Baktopic #4

Ik zag een keer de tip om als je van die ‘koekstempels’ hebt ze in de cacao poeder te dopen voor meer contast. Werkte super!

Had mooier/netter gekund maar was aan het bakken met een vierjarige. Wilde haar vooral lekker zelf dingen laten doen ipv te micromanagen.

50 likes

Ik heb een boel oude sinaasappelen liggen, heeft iemand nog een lekker receptje dat veel sap en/of vruchtvlees gebruikt? Heb al een recept voor een random Siciliaanse sinaasappelcake gevonden online maar ik ga toch liever af op aanraders van jullie!

Iemand een idee hoe ik hier wat leuks van maak?cake erin bakken met blauwe kleurstof? Of met blauwe botercreme afsmeren? Maar dan krijg ik nooit de details van de ogen en oren etc

Of geen cake bakken maar witte chocolade blauw maken met kleurstof hiermee de vorm invullen en dan een arretjescake erin stortten rocky road style zoals veggilaine doet?

Ik vond de bloedsinaasappel olijfolie polenta cake van Claire saffitz erg lekker, vast ook met gewone sinaasappels

(Of gewoon de sinaasappels persen en mimosa’s maken)

3 likes

Kom ik weer maar ik zou kijken voor blauwe decomelts. Cake bakken, decomelts smelten, in de vorm gieten, cake voorzichtig terugduwen en alles laten uitharden. Dan krijg je de details heel duidelijk zichtbaar.

4 likes

Ah dan krijg je een blauw dun laagje, en hoe zou je dan bvb de ogen wit met zwart maken?

1 like

Daar zou je dan witte chocolade voor kunnen gebruiken (en zwart in het midden. of gewoon zwarte chocoladebolletjes) en zorgen dat het alleen in die stukjes van de vorm komt. is iets meer priegelen maar met bijvoorbeeld een spuitzak prima te doen!

1 like

Ok, ik ga ermee priegelen- dank voor het meedenken!

Heb je toevallig ook tips om cakes goed uit zo’n vorm te krijgen? Ik heb een siliconen Mickey Mouse en Spiderman, maar tot nu toe elke keer gehad dat de cake toch een beetje kapot gaat. Wel de vorm ingevet uiteraard, maar misschien moet ik dat met iets anders doen.

Ik zoek een simpel, lactosevrij recept voor een cake of taart voor Pasen. Heeft iemand hier een goede tip? In elk geval dus lactosevrij, maar als het kan helemaal vegan.

1 like

Dit was echt jaren mijn to go to recept! Heel makkelijk en snel en toch bijzonder omdat het dus upside down is. Hij gebruikt manderijnen, maar die kan je vervangen door alles! Ananas uit blik, een blik perzikken, appel ect.

Verder vind ik het jammer dat mijn oma en ik de enige in de fam zijn die van uitpakken en dingen maken houden. We vieren pasen en iedereen neemt iets mee, maar waar ik met veel plezier lang ga nadenken over de meerdere dingen die ik ga maken nemen andere alleen wat dingen uit de winkel mee.

Ik ga overigens dadelscones maken zoals ik ze veel in nz at en een aardappelsalade van otto

4 likes

Vind deze echt geweldig en citroen is perfect voor pasen :heavy_check_mark: https://www.maison-viridi.com/vegan-cake/

1 like

Ik heb vorige week deze cake van Helen Goh gemaakt, hij was echt heerlijk!! Uit het bakboek ‘Bakgeluk’, maar ook hier te vinden:

5 likes

Je ziet jouw naam als je op de link klikt!

1 like

Hmm ik bak eigenlijk nooit met siliconen dus weet niet zeker of je iets aan mijn tips hebt. Ik gebruik sowieso altijd de pam spray met bloem om in te vetten maar die is momenteel bijna niet te krijgen. Laat je de cake ook voldoende afkoelen voor je hem uit de vorm haalt? Dat kan ook nog wel eens helpen tegen scheuren.

1 like

Oei, dat is niet de bedoeling! Bedankt voor de oplettendheid! Ik heb de link aangepast. Zie je het nu nog steeds?

2 likes

Nee gaat goed zo!

2 likes

Ohh, deze ziet er leuk uit! Maar dadelscones klinken ook mega lekker, heb je daar toevallig ook een recept van?

Ik ga straks alvast een mega lading brigadeiros maken en daarna wil ik nog iets bakken, misschien worden dat wel scones nu in plaats van taart haha

Ik heb dit recept gebruikt en er nog sinaasappelzest doorheen gedaan:

https://thecookiedoughdiaries.com/date-scones/

Ik had alleen hele droge dadels met pit en was heel lang bezig met die in stukjes snijden :sweat_smile:

2 likes

Zoals eerder gezegd, geen paasbaksel maar een verjaardagsbaksel :smiling_face_with_three_hearts:

108 likes