Mocht je een Lidl in de buurt hebben, hun zuivelspread is ook fijn om te gebruiken.
Jahoor ik gebruik die altijd!
Weet jij hoe het heet en of het in de bestelapp te vinden is? Ik probeer echt allerlei termen maar vind niks
Die is toch al gelinkt door een forummer direct onder jouw post?
Is die zuivelspread idd
Zuivelspread is toch wel heel anders dan roomkaas? Veel natter, dunner en zouter?
Ja, alleen wordt er voor baksels eigenlijk altijd zuivelspread gebruikt en geen roomkaas. Om iets roomkaas te noemen moet het een bepaald vetpercentage hebben volgens mij. Je kan dus kijken naar welke zuivelspread het meeste vet bevat, maar die basis spread van de AH werkt echt prima. Zuivelspread is trouwens niet per se zouter.
Ik vind die spread van ah best zout (mijn kind lepelt die nl graag zo naar binnen
). Lijkt mij helemaal niet lekker in een baksel ook qua textuur, maar blijkbaar ben ik daarin een uitzondering.
Het lijkt me niet lekker klinkt niet alsof je dat al ooit in een baksel hebt geproefd, of in ieder geval niet bewust. Denk dat je dan wel terugkomt op dat zoute en textuur namelijk.
Ik gebruik ook altijd roomkaas (mon chou), ik vind zuivelspread vaak te ‘los’ en bijvoorbeeld cream cheese frosting wordt minder stevig dan. Misschien werkt het in een cheesecake wel prima hoor.
Morgen als afscheid op m’n werk een grote batch triple-chocolate-chip met gebruinde boter, pecannoten en pretzels gemaakt
![]()
recept uit het boek 100 cookies van Sarah Kieffer met pretzels en noten naar eigen inzicht
Dit klopt toch niet? Het is toch standaard om roomkaas (Philadelphia of Mon Chou) te gebruiken in cheesecake en frostings.
Ik gebruik zelf altijd Philadelphia
Philadelphia is ook geen roomkaas, heet daarom ook zuivelspread maar dat zetten ze zelf handig wel weg door wel op de voorkant te spreken over ‘romige smaak’. Dat is er wel eentje die hoger is in het vetpercentage dan een goedkopere variant. 21% vet versus 16% voor die van de AH zelf.
Iets mag pas roomkaas heten als het voldoet aan bepaalde eisen die de warenwet heeft gesteld en dat zat m volgens mij in vetpercentage en eiwitten.
Ik gebruik ook altijd Mon Chou of Philadelphia. Die laatste is inderdaad officieel geen roomkaas maar door het hogere vetpercentage veel minder waterig (of ‘los’ zoals @Nefertiti zegt) dan zuivelspread van huismerken. Dat verschil merk ik wel degelijk in al mijn recepten.
Maar dat maakt zuivelspread toch niet de standaard?
Ik kan me bijna niet voorstellen dat doorsnee is om roomkaas te gebruiken, zal ongetwijfeld wel gebeuren hoor maar in veel gevallen zal een zuivelspread volstaan en qua inkoopprijs en daarmee op marge een stukje aantrekkelijker zijn toch?
Was er niet een blogger die de Lidl zuivelspread aanraadde? Er staat me iets bij dat ze dat graag gebruikte en dan ook even liet uitlekken. Maar nu weet ik niet meer wie dat was
Miljuschka volgens mij! Ik gebruik hem ook graag.
Ohmyfoodness volgens mij toen ze haar cheesecake kookboek uitbracht
OhMyFoodness inderdaad:
Ik heb huismerk naturel zuivelspread gebruikt van Aldi, Lidl, Jumbo, AH, etc. Allemaal prima (al heb ik ook een lichte voorkeur voor Lidl). Enkel opletten dat je niet de light variant gebruikt want die bevat teveel water, en inderdaad iets laten uitlekken als er wat vocht in het kuipje zit.