Baktopic (Deel 1)


Niet echt bakken maar frituren hahah. M’n broer heeft een geweldig Afrikaans kookboek dus heb even een late night snack gemaakt :heart_eyes:

25 likes

Lekkerr! Mag ik vragen welk boek dat is?
ik houuuu van de Afrikaanse keuken

1 like

Mijn vader is vandaag jarig en dat vond ik een goed excuus om deze rijstevlaai te bakken!

44 likes

Gefeliciteerd! @taken
Vlaai ziet er ook goed uit!


Heb vandaag Rutgers speculaaskoek gemaakt. Ipv hazelnoten heb ik amandelschaafsel erop. Ik ben weer niet echt tevreden, vind het gewoon niet echt bijzonder smaken, misschien ben ik verwend geraakt na de Doubletree chocochipcookies, die vond ik echt geweldig. Ik heb rutgers speculaasmix aangehouden maar smaakt echt veel naar kruidnagel en gember, overheerst wel vind ik.
Naja pech. Geef ze wel weer weg op m’n werk :grin:
Edit: na ze nog wat krokanter te hebben gebakken smaken ze wel wat beter!

12 likes

Gisteren voor de eerste keer spekkoek gebakken. Wat een werk, maar het was het wel waard!

We hebben hem trouwens niet voor driekwart opgegeten, heb er een punt uitgesneden voor de foto :sweat_smile:

38 likes

Ik was er vandaag, maar bij die van mijn Kruidvat zat niet de bakspecial. Echt jammer. Mss van vorige week?

Die ziet er goed uit! Zou ik het recept mogen hebben?

Ik heb weer een obscuur baksel: Rosenküchle. :rosette: Die worden in Beieren op Rosenmontag (Carnavalsmaandag) gebakken.

Nu heb ik al Struvor-ijzers in Scandinavische vormpjes, maar op mijn tijdlijn kwam laatst een speciaal ijzer in de vorm van een roos voorbij en toen was ik verkocht. Zo mooi was die. Gelukkig was het ijzer eenvoudig via Amazon te bestellen. Vanmiddag heb ik een kleine hoeveelheid gemaakt.

Ze lijken op Struvor qua bereidingswijze en recept, maar deze zijn veel groter. Het ijzer is zo’n 12 cm maar eenmaal gebakken zijn de Rosenküchle zo’n 15 cm.
Ik heb in het beslag kaneel en sinaasappelrasp gedaan voor een warme smaak.
Omdat het ijzer zoveel hoekjes heeft laten de Rosenküchle niet zo makkelijk los van het ijzer als Struvor dat doen, maar je kan ze met behulp van een tang wel los duwen.

Ze worden vaak ook verkocht op de Kermis heb ik begrepen, en daar is het ook wel ideaal voer voor. Vettig, knapperig en zoet, wat wil je nog meer. :heart_eyes:

Rosenküchle zitten qua smaak in de hoek van oliebollen en churros.

Linkje van Amazon:

49 likes

Ik heb 'm vanmiddag geproefd samen met mijn ouders en hij was erg geslaagd! het recept is van Rutger: https://rutgerbakt.nl/taart-recepten/rijstevlaai-recept/

2 likes

Was volkomen begrijpelijk geweest als jullie wel al driekwart hadden opgegeten. Spekkoek is echt leven. Spekkoeklikeur is ook mijn fave. Kan niet wachten tot ik het weer mag drinken.

3 likes

Spekkoeklikeur?! Recept? Productlink?

Oeh daar ben ik heel benieuwd naar!!!

1 like

En @anon23538476

Aub. Your lives just got better.

3 likes

Dankjewel!

Haha ik had deze foto op insta geplaatst en rutger er in getagged en hij heeft gereageerd :smiling_face_with_three_hearts:

8 likes

Uit het cheesecake boek van Sabine Koning;
whisky bacon karamel cheesecake gebakken voor mijn broertjes verjaardag:

En met de andere helft van het basisbeslag een witte chocolade cheesecake met frambozen en blauwe bessen gemaakt:

Geklooi met bakpapier vouwen wel zat zeg, jammer dat ze dat niet bij de Appie op maat geknipt verkopen.

27 likes

Misschien is dit een handige manier? Iets naar beneden scrollen voor de ronde vorm

Edit: hier met zijkanten

Thanks, trucje met vouwen en diagonaal wel eens gezien, zal het proberen. Maar ik heb vooral ruzie met de zijkanten in een ronde springvorm. Bakpapier niet lang genoeg voor de hele vorm, en vervolgens blijft het niet plakken. Of ik ben gewoon superonhandig :sweat_smile:

Ah snap ik helemaal! Sta zelf ook altijd te klooien, maar vind deze trucs erg handig. wat die Tess doet is stroken knippen en dat is al veel makkelijker dan zo omhoog vouwen.

In elk geval ze zijn mooi gelukt je taarten! Was ke broer vast blij mee :grinning:

1 like

Ik knip altijd stroken voor de zijkanten, daarna spray ik een beetje bakapray in het bakblik en daarmee plak ik het bakpapier vast.

1 like