Baktopic #4

Wauw wat mooi dit!

1 like

Heeft iemand een succesrecept voor een mokkataart? Of ervaring met die van Laura’s Bakery of Rutger? Ik wil hem vooral niet droog en niet mierzoet.

Ik ben zó blij met mijn nieuwe Kitchenaid. Gisteren ontvangen, heb hem cadeau gehad van mijn man maar mocht hem wel zelf uitzoeken en personaliseren😍, alsnog was het een verassing om hem uit te pakken☺️

Sinds gisteravond al bezig om Bossche bollen te maken, eerste 2 lichtingen soezen mislukt, nu lijkt het er wel een beetje op haha

27 likes

Ik hoopte op een foto van je kitchenaid hahaha

3 likes

:smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts:

25 likes

Ik heb de mokataart van Rutger gemaakt en hij is heel lekker! Ik heb wel een paar kleine aanpassingen gedaan, de oploskoffie door espresso vervangen en het biscuit in een kleinere vorm (22cm) gebakken zodat die iets hoger was en ik hem in 3 lagen kon snijden. Het leek me nogal een uitdaging om zelf banketbakkersroom en daarmee weer botercrème te maken maar het is eigenlijk heel makkelijk. Volgende keer doe ik denk ik ietsje minder suiker.

Volgende week maak ik hem voor een verjaardagsfeest en moet hij er ook nog een beetje mooi uitzien, dat wordt nog even oefenen met mooi afstrijken en decoratie spuiten.

2 likes

Ik kom er door jouw vraag nu achter dat wat ik altijd dacht dat mokkataart was eigenlijk hazelnootschuimtaart is :joy:
Heb die wel van Rutger en Laura’s Bakery gemaakt en die waren allebei lekker!

2 likes

Ik had nog een hoop abrikozen liggen, dus heb er een upside down cake met rozemarijn karamel mee gemaakt!

52 likes

Omg ik heb een miso brownie gemaakt, gewoon een eetlepel miso door het beslag heen, en ik ga echt nooit meer normale brownies maken. Het is enorm verslavend

15 likes

Ik wil graag proberen een oudewijvenkoek maken, maar de recepten online verschillen veel van elkaar. Heeft iemand misschien een tip? Of een recept voor een andere lekkere koek? Ik maak meestal cakes, maar wil vaker wat minder zoets maken.

Ik kan dit beamen! Vond hem hier thuis ook een succes, wel een goed idee om hem hoger te maken!

Mocht je ook variatie willen: de chocolade mokka rol uit zijn boek ‘cakes’ was ook erg lekker! Op zijn website staat een boomstam variant, maar je kunt de rol op ieder gewenste manier afsmeren natuurlijk. Chocolade mokka boomstam – recept - Rutger Bakt

Edit: ik zie nu pas dat dit een reactie op je eigen post was haha!! Fijn dat het een succes is geworden!

1 like

Ik vind het recept uit het nederlandse bakboek wel geslaagd. Dat boek is geschreven door Gaitr Pagrach-Chandra. Maar ik zou deze koek wel zoet noemen, er gaat 175 gram blanke stroop door en 150 gram keukenstroop.

1 like

Ik ga binnenkort een high tea/afternoon tea organiseren voor vriendinnen en ben van plan alles zelf te gaan bakken. Ik vind de hoeveelheden en variatie alleen lastig inschatten! We zijn met minimaal 5 en maximaal 8 personen.

Wat ik tot nu toe heb bedacht qua eten (we eten rond 14:30/15:00)

• enkele karamelsoesjes (soesjes heb ik laatst gebakken en kan ik zo uit de vriezer halen, dus dit is een extraatje)
  • mini cakejes in financier vormpjes (ottolenghis Perzische liefdescakes)
  • mini sandwich in 3 verschillende smaken (3 x 3)
  • combi van shortbread: lemon bars en million shortbread

Is dit genoeg variatie en hebben jullie nog suggesties? Of leuke recepten? Eigen ervaringen en do’s/don’ts om te delen?

Ik heb nog gedacht aan koekjes, chocolade truffels, scones, madeleines, macarons, mini cheesecakes, mini yoghurtjes, mini quiches/hartige muffins (niet allemaal tegelijk natuurlijk) en ik kan eigenlijk gewoon niet kiezen! Dus meningen zijn erg welkom!

1 like

Misschien nog scones en/of brownies erbij? Makkelijk om vantevoren te maken en eventueel in te vriezen mocht je te veel over hebben :grin:

2 likes

En mini worstenbroodjes? Heb ik eens gemaakt met het recept van Rutger, waren echt top. En iets van gesneden fruit is ook altijd wel lekker.

Wat voor thee ga je erbij doen?

2 likes

Ja misschien toch die scones hè? Is een mix van zoet en hartig. Ik heb ze alleen nog nooit eerder gemaakt, dus die ga ik even proefbakken denk ik.

@PizzaFunghi Vers fruit vind ik wel een heel goed idee!! Misschien aardbeien in balsamico azijn met een frisse yoghurt ofzo. Ga ik doen!

Qua thee zat ik te denken aan een variatie. Ik ga denk ik een pot met losse thee zetten (weet nog niet precies welke). Zelf vind ik de Verder zorg ik voor neutraal kokend water waarin men zelf munt en honing (evt gember) in kan doen, en daarbij nog theezakjes of losse theetjes. En ik wil een karaf water met citroen/munt neerzetten. Ipv een smoothie doe ik dan dat fruit wat jij noemde.

Bedankt voor deze tips allebei!!

4 likes

Post zeker fotos!! Lijkt me echt leuk om te zien.

Mini quiche (in cupcakevorm?), klein glaasje soep. En zou er evt nog iets van taart bij doen, dus kleine cheesecake vind ik wel een goed idee.

Maar sowieso nu al top dit!

Toevallig heb ik afgelopen zondag zelf een afternoon tea gehost. Naast eten had ik ook een thee arrangement, vier verschillende soorten losse thee waar de gasten uit konden kiezen. Dat was echt top. Verder had ik een soortgelijk menu en dat is genoeg alleen had ik meer snackjes in huis moeten halen voor gasten die rond etenstijd nog bleven.

menu:

Scones, clotted cream en jam
Cucumber sandwiches
Macarons met een mocca/hennesy vulling
Strawberry tartelette