Baktopic #4

Ik heb dit bakboek besteld, ben heel benieuwd :grin:

9 likes

Ik heb een plan gemaakt voor de afternoon tea verjaardag van mijn zoontje:

• Verjaardagstaart (de bruidstaart met pistache en frambozen van een tijdje terug maar dan in klein formaat)
  • Gateau Marcel, een Deense chocoladetaart
  • Witte chocolade saffraan kladdkaka
  • Kleine pavlova’s met passievrucht en aardbei
  • Lemon posset met gebakken witte chocolade kruimels en frambozen
  • Scones met jam en philadelphia
  • Sandwich met eiersalade
  • Sandwich met gerookte zalm
  • Prikkers met mozzarella, cherry tomaatjes en basilicum

En daarnaast wil ik nog 1-2 kazen serveren met crackertjes en macarons kopen. Ik wil graag zoveel mogelijk zelf maken, maar wil het wel makkelijk houden qua recepten.

Is er nog iets wat ik mis? Of is kaas erbij misschien niet nodig? De taarten die ik maak kunnen ingevroren worden dus prima als daar van over is.

14 likes

Ja je aanmelding voor het volgende seizoen van Heel Holland Bakt :heart_eyes:

26 likes

Hebben jullie tips voor restjes bladerdeeg? Ik ga 26 kerststerren en kerstbomen uitsteken, maar hou flink wat deeg over van de zijkanten. Kan ik daar nog iets leuks mee?

1 like

In (kaneel)suiker dippen en afbakken, heerlijke snack!

5 likes

Please nee geef je nooit op voor dat programma als je echt kan bakken :joy:

2 likes

Eens! Er is toch zo’n Nederlandse vrouw op TikTok die zich een aantal jaren na elkaar had aangemeld, maar steeds werd afgewezen? Dat was sowieso omdat ze te goed was, want wat zij maakt staat totaal in verhouding tot het niveau van HHB.

1 like

Leuk als reepjes en dan draaien om een twister te maken. Kan ook met hartige dingen, kaas en pesto bijvoorbeeld.

2 likes

Ik wil voor mijn vriend een patisserie cursus (liefste ook canele) cadeau doen met kerst. Ik kwam in dit topic al bakery institute tegen maar vind het aanbod voor de 1daagse cursussen niet zo interessant en erg duur, petit gâteau noemde ook iemand en klinkt wel leuk maar erg kort (2u). Weet iemand nog een leuke workshop?

1 like

Ligt er denk ik ook wel aan wat hij op inhoud leuk zou vinden. Echt alles zelf maken of is deels zelf maken en deels werken met bijv al gemaakte vulling ook oké? Welk type product? Bakt hij al veel of is het ook meer om een aantal basis dingen te leren?

Zou zelf petit gateau niet zo boeiend vinden, 85 euro voor 2 uurtjes en dan maak je wel heel basic vullingen als lemon curd/ganache/vanilleroom.

1 like

Ja! Patisjanne op insta!

4 likes

Ik heb een cursus gedaan bij het ROC van Amsterdam en daar ben ik erg over te spreken! Was destijds 15 weken, maar ze hebben ook wat losse avonden en thema’s.

4 likes

Goede vragen! Hij bakt redelijk veel, veel verschillende dingen en denk een cursus die wat dieper in de basis en theorie duikt het leukste is. Of juist wat moeilijkere technieken. Weet je dan een workshop?

@George klinkt heel goed en misschien wat voor later! Maar voor nu is een workshop van een a twee dagen die we samen kunnen doen het leukste.

Bij Robert van Beckhoven worden ook dag/ en meerdaagse cursussen gegeven. Misschien staat daar wat voor je tussen.

3 likes

Als hij een wat gevorderde bakker is, zou ik echt Bakery Institute aanraden. Ik heb ook andere workshops en cursussen gedaan, maar het niveau daar is zoveel hoger en diepgaander.

3 likes

Nee dus daar heb je niet zoveel aan :joy: ik heb toen ook veel gezocht maar vond veel echt te basic qua technieken/recepturen of te weinig theorie omdat ik zelf al veel bakte. Dan is het vast leuk en gezellig om te doen, alleen vind ik het dan zelf gewoon zonde dat je niet echt iets nieuws leert en daar was ik wel naar op zoek.
Ben zelf uiteindelijk toch gegaan voor een cursus bij bakery institute en vond daar de combinatie van theorie en praktijk echt heel leuk als meer gevorderde bakker maargoed daar hangt dan ook wel een ander prijskaartje aan.

3 likes

Mijn kind heeft vanavond kerstdiner op school dus ik heb kaneelcakejes gemaakt.

40 likes

Heeft iemand een goed recept voor een sticky toffee pudding?

1 like

Jaa ik zag jouw baksels voorbij komen en hoop ooit ook daar een cursus te doen (met mijn vriend), maar nu als een leuk kerstcadeau echt te duur.

Thanks ook @Eendagsvlieg en @Babka, het is uiteindelijk een magimix foodprocessor geworden haha.

Ik maak vaak een variatie op deze, al zit er geen dadel in

Andere die ook altijd wel lekker wordt is deze maar die is niet gestoomd officieel

1 like