Baktopic #4

Ik kan dit beamen! Vond hem hier thuis ook een succes, wel een goed idee om hem hoger te maken!

Mocht je ook variatie willen: de chocolade mokka rol uit zijn boek ‘cakes’ was ook erg lekker! Op zijn website staat een boomstam variant, maar je kunt de rol op ieder gewenste manier afsmeren natuurlijk. Chocolade mokka boomstam – recept - Rutger Bakt

Edit: ik zie nu pas dat dit een reactie op je eigen post was haha!! Fijn dat het een succes is geworden!

1 like

Ik vind het recept uit het nederlandse bakboek wel geslaagd. Dat boek is geschreven door Gaitr Pagrach-Chandra. Maar ik zou deze koek wel zoet noemen, er gaat 175 gram blanke stroop door en 150 gram keukenstroop.

1 like

Ik ga binnenkort een high tea/afternoon tea organiseren voor vriendinnen en ben van plan alles zelf te gaan bakken. Ik vind de hoeveelheden en variatie alleen lastig inschatten! We zijn met minimaal 5 en maximaal 8 personen.

Wat ik tot nu toe heb bedacht qua eten (we eten rond 14:30/15:00)

• enkele karamelsoesjes (soesjes heb ik laatst gebakken en kan ik zo uit de vriezer halen, dus dit is een extraatje)
  • mini cakejes in financier vormpjes (ottolenghis Perzische liefdescakes)
  • mini sandwich in 3 verschillende smaken (3 x 3)
  • combi van shortbread: lemon bars en million shortbread

Is dit genoeg variatie en hebben jullie nog suggesties? Of leuke recepten? Eigen ervaringen en do’s/don’ts om te delen?

Ik heb nog gedacht aan koekjes, chocolade truffels, scones, madeleines, macarons, mini cheesecakes, mini yoghurtjes, mini quiches/hartige muffins (niet allemaal tegelijk natuurlijk) en ik kan eigenlijk gewoon niet kiezen! Dus meningen zijn erg welkom!

1 like

Misschien nog scones en/of brownies erbij? Makkelijk om vantevoren te maken en eventueel in te vriezen mocht je te veel over hebben :grin:

2 likes

En mini worstenbroodjes? Heb ik eens gemaakt met het recept van Rutger, waren echt top. En iets van gesneden fruit is ook altijd wel lekker.

Wat voor thee ga je erbij doen?

2 likes

Ja misschien toch die scones hè? Is een mix van zoet en hartig. Ik heb ze alleen nog nooit eerder gemaakt, dus die ga ik even proefbakken denk ik.

@PizzaFunghi Vers fruit vind ik wel een heel goed idee!! Misschien aardbeien in balsamico azijn met een frisse yoghurt ofzo. Ga ik doen!

Qua thee zat ik te denken aan een variatie. Ik ga denk ik een pot met losse thee zetten (weet nog niet precies welke). Zelf vind ik de Verder zorg ik voor neutraal kokend water waarin men zelf munt en honing (evt gember) in kan doen, en daarbij nog theezakjes of losse theetjes. En ik wil een karaf water met citroen/munt neerzetten. Ipv een smoothie doe ik dan dat fruit wat jij noemde.

Bedankt voor deze tips allebei!!

4 likes

Post zeker fotos!! Lijkt me echt leuk om te zien.

Mini quiche (in cupcakevorm?), klein glaasje soep. En zou er evt nog iets van taart bij doen, dus kleine cheesecake vind ik wel een goed idee.

Maar sowieso nu al top dit!

Toevallig heb ik afgelopen zondag zelf een afternoon tea gehost. Naast eten had ik ook een thee arrangement, vier verschillende soorten losse thee waar de gasten uit konden kiezen. Dat was echt top. Verder had ik een soortgelijk menu en dat is genoeg alleen had ik meer snackjes in huis moeten halen voor gasten die rond etenstijd nog bleven.

menu:

Scones, clotted cream en jam
Cucumber sandwiches
Macarons met een mocca/hennesy vulling
Strawberry tartelette

Ik wil mijn bakspullen een upgrade geven voor wat meer gemak. Wat is jullie tip voor een cakevorm en muffinvorm (vorm met 6 stuks) waarin niets blijft plakken? Het liefst vaatwasserbestendig, maar als er niets achterblijft, dan is even afspoelen ook niet zoveel moeite.

Dankzij Eefje van @eefsfood heb ik deze cakevorm van Tala gekocht (ze tipt dit ook in haar boek) en ik ben er echt heel blij mee! Ik heb geen bakpapier of olie meer gebruikt en de cake komt er helemaal glad uit. Echt fantastisch :sparkles: Ikzelf doe hem niet in de vaatwasser, maar dat kan wel

https://www.bol.com/nl/nl/p/tala-performance-cakevorm-broodvorm-24-6-cm-staal-non-stick-ovenbestendig/9200000065226821/

3 likes

Fondant koekjes, ze blijven leuk om te maken!

42 likes

Voor als mijn zoontje straks uit school komt. Hij is nog steeds enorm fan van alles wat in de tuin leeft. Misschien gaan we ze nog versieren maar ik vind ze zo ook wel leuk.

24 likes

Heb een Bluberry & Earl Grey rapunzel (princess cake) gemaakt voor m’n belated birthday party. Hij is zeer goed gelukt en de smaak is echt geweldig.

Edit: ik heb in plaats van normaal meel, glutenvrij meel van Dove’s Farm gebruikt en een 1/2 tsp Xanthangum toegevoegd.

Recept is van https://open.substack.com/pub/sophiebamford/p/blueberry-and-earl-grey-rapunzel?r=4pfyo5&utm_medium=ios

53 likes

Mooi!! en klinkt lekker

2 likes

De smaakcombinatie was verrassend lekker! Lavendel gaat heel goed samen met Earl Grey en de bosbessen.

4 likes

Ziet er prachtig uit!

3 likes

Wat prachtig! Ook erg mooi geserveerd zo, heb je toevallig nog een foto van de binnenkant :smiley: ?

1 like

Wat lief, dankjewel 🩷. Ik heb zeker een foto van de binnenkant (dag 3 overigens):

Vermoedelijk was de genoise iets dikker geworden wanneer ik een KitchenAid ipv Blokker handmixer had gebruikt.

8 likes

Ik heb gebakken voor de verjaardag van mn man, een citroen meringue (die hij had laten vallen, dit was niet hoe ik het had afgeleverd :joy::joy:) en smores bars (blondie, laagje chocolade en zelfgemaakte marsmallow). Vond vooral die laatste en dan met name de marshmallows heel leuk om eens zelf te maken. Niet mn favo recept (doe mij maar citroen meringue) maar het viel goed in de smaak

27 likes