Baktopic #4

O top! Dankjewel. Ik was inderdaad al aan het denken aan een kwarktaart maar in mijn hoofd is dat zo zomers. Maar goed, dan ga ik dat gewoon maken en versier ik hem gewoon leuk.

1 like

Misschien met kaneel of koek- en speculaaskruiden en sinaasappel? Om het wat meer winters te maken

3 likes

Pistache loaf cake, dit recept: https://tatyanaseverydayfood.com/easy-pistachio-bread-recipe/

7 likes

Wat is jullie lekkerste bak recept met wortel? Ik heb op werk binnenkort een carrot cake wedstrijd maar ik bak echt nooit worteltaart of andere bak recepten met wortel, dus ik hoor graag jullie favo recepten voor inspo!

2 likes

De carrot cake van Claire Saffitz vind ik erg lekker. Recept staat op YouTube geloof ik.

2 likes

Ohh goeie! Ik heb haar kookboek ook, ik ga eens kijken.

Eerste keer biscuit gebakken, eerste keer een laagjestaart, eerste keer botercreme gemaakt en voor de eerste keer een spuitzak gebruikt. Er is nog veel ruimte voor verbetering, zeker qua afwerking, maar ik vond het heel leuk om te doen en ben best tevreden. Het is een eenvoudige biscuit met frambozenconfituur als vulling, bosvruchten trempeersiroop en witte chocoladebotercreme. (Ik had liever frambozen gehad als topping, maar die waren op en besjes/frambozen/bosvruchten gaat wel samen qua smaak - hoop ik.)

30 likes

Ik vind het knap voor een eerste keer!
Edit: dit klinkt vast heel lullig en zo bedoel ik dat totaal niet. Ik vind werken met botercreme en een spuitzak heel lastig en bak (haaaa-haaa) er niks van :smiling_face_with_tear:

3 likes

Oh dat klinkt helemaal niet lullig! Dank je wel!

1 like

Heb toch maar weer eens een taart voor mijn verjaardag gemaakt. Was weer een tijdje geleden haha

76 likes

Alvast proficiat! Welke smaken heeft het? Moest laatst nog aan je denken toen ik probeerde figuurtjes te maken, dat je zoveel geduld en aandacht hebt (ik heb geen foto geplaatst want was compleet mislukt, heb het geduld er niet voor).

1 like

Dank je wel! :smiling_face_with_three_hearts: Het is een vanille cake met lemon curd en Zwitserse meringue botercrème. De botercrème was wel intens als je een stuk had met een roos erop haha :joy:Ahhh wat leuk! Ben nu toch wel benieuwd wat voor figuurtjes je had gemaakt haha. Moet eerlijk zeggen dat ik voor mijn verjaardag ook echt geen zin had om figuurtjes te maken dit keer haha dus heb maar gewoon alles met botercrème gedaan.

3 likes

Wat een geweldige taart, hij klinkt ook lekker!(alvast) Gefeliciteerd met je verjaardag :partying_face::partying_face:

2 likes

Dank je wel! :smiling_face_with_three_hearts:

2 likes

Heeft iemand toevallig het boek ‘bakgeluk’ van Helen Goh in de kast staan? Ik heb hier de Engelse versie (baking and the meaning of life), maar heb moeite met de vertaling van 1 ingrediënt.

Het gaat om 250 ml thickened (double) cream uit het recept ‘Matilda’s tribute cake’. Kan iemand mij zeggen hoe dit is vertaald naar het Nederlands? Helaas is de Nederlandse versie ook uitgeleend in de bibliotheek! Anders fiets ik even naar de boekenwinkel om te spieken :relieved:

Dit is echt mijn all-time favorite :star_struck: ananas ff in de blender ipv pletten en genieten maar!!

@Kees je kunt double Cream heel goed vervangen voor normale opgeklopte slagroom met een hoog vetpercentage (>30%). Weet niet wat er met ‘thickened’ bedoeld wordt. Je zou crème fraiche kunnen overwegen maar not sure of dat goed gaat. Slagroom lijkt me de safe bet!

1 like

Ik gebruik dan altijd slagroom met het hoogste vetpercentage dat ik kan vinden, scheelt een beetje aan waar in het recept het wordt gebruikt. Als het gewoon wordt opgeklopt zou ik gewoon slagroom gebruiken.

Je kunt ook nog een deel mascarpone gebruiken als je het echt precies hetzelfde wil maken.

1 like

Ik ken het boek niet, maar ik worstel zelf vaak genoeg met Engelse gerechten waar ze met double cream (48% vet) werken. Dat hebben we niet, de vetste slagroom die ik ooit gevonden heb was een 40% bij de Makro. In de supermarkt kom je niet verder dan 35%.
Ik vervang het vaak door mascarpone, omdat dit het hoogste vetpercentage heeft, 39% en ook lekker dik is.

Dit is echt een goeie!

1 like

@the.rebel.club @Nefertiti @TanteBetje Bedankt voor jullie reacties! Ja ik ben bekend met de alternatieven voor double cream, maar het woord ‘thickened’ zorgt bij mij voor verwarring. Ik denk dat ik het niet zo nauw moet nemen en inderdaad voor de slagroom - mascarpone combi ga!

1 like