Laat je ze dan, inclusief ontdooien, nog een nacht rijzen? Of hoelang doe je dat? Hahah sorry ik vind dit zo slim maar zit even met de logistics
Er komen straks vrienden lunchen voordat we naar een festival gaan en ik heb voor hen voor het eerst een veganistische poffert gemaakt. Met glitters
.
Ben benieuwd of hij lekker is!
Wauw wat is die mooi gebakken zeg!
Als 'ie net zo lekker is als 'ie er uit ziet, zit het wel goed. Het motief van de vorm is echt prachtig op de poffert terecht gekomen. ![]()
Mag ik vragen welk recept je hiervoor hebt gebruikt?
Ik heb dit ook al gedaan, en laat ze dan een nacht ontdooien op mijn aanrecht, en dan zijn ze tegen de ochtend ook gerezen! Met deze warme temperaturen gaat het iets sneller dan een nacht, dan haal ik ze er echt pas uit met voor ik ga slapen. In de winter duurt het iets langer
Dat waren wel croissants, een cinnamon role duurt misschien iets langer?
Prachtig! ![]()
Ahhhh poffert ![]()
![]()
![]()
Ik had deze dus gemaakt en opgestuurd met de post naar iemand die heel goed wat lekkers kan gebruiken in haar leven, en nu zijn die koekjes kwijtgeraakt in de post. Echt zo stom. Al die moeite voor niks, gelukkig had ik er zelf ook een paar gegeten.
Dankjewel
. Ik ben er blij mee want hij smaakte goed! Ik heb als basis het recept van uit Pauline’s keuken gebruikt. De melk heb ik vervangen voor ongezoete havermelk van de Albert Heijn en de eieren heb ik vervangen door dit product, dat kende ik nog niet maar werkt prima!
Hebben ze bij jullie in de regio ook zo’n soort gerecht? Dacht me te herinneren dat je niet in het noorden woont maar jij als bakexpert hebt desondanks ongetwijfeld ervaring met poffert
.
Wat gaaf dat hij niet alleen mooi was maar ook lekker!
Dank voor het delen van het recept. Die eivervanger kende ik ook niet, maar ga ik in gedachten houden voor als ik vegan bak voor een ander (komt heel incidenteel weleens voor).
Ik kom inderdaad niet uit het noorden maar oorspronkelijk uit Spakenburg en daar hebben ze verschillende dingen die op een poffert lijken (pofkoek en ketelkoek). Ik bak die nooit want ik ben er niet heel gek op, maar ik vind ze, zeker als het motief van de vorm zo mooi overgekomen is op het baksel, prachtig om te zien. Ik wil binnenkort wel zoiets gaan bakken want mijn man eet het wel graag.
Hart ![]()
![]()
![]()
Ik heb nog nooit poffert gegeten, ben benieuwd hoe dat smaakt. Is het een soort cake/tulband?
Ja Spakenburgs Hart is superlekker en er zijn tegenwoordig zelfs recepten voor online! Dus het is in klein formaat ook thuis te maken. ![]()
Poffert is meer broodachtig dan een cake of tulband maar de vorm lijkt er wel heel erg op. Vaak wordt poffert (en ketelkoek, pofkoek, broeder, en andere aanverwante baksels) niet gebakken, maar gekookt. De vorm is dan een soort tulbandvorm met deksel, en bij gebrek aan oven werd het vaak au bain marie in een pan gekookt.
Meestal zitten er rozijnen in, soms ook ander gedroogd fruit, soms zelfs spek (een combi waar ik van gruwel, bij hartig en fruit door elkaar krijg ik een error). Eenmaal in plakken gesneden wordt het meestal gegeten met roomboter of stroop of andere zoete saus.
Het is vooral in de noordelijke provincies populair maar ook in andere delen van Nederland zijn er vergelijkbare gerechten.
Oh heb je al een recept succesvol geprobeerd? Ik vind het zelf niet heel lekker maar mijn familie wel dus dan kan ik het eens maken.
@itakepictures Normaal eet ik poffert als avondeten maar je kan er goed mee variëren een vriendin had laatst poffert gemaakt met stukjes abrikoos van zelfgemaakte boerenmeisjes en met suiker en vanillesuiker er door heen en die vond ik wel heel erg op cake lijken zo niet nog lekkerder. En ik heb ooit eens een hartige variant gemaakt was die was ook wel oké.
Ja, deze, die komt rechtstreeks bij de bakker vandaan die naar mijn mening het lekkerste hart maakt:
Recepten waarin boter wordt gebruikt zijn niet authentiek, Spakenburgs hart wordt met margarine gebakken. Wel belangrijk: 1 uur rusten is echt te kort, minimaal 24 uur is het beste.
De baktijd is extreem kort. Het lijkt nog rauw als het uit de oven komt maar dat hoort zo.
Zelf glazuur maken zoals in het recept kan, maar de bakker gebruikt zelf dit spul en maakt het niet zelf: Fondant Glazuur Wit 300 Gram - Stijlvolle Witte Laag Glans
Is er iemand die dit recept kan screenshotten voor mij? Mag er alleen bij met NYT account
Ik ben vandaag een trial voor verjaardagstaart voor m’n zoontjes 3e verjaardag aan het maken
Stapel-funfetticake met whipped witte chocolade ganache, bramenjam en verse frambozen
En dan wil hij de buitenkant in Buurman en Buurman thema
nog ff over nadenken hoe ik dat ga fixen. Heb al poppetjes besteld en wat ideeen van Pinterest maar haha they make you work don’t they?
Om te zien zijn ze inderdaad ook mooi
. Leuk dat je een poffert voor je man gaat maken.
Misschien goed om te weten dat deze variant iets meer dense/vast was dan degene met melk en ei, als ik het mij goed herinner van mijn vorige poffert. Daardoor misschien extra machtig maar vond hem heel lekker, net het laatste plakje gehad met stroop (mijn persoonlijke favoriet voor erbij).
@itakepictures poffert is trouwens niet heel zoet van zichzelf, er gaan twee eetlepels basterdsuiker in het beslag en de rozijnen maken het ook wel zoet. Vandaar ook dat mensen het denk ik met bruine suiker of stroop eten. Een van mijn vrienden die er gisteren was houdt niet zoveel van zoetigheid en daarom smaakte het hem extra goed zonder extra’s erbij.
Ik heb de poffert ook au bain marie gemaakt.
@Marquez leuk dat jij het ook echt als avondeten eet, zo blijven de tradities mooi in leven ![]()
.
Deze taart klinkt super trouwens en een heel leuk thema haha
Vandaag deze gebakken. Hij heette strawberry en cream pie maar ik vond het meer eton mess in taartvorm, wel heel lekker! Vulling was met banketbakkersroom en slagroom en was helaas véél te dun, dus na aansnijden ook in die zin echt eton mess ![]()
Ik dm je!