Baktopic #4

Dit is toch echt de droom van elke unicorn lover :smiling_face_with_three_hearts: heb je het beslag apart in verschillende kleuren gemengd en dan steeds een beetje van elke kleur toegevoegd aan de bakvorm?

1 like

Oh my god jongens ik heb me nu toch een koek gemaakt :drooling_face: het is een brownie-snicker koek met zachte gezouten karamel in de binnenkant. Het smaakt naar de crunchy randjes van een luxe brownie :brown_heart:

Edit - ben helemaal in de ban van koekjes. Heb eindelijk een fantastisch basisrecept en sinds de American Cookies cursus van Bakery Institute begrijp ik veel beter wat ik aan het doen ben en waarom wat zo belangrijk is

Ben van plan een stuk of 8 recepten te perfectioneren en dan doosjes rond te sturen naar al mijn vrienden en familie :two_hearts:

Edit: recept

52 likes

Zoek je toevallig nog nieuwe vrienden? Dit ziet er echt fantastisch uit :heart_eyes:

6 likes

Echt hoor, wou dat dit forum smell-o-vision had.

Edit: en als je ooit je basisrecept zou willen delen, graag haha

10 likes

Dank je wel! :smiling_face_with_three_hearts: Ja klopt! Je moet alle kleurtjes zeg maar over elkaar heen druppelen en dan wordt het een soort bullseye. Ik heb deze techniek gebruikt https://youtu.be/1p7DTjVe5mc?is=nLNZ3zBodJeIHGrQ

Was echt verrast met het resultaat!

1 like

Ain’t no gatekeeper 🫶🏼

• 140 gr boter op kamertemperatuur
  • 230 gr lichte basterdsuiker
  • Scheutje vanille extract

Bovenstaande op hoge stand kloppen met een keukenmixer. Voeg aan het begin van het mixen 1/4 van een losgeklopt ei toe. Als de massa luchtig en bleek is voeg je de rest van het ei (in 3 scheuten tegen het schiften) toe.

• 240 gr tarwebloem
  • 4 gr zout
  • 2 gr baking soda
  • 6 gr bakpoeder (je kunt tot 10 gaan als je iets meer puff wilt)

Droge bestandsdelen toevoegen aan het ei-suiker-botermengsel en voordat alles daadwerkelijk volledig gemengd is de toppings al toevoegen.

• 250 gr gehakte pure chocolade

Nog even mengen tot alles 1 geheel is
Vooral NIET te lang mengen want dan draai je je toppings kapot en vorm je gluten en wordt je structuur niet goed

Ballen van 60 gr draaien
In de vriezer
Vanuit de vriezer 16-18 min op 175gr
Buiten de oven 5 minuten laten liggen op de hete bakplaat
Dan afkoelen op een rooster

——

De verschillende smaken koeken die ik tot nu toe heb gemaakt (pistache, lemon curd, snicker) hebben allemaal wel nét een beetje andere verhoudingen weer (bijv minder suiker als ik een zoete vulling aan de binnenkant heb, of minder chocolade als ik ook nootjes toevoeg) dus heb ook het recept van de browniekoek onder de post toegevoegd, maar dit is de basis ook qua techniek!

21 likes

Wat geweldig dit, die koekjes zien er heerlijk uit! Ook heel erg bedankt voor het delen van het recept. :heart:

Hoe was de cursus? Ik zie dat je in tweetallen moet werken; had jij je met nog iemand opgegeven of werd je ter plekke gekoppeld aan een andere deelnemer?

1 like

Ik was samen met m’n moeder dus was al een koppeltje. Maar ander gaat het vrij organisch en werk je gewoon met iemand anders die alleen is samen. Er wordt gewoon gezegd “verdeel je over de werkbanken in koppeltjes van 2” en dan ga je verdelen.

Ik vond het heel leuk en heb precies geleerd wat ik wilde leren: welke rol speelt suiker, vet en vocht precies in je koek, welke volgorde is belangrijk en waarom, en welke delen kunnen op welke manier bij elkaar om structuur te bewaken/verfijnen, wat doen verschillende soorten bloem en suiker en bakmiddeken ect. Als je dat allemaal al weet dan is het niet echt toegevoegde waarde; behalve dat je lekker dagje koekdegen aan het maken bent haha :stuck_out_tongue:

8 likes

Ik ging even zoeken, bedoel je de Bakery Institute? Lijkt me een hele leuke cursus!

1 like

Hebben jullie lekkere recepten met perzik? Ik hou heel erg van perzik maar vind de smaak altijd verdwijnen als ik er bijvoorbeeld een cake mee maak :slightly_frowning_face:

1 like

Een tijdje geleden postte ik mijn eerste taart voor een kindje waarvan de ouders bij de voedselbank lopen. Inmiddels maak ik elke maand een verjaardagstaart voor een jarig kind. Super leuk om te doen! Ik heb niet elke taart hier gedeeld maar wil wel even mijn creatie van vorige week delen:

82 likes

Deze! Peach Cobbler Recipe | Laura in the Kitchen - Internet Cooking Show

Wel heelll zoet maar ook heelll lekker. Ook met perziken uit blik

2 likes

Ik heb via marktplaats de bakatlas gekocht. Had m al via de online bibliotheek bekeken en vond m zo leuk dat ik m maar heb gekocht.

Heb helemaal zin om weer veeeel te gaan bakken.

Iemand die de bakatlas heeft en een recept weet die ik echt MOET maken?

1 like

Dit is geen echt recept, maar heb toevallig net perzik gegrilld op een grillpan tot het wat gekarameliseerd is, en dan met een bolletje vanille ijs en amandelschaafsel (even geroosterd) erbij. Heerlijk
edit: oh ik zie nu pas net dat ik in het baktopic zit… excuus

3 likes

Ohh ik hen van mijn schoonvader zoveel rabarber gekregen uit zijn moestuin haha. Ik heb al aardbei-rabarber cheong gemaakt, nog een cheong met alleen rabarber en nog een rabarbercake uit de Bakbijbel van Rutger (aanrader, superlekker!) en nu maak ik met de ‘overige’ 870 gram nog aardbei-rabarber compote.

Met de rabarber uit de eerste cheong wil ik koekjes gaan bakken. Ik heb het kookboek van Tat Effby/ The Caketoonist gekocht, Bake your sweet time, en daar zou recept in staan voor zulke koekjes. Woensdag komt het boek binnen en ik ben heel benieuwd! Ze heeft er ook een video van online staan (rhubarb custard cookies), maar geschreven vind ik fijner met bakken. Ben ook benieuwd naar de andere recepten die erin staan!

3 likes

O heerlijk, ik ben echt groot rabarberliefhebber. Als er iets bij de bakker ligt of een dessert op de kaart staat met rabarber neem ik dat meteen haha.

Compote is ook zo lekker bij vanalles.

Heb denk ik nog nooit cheong van rabarber geproefd, vind je het ook anders smaken dan als je wel de siroop kookt?

2 likes

Ik ben ook echt een rabarber addict!

Dit seizoen al gemaakt: rabarber cheong (nog niet geproefd), rabarber amandeltaart, rabarber gallette, gepocheerde rabarber en rabarber- mispel jam!

4 likes

Haha ik ook! Ik was gisteren uit eten en daar hadden ze rabarber crème brûlée op de kaart en dat heb ik uiteraard gekozen.

De cheong met alleen rabarber is nog niet helemaal klaar, dus daar kan ik nog niet zoveel over zeggen. Die met aardbei en rabarber is al wel klaar en erg goed gelukt vind ik. De rabarber geeft het iets zurigs en fris. Ik heb nog niet eerder rabarbersiroop gemaakt, dus ik kan het niet veegelijken. Ik denk dat ik dat straks wel nog ga doen met de siroop die overblijft van de compote, maar daar zit dan wel aardbei doorheen.

1 like

Oh klinkt ook lekker allemaal!

Deze tips zijn ook zeer welkom hoor!

1 like