Baktopic #4

Appeltaart kun je ook goed voorbereiden en blijft ook nog wel lang goed!

1 like

Frangipanetaart kan je volgens mij ook invriezen, en blijft (mits goed afgedekt/ingepakt) ook nog wel een paar dagen goed in de koelkast. Glazuur kan je er dan eventueel de dag zelf nog opdoen. En het is niet moeilijk en valt (althans hier) meestal wel in de smaak.

1 like

Ik maak altijd deze plaattaart, volgens mij staat er ook een variant met rood fruit op zijn site. Super simpel te maken en iedereen vindt het lekker. Ik maak ze al een week van tevoren ofzo, pleur het in de vriezer en dag ervoor laten ontdooien. Ik doe het gewoon in een glazen ovenschaal, bij mijn oven moet hij alleen altijd een kwartier langer dan de aangegeven baktijd.

2 likes

Pompoen of pecan taart! Die zijn 3/4de dag pas echt lekker.

2 likes

Wat voor oven raden jullie aan? Ik heb in het verleden fanatiek gebakken, maar vanwege het gebrek aan een fatsoenlijk functionerende oven doe ik dat al jaren niet meer. Nu komt er een nieuwe keuken en de oven wordt dus het belangrijkste, want ik wil weer lekker bakken! Ik kom er maar niet uit:

• Wel of geen stoomoven?
  • Wel of geen pyrolyse?
  • Wel of geen telescopische rail?

Mijn budget is eigenlijk niet groot genoeg voor alle functies die ik wil :face_with_spiral_eyes:

3 likes

Als je budget hebt voor 1 van de 3 zou ik voor telescopische rails kiezen. Ik vind het echt ideaal met dingen in/uit de oven pakken.
Pyrolyse wilde ik heel graag en heb ik ook maar gebruik ik niet veel. Het gaat toch heel erg stinken in huis als ik het gebruik (rook alarm is er al keer van afgegaan ondanks dat de afzuigkap aan stond.) Het is wel heel makkelijk hoor maar iets als het ruitje wordt er niet schoon van en dat valt me iets wat tegen.

1 like

Voor mij zou het belangrijkste de grootte zijn en dat hij hetelucht en boven en onderwarmte heeft.
Zou persoonlijk geen stoomoven hoeven dus daar al niet eens naar kijken.

1 like

Ik zou, als niet alles mogelijk is, gaan voor:

• wel stoomoven (vooral als je brood wilt bakken)
  • evt telescopische rails (lijkt me chiller dan zonder, maar geen must)
  • geen pyrolyse (tenzij het natuurlijk al in de oven zit als je qua stoom en rails al hebt gefilterd, maar ik zou er geen éxtra geld voor over hebben zegmaar)
1 like

Zoveel mensen, zoveel wensen.
Wat maak je het liefst? Maak je vaak meerdere dingen tegelijk? Zoek je een bepaalde breedte? Wil je een bepaalde kleur of stijl?
Ik wilde graag meerdere ovens in 1 en ben gegaan voor een Stoves fornuis met inductie, model Richmond DX S1000Ei CB antraciet-mat. Deze heeft in 1 fornuis 4 ovens.

Ik heb geen stoomoven en pyrolyse en mis die ook niet, ik heb wel telescopische rails. Die rails zijn heel fijn. Mijn oven is inmiddels 3 jaar oud, met de kennis van nu zou ik deze weer kiezen.

5 likes

:heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:

2 likes

Ik denk dat het heel persoonlijk is, want ik heb juist telescopische rail nog nooit gemist, maar zou echt niet meer zonder pyrolyse willen :sweat_smile: Ik heb echt een hekel aan schoonmaken en vooral bij een oven dat alles zo vies plakkerig en half schoon blijft, of dat je mega chemische reinigingsmiddelen moet gebruiken, daar heb ik nu allemaal geen last meer van dus voor mij 100% het geld waard
Stoomfunctie lijkt me wel chill voor brood bakken maar zou ik niet willen inruilen voor pyrolyse

3 likes

Ik ben voor Siemens gegaan omdat deze als enige 3 telescooprails heeft. Love it! Heb ook pyrolyse in de oven. In de magnetronoven niet kwam ik laatst pas achter helaas. Daar zitten dus vlekken in die ik er niet uit krijg.

1 like

Hebben jullie ovenhandschoenen (dus echt met vingers, geen wanten), die aanraders zijn? Zo lastig in te schatten van een plaatje welke niet te groot zijn :sweat_smile:

Na ruim 3 weken met een kapotte oven kon ik vandaag eindelijk weer bakken :partying_face:. Nieuwe oven getest met een eenvoudige yoghurtcake.

45 likes

Ik wist niet dat het bestond! Heb zelf ovenwanten met een siliconen buitenkant en ben daar zo blij mee. Werkt echt goed qua hitte en makkelijk schoon te maken. Mijn andere ovenwanten werden altijd zo vies.

Heeft iemand een goed recept voor havermoutkoeken? Had ze vandaag gekocht in de supermarkt, van de bakkerij afdeling. De koeken waren heel dik, krokant van buiten en zacht van binnen. Echt heerlijk :star_struck: Nu wil ik ook een keer havermoutkoeken maken.

1 like

Ik zou de stoomoven alleen doen als je ook graag kookt, zou hem zelf denk ik niet veel gebruiken want vind koken kut haha.

De pyrolyse zou ik niet doen, lijkt mij typisch een vernuftigheidje voor de verkoop. Heb een vriendin die er niet per se tevreden over is dus dat helpt niet in mijn mening. Maargoed wellicht denkt iemand anders daar anders over.

Telescopische rail dikke vette ja! Mijn ouders hebben dit en mis het zo in m’n eigen oven, dus dat zou ik in een oogwenk aanschaffen bij een nieuwe oven.

Maargoed allemaal heel persoonlijk wel.

————

Ik ben op vakantie in Zweden dus heb m’n zinnen gezet op originele kanelbullar! Heb ze alleen niet op de Zweedse manier gerold (gedraaide streng oprollen) maar op de ‘normale’ manier. Ben tevreden over mijn deegje, heb met de hand moeten kneden want hier geen keukenmachine :scream: spierpijn in m’n handen nu.

Ze staan in de oven en gelukt of niet: heb er veel plezier aan gehad. Vergeet elke keer hoe leuk deegjes maken is. Binnenkort ook maar weer eens een babka maken!

5 likes

Ik heb alledrie nu, had het eerder allemaal niet.
De telescopische rails vind ik echt geniaal, ik maak vaak dingen als stoofvlees in zware pannen in de oven en het is heel chill om dat gewoon even naar buiten te schuiven om te roeren. Maar als dat het enige is dat mist aan je droomoven is het er vaak ook nog wel bij te bestellen voor niet al te veel geld.
Ik had in mijn vorige oven EasyClean (met water/stoom), nu pyrolyse, ik had er weinig verwachtingen van, maar laatst waren pizza’s overstroomd op de bodem en dat was na de pyrolyse compleet verdwenen. Die EasyClean maakte het vuil altijd wel zachter, maar je moest alsnog schrobben, dat had ik hierbij helemaal niet.

Voor de stoomfunctie heb ik zelf nog geen doel gevonden, dat zou ik denk ik niet missen als het er niet was.

2 likes

In Zweden rollen ze ze ook pas redelijk recent zo volgens mij hoor. Vroeger op vakantie in Zweden waren het gewone rolletjes.

1 like

Tadaaa. Ze zijn fan-tas-tisch geworden! Knapperig (niet droog) aan de buitenkant en wolkerig zacht en stroop-kleverig (maar echt overal gaar!) aan de binnenkant.

Voor het bakken

Na het bakken

Met icing, klaar om te eten

En van de binnenkant :heart_eyes:

54 likes

Wow, ik wil dit!! Is het moeilijk om te maken (ik heb een keukenmachine😜)? En heb je er een recept van?

3 likes