Baktopic #4

Haha same! Mijn collega’s vroegen laatst aan me wanneer ik weer eens “die ene koekjes” wil maken haha. Ze zijn echt lekker!

3 likes

Weet jij hoe lang je ze ongeveer kan bewaren zodra gebakken? En zijn ze dan ook nog echt lekker of mwahmwah?

2 likes

Zeker! Ze blijven in een trommel best wel lang goed. Met mijn verjaardag op een dinsdag had ik een hele bak vol gebakken, maar NS staking, dus veel mensen waren er niet. Ze waren niet afgesloten op vrijdag nog lekker en toen op. Maar meestal halen ze dat niet!

1 like

Ah thanks! Dan ga ik het proberen. Toevallig van de week gezegd dat ik echt een keer koekjes moet gaan bakken (nog nooit gedaan, behalve meegeholpen als kind), dus let’s go hahaha

2 likes

Dit is echt een toprecept om een keer te doen!

2 likes

Ik maak meestal het hele recept en maak dan van het deeg balletjes van 55 gram en doe dan de helft van het deeg in de vriezer en die bak ik dan op een ander moment af. In het officiële recept zou je er 12 koeken uit kunnen halen, maar ik vind die dan echt veeel te groot haha. Ik denk dat ik ongeveer wel het dubbele eruit haal.

4 likes

Oh hahah goed dat je het zegt! Ik wilde ze morgen maken (en proeven uiteraard), dan maandag visite en dinsdag kantoor, dus dan was het wel optijd op. Maar dan ga ik hier rekening mee houden.

@Bakkes hoeveel koekjes heb jij eruit gehaald? Die van jou vind ik wel een goede, normale grote hebben.

2 likes

Ik heb 12 koekjes van 100 gram, ze zijn in het echt best wel groot. Ik denk een goede 10 cm doorsnede
Edit vergelijkbaar met Kiosk of subway cookies

1 like

Oh dat vind ik wel een goed formaat eigenlijk haha

2 likes

Heeft iemand een goedkoper en eigenlijk bijna net zo lekker alternatief voor de monchou in monchoutaart? Ik weiger eigenlijk 6 euro te betalen voor twee mini pakjes monchou :hushed:

1 like

@Portugal

2 likes

En ik had nog wel gezocht, dank je!

Ah ik lees nu bij Ohmyfoodness dat bij een ongebakken cheesecake dus monchoutaart het toch beter is om een A merk te gebruiken

4 likes

Bij ah zijn 2 voor 3,70. Kan me voorstellen dat het bij Dirk oid nog iets goedkoper is. Nog steeds niet goedkoop hoor maar ik zou zelf niet een minder lekker alternatief gebruiken voor die ene euro.

Hebben jullie al leuke dingen gepland om te bakken voor Pasen?

2 likes

Ik wil pavlova maken met lemon curd en frambozen en bosbessen, en een babka of kaneelbroodjes. Daarnaast doe ik altijd wentelteefjes van brioche.

Ik vier ook nog een verjaardag dat weekend en dan wil ik een lemon meringue maken en een standaard verjaardagstaart en vast nog een taart want ik maak aaaltijd te veel.

5 likes

Ik weet het nog niet, maar heb wel zin in cupcakes dus ik denk een recept van cupcake jemma.
Die met aardbeien en munt vind ik altijd lekker en ook wel voorjaars.

1 like

Niet helemaal bakken, maar ik heb aangegeven dat ik het dessert wel wilde maken.

Het wordt denk ik een ‘‘donut’’ van fruitmousse, gevuld met aangemaakt fruit en een tuile bovenop. Daarbij zelfgedraaid yoghurtijs. Als de aardbeien volgende week een beetje knap zijn wordt het aardbei, en anders kijk ik even wat de winkel heeft.
Die donut is dus gewoon een cirkel met een gat erin, zo’n siliconen vormpje. Die doe ik op het bord en in het gat komt het aangemaakte fruit.

Ik heb nog een coulis van aardbei en sambuca in de vriezer liggen, dus idealiter maak ik de aardbeien daar mee aan en doe ik er nog wat verse dragon doorheen.

4 likes

Voor Pasen wil ik iets maken met lemon curd. Ik weet nog niet precies wat, maar ik moet het makkelijk kunnen meenemen in de trein naar een locatie zonder koelkast/borden/bestek.

Scones met lemon curd en clotted cream? Of is dat te simpel?

3 likes

Mijn dochter is jarig met pasen, dus ipv een gezellig paasbaksel maak ik een regenboog-unicorn taart en bak ik cupcakes voor haar kinderfeestje. :unicorn:

2 likes