Baktopic (Deel 1)

Ik heb zin om iets gezonds te bakken. Een gezond tussendoortje oid. Iemand succesrecepten?

Bananen havermoutkoekjes?

Ik heb zo’n soortgelijk recept toevallig gemaakt dit weekend maar het was niet echt een succes haha. Beetje droog en vrij smakeloos. Toen ik er wat kaneel en rozijnen doorheen deed was het beter eetbaar maar zou het alsnog niet nog eens maken. :joy:

Heeft iemand een goede tip voor een bakboek, waar allerlei basics in beschreven staan incl recepten? Bijv wat biscuitdeeg is en hoe je het maakt, wat botercreme is, en hoe je het beste taarten kan stapelen etc. Ik zou graag bij de basale dingen willen beginnen en internet is vaak veel te vaag vind ik.

Ja, dit boek vind ik heel fijn!

https://stylesweet.com/my-book

Wel alleen maar taarten, in haar boek heb je een recept voor botercrème en uitleg hoe je taarten opbouwt. Op haar website staan trouwens ook veel recepten.

1 like

Ik had laatst stoofpeertjes over en toen ben ik gaan zoeken naar recepten daarmee. Vond ik deze stoofperen kruimel taart: https://www.smulweb.nl/recepten/1418739/Stoofpeertjes-kruimeltaart-met-banketbakkersroom

Website is wat crappy, er zitten geen foto’s bij, maar de taart was zo verschrikkelijk lekker! :scream: Heel winters! Echt een aanrader dus.

3 likes

En nog een link:

https://gwennsbakery.nl/index/recepten/basis-recepten/ :grin:

De boeken en website van Rutger bakt (1ste winnaar van Heel Holland Bakt). Zijn recepten kloppen altijd!

1 like

Dank je wel allemaal! Ik ga alle tips bekijken :grin:

Lekker laat antwoord dit maar ik heb wel eens courgette-banaan-yoghurt muffins gemaakt die heel lekker waren (vonden mijn proevers ook, dus niet alleen ik). Ik heb alleen de hoeveelheden opgeschreven maar ik ben geen goede bakker dus als het mij gelukt is dan is het waarschijnlijk een " mix alles in 1 kom en bak" recept

1 like

Klinkt wel lekker! Havermout koekjes maak ik regelmatig :smiling_face_with_three_hearts: beetje jammer dat veel gezonde baksels met banaan zijn en mijn vriend dat niet lust

Kookschool Patisserie is dan echt een prachtig boek! Daar heb ik alle basics uit geleerd. Er is er ook nog eentje over brood en banket, en een over koken mocht je dat interessant vinden

1 like

Inderdaad de bakboeken van Rutger van den Broek, en dan met name de Bakbijbel. Zijn schrijfstijl is duidelijk, en ik heb nog nooit een recept van hem gehad dat niet klopte.
Ook op zijn blog Rutger Bakt is heel veel te vinden.
Mocht je een beginnende bakker zijn, dan is Het Makkelijke Bakboek van Rutger ook nog een aanrader.

Dank je wel allen voor de mooie tips! Ik heb uiteindelijk de bakbijbel besteld. Redelijk prijzig boek wel, maar hoop dat het dat waard is!

Jullie favoriete recept voor cinnamon rolls? :heart:

1 like

Dit is echt mijn favoriet en anderen zijn hier ook helemaal weg van! Recepten van haar zijn wel in cups dus dat moet je even via internet omrekenen als je die niet hebt maar ze zijn zeker die moeite waard!

1 like

Hoe je de cake nu gemaakt hebt is eigenlijk hoe hij hoort en niet met een scheur bovenin. Bij patisseries ziet het er ook zo uit. Goed gedaan dus!

Weet iemand of je Jell-o chocolade pudding ook kan maken met lactosevrije melk? Sojamelk wordt afgeraden op de site, maar misschien heeft iemand hier nog tips?

Ik heb wel eens letterlijk lactosevrije melk gebruikt, die van arla. Ging prima

1 like

Dankjewel!:hugs: