Baktopic #4

Wauw wat super mooi!!!
Hieronder de koekjes van de afgelopen 1,5 maand.

44 likes

Doet een van jullie toevallig ook aan bestellingen?

Het is dat ik al dingen heb geregeld voor de verjaardag van mijn oudste volgende week, maar jullie creaties zien er vaak nog mooier uit dan wat ik heb besteld.

Misschien voor een volgende verjaardag / feestdag?

En nee, zelf kan ik alleen maar lekkere cheesecake maken of apple crumble - daar houdt het momenteel bij op. Maar vindt het leuk om jullie creaties hier te zien.

2 likes

Ik krijg wel eens de vraag van mensen via via, maar heb eigenlijk de regel dat ik alleen bak voor vrienden/familie/directe omgeving. Ik ben er best lang mee bezig (zo’n 3 dagen :smiling_face_with_tear:) naast m’n werk/gezinsleven.

1 like

Ja en ik denk dat heeeeel veeeel mensen ten onrechte denken dat het dan ook een leuk prijsje heeft want thuisbakker. Maar als je even doorrekent wat je kwijt bent aan ingrediënten en (een deel van de) de tijd die je erin steekt kom je snel op prijzen uit waar mensen niet op rekenen.

6 likes

Wel nog een bakvraag voor jullie: heeft iemand van jullie een tip waar ik bakringen met een diameter van 4cm kan vinden?

Zaterdag had ik familiedag en wij doen dan vaak een taartenbakwedstrijd, heel leuk altijd vind ik. Mijn vriend had voor de wedstrijd key lime pie gemaakt naar Rutgers recept (heel lekker!) en had nog wat digestive koekjes en mascarpone over, daar heb ik vandaag een soort freestyle Ottolenghi yoghurt, witte chocola en tijm taart van gemaakt. Ook heel lekker! Ik had alles een beetje op de gok gedaan haha en i.p.v. roomkaas heb ik dus mascarpone gebruikt en i.p.v. citroen deed ik limoen erin. Ik heb het originele recept nog nooit gemaakt, maar daar ben ik nu wel benieuwd naar.

2 likes

Denk dat je een goed punt hebt, maar ik (met bovenstaande vraag) niet in dit geval. Vind de creaties gewoon heel mooi. Prijs boeit me niet, want weet hoeveel werk het is.

@Hedwig Ja snap ik en is je goed recht! No worries hoor. Ik dacht; ik vraag het gewoon en zie wel.

4 likes

Ja ik heb deze ook wel eens gemaakt, heel erg lekker inderdaad!

2 likes

Klopt! Van familie vraag ik niks, is onderdeel van het cadeau :relaxed: van vrienden/directe omgeving vraag ik de ingrediënten naar boven afgerond. Maar dat gaat best snel inderdaad. Als ik op facebook/instagram kijk ben ik een dief van m’n eigen portemonnee :joy: maar goed, het voelt ook niet goed om (veel) meer te vragen aangezien ik de “klanten” allemaal persoonlijk ken. Dus het is prima zo.

@FrootLoops oh zo was m’n berichtje niet bedoelt hoor. :relaxed: Ik gaf vooral antwoord op je vraag met wat context. Mijn taarten zijn lang niet allemaal even mooi (daarom post ik hier ook niet alles, haha) maar een kinderhand is snel gevuld. Gevalletje advies die ik zelf ook niet opvolg :sweat_smile: maar wees niet te streng voor jezelf. Met wat spikkels, een leuke drip en wat andere versieringen kom je echt een heeeeel eind. En kleine kids willen toch vaak geen bijzondere smaken. De verjaardagstaarten die ik voor kinderen maak zijn eigenlijk altijd chocolade biscuit/karamelzeezout vulling of vanille biscuit / fruitvulling.

2 likes

Ja weet je wat het is, ik heb een keer een chocolade taart met figuurtjes gemaakt en dat zag er zo weird en misvormd uit dat ik het gewoon niet meer durf hahaha :joy: Maar je hebt gelijk, kinderen boeit het esthetische waarschijnlijk minder. Misschien kleiner beginnen.

3 likes

Omg ik wil dit ook voor mijn verjaardag :pray:

4 likes

Ik heb nog lemon curd over, en ik wil er wat mee maken maar ik heb geen inspiratie. Het is niet veel, dus ik kan bijvoorbeeld geen tartelettes maken want dan zijn het er misschien vier. Enige wat ik kan bedenken is thumbprint cookies maar dat vind ik een beetje saai. En geen taart want dat is weer te veel werk.

Iemand ideeën?

1 like

Lemon curd cake? Lemon curd cake (smeuïg & makkelijk recept) | Eef Kookt Zo

2 likes

Misschien scones, en dan serveren met clotted cream en lemon curd?

3 likes

https://theloopywhisk.com/2022/04/11/lemon-curd-easter-egg-cookies/

Deze koekjes zijn mijn persoonlijke favoriet :star_struck:.

1 like

Wat zijn taarten die je een beetje goed van tevoren kunt bakken (2 dagen van tevoren)? Ik was eigenlijk van plan om taarten te bestellen voor een aankomend feest, maar zie nu de prijzen :exploding_head: Hoewel ik geen star baker ben wil ik het dan wel zelf proberen eigenlijk. Maar de dag voor het feest moet ik ook al veel anderen dingen doen en ik heb altijd te veel stress. Wat kan ik ruim op tijd maken (evt op de dag zelf afmaken), ook rekening houdend met het feit dat ik echt voor geen meter kan bakken?

1 like

Ik maak vaak een cheesecake op voorhand. Die kan makkelijk een week in de vriezer, en smaakt nog lekker vers na ontdooien. Afwerking met bvb coulis doe ik wel pas na het ontdooien

2 likes

Goeie! Cheesecake had ik nog niet aan gedacht idd

2 likes

Brownie kan ook makkelijk en monchou ook en zo’n blik kersen nog op de dag zelf erover. Love monchou taart.

2 likes

Je kunt ze zelfs invriezen

3 likes