Baktopic #4

Hier is nog niet zo heel lang geleden een discussie over geweest. Ik maak nog liever zelf roomkaas dan dat ik met zuivelspread aan de slag ga, maar heel veel mensen vonden het wel prima. Volgens mij lieten sommige mensen het uitlekken om het dikker te maken? Maar dat kun je terugvinden ergens in dit topic.

Ik heb rabarber gevonden in de supermarkt dus ik ga vanavond rabarber muffins maken met een recept van Cloudy Kitchen. En met de rest geroosterde rabarberjam, zin in!

5 likes

Ja, die discussie heb ik gelezen, en voor frosting bijvoorbeeld zou ik ook 100% die goedkope zuivelspread roomkaas aandurven, maar voor een burnt basque cheesecake vind ik dat dus iets risicovoller. Vandaar de vraag of iemand dat ooit heeft geprobeerd

2 likes

Nog even zoeken hierboven, maar volgens mij werd de Lildl roomkaas aangeraden. Zorg wel dat je de vette gebruikt voor een Burnt Basque! (in het recept dat ik heb gaat 750gr roomkaas en 150ml slagroom!)

Oh, dan kan ik gewoon niet zoeken, sorry @Nefertiti! Gaat kennelijk vaak over roomkaas, haha

Morgen vieren we de verjaardag van mijn vriend en daarvoor ben ik op zoek naar een enigzins luchtige en hele lekkere chocoladetaart :smile:. Hebben jullie tips? Jaren geleden heb ik een keer de chocoladetaart van Roald Dahl uit Mathilda gemaakt maar bij mijn weten was die enorm machtig. En verder maak ik ze nooit dus ben benieuwd of jullie een aanrader hebben.

1 like

Als je echt luchtig wil is een chocolade biscuit misschien het beste, maar dat droogt ook weer een stuk sneller uit. Ik ben persoonlijk gek op Guinness chocolate cake, die vind ik heel lekker ‘vochtig’ en zacht en krijgt een lekkere diepe chocosmaak door de stout die erin zit. Ik heb de Roald Dahl chocotaart nog nooit geproefd maar deze is denk ik wel een stuk lichter, helemaal met de cream cheese frosting uit dit recept: https://www.nigella.com/recipes/chocolate-guinness-cake

2 likes

Dit is een van mijn favorieten:

Niet super luchtig, maar wel in combinitie met chocolademousse (deels gebakken, deels gewoon mousse).

6 likes

@Dushoi dit klinkt echt lekker! Mijn vriend houdt toevallig ook van Guinness dus denk dat dit een schot in de roos is. Omdat niet iedereen alcohol mag hebben sla ik deze op voor een later moment. Dankjewel voor de tip!

@Nori ik ben dol op chocolademousse :heart_eyes: en de taart ziet er ook heel mooi uit! Ik ga een poging wagen! Als het gelukt is dan komt er een foto in het topic :smile:.

Nog een andere vraag, misschien weet iemand dit, ik heb mijn bakvormen vervangen voor rvs varianten van de Dille en Kamille. Laatst heb ik een cake gebakken en die bleef veel te vochtig. Het recept was van Rutger bakt, dus dat zou goed moeten zijn, er zaten wel 5 eieren en heel veel boter in maar zou het kunnen dat het ook door de rvs vorm is gekomen dat hij niet goed gaar is geworden? Ik ga vandaag en morgen de chocoladetaart en een appeltaart bakken en het zou zonde zijn als ze mislukken door de vorm :woozy_face:

2 likes

Deze! Maar dan met de helft van de botercreme Galaxy Cake | 7th Blogiversary — chocolate & connie

2 likes

Voor een andere keer nog een tip

een chiffon chociolate cake, om he =m nog minder machtig te maken kan je altijd minder cream frosting gebruiken of bijvoorbeeld maar 1 laag, maar een chiffon zelf is lekker luchtig

3 likes

Ik heb het bananenbrood van Miljuschka gebakken met het cocopandan pasta dat ik bij de toko had gevonden en het is zooo lekker! Mijn collega’s gaven het een 8 en een 9. Diegene die het een 9 gaf zei later zelfs nog dat dit het lekkerste bananenbrood was wat ze ooit had gegeten haha. Aanrader!

https://miljuschka.nl/het-beste-bananenbrood-recept-ooit/

7 likes

Oehhh dit is mijn go to bananenbrood recept, ben benieuwd naar deze toevoeging. Hoeveel had je er in gedaan?

1 like

1 theelepel! Gewoon het vanille extract uit het recept 1 op 1 vervangen met dit.

2 likes

Thanks! Ik ga dat eens halen bij mn volgende amazing oriental uitje😄

2 likes

Wauw wat is deze mooi.

@Mette12 light as air, klinkt precies als wat ik zoek. Dankje voor de tip! Ga ik die later een keertje maken.

2 likes

Ik deed er trouwens geen noten of chocolade in bedenk ik me nu. Ik vind dat vaak niet zo lekker, ik hou meer van de smaak van alleen bananenbrood.

1 like

Ik heb nog nooit de moeite genomen om 'm echt galaxy te maken haha, dus bij mij ziet het er net iets minder indrukwekkend uit. Hij is wel superlekker!

1 like

Hebben jullie wel eens stuffed koekjes gebakken met een zachte binnenkant? Ik heb chocolate chip koekjes gemaakt met gezouten caramelcreme aan de binnenkant, maar het is helemaal weggesmolten tijdens het bakken… ondanks dat ik het had ingevroren in kamertemperatuur deeg.

Hebben jullie dit wel eens geprobeerd, en met wat dan? Ligt het misschien aan de crème die smelt, moet ik het met iets ander spoortigs doen? Of misschien was de koeklaag niet dik genoeg en te klein klontje creme? Wel hele lekkere crunchy koek geworden verder :stuck_out_tongue_closed_eyes:

3 likes

Gister een poging gedaan met pistache crème, die bolletjes had ik ingevroren. Maar ook nog niet echt perfect gelukt helaas!

2 likes

Bevroren vulling (een flinke theelepel) in het koekjesdeeg, een bal van vormen en dan een nachtje invriezen!
De koek dan vanuit de vriezer bakken.

1 like