Baktopic (Deel 1)

Mijn go to:

Recept helemaal onderaan natuurlijk!

2 likes

Ik heb net voor het eerst zelf een rijsttaart gebakken!

4 likes

En @jigglypuff dat recept is heel erg lekker inderdaad! Ik zou de bodem nog wel even een minuut of 10 afbakken in plaats van enkel in de koelkast zetten. Dan kruimelt hij iets minder en kun je hem makkelijker snijden!

Ik moet komende week een red velvet taart bakken, hebben jullie nog een specifiek recept die jullie aanhouden? Ik denk voor nu dat ik die van Rutger Bakt aan ga houden!

Van Emma’s Goodies!

2 likes

Ik ben afgelopen weekend weer bezig geweest! De aardbeien van de markt zijn nu echt perfect voor een aardbeienslof :smile:

17 likes

Voor wie (een keer) vegan wil bakken met simpele ingrediënten: deze recepten zijn echt top!

5 likes

Ben ik weer:

2 likes

Ik wil vanavond lekkere chocolate chip cookies maken, maar ben op zoek naar echt een goed recept voor lekkere chewy koeken.

Heeft iemand hier ooit goed recept uit geprobeerd?

Deze van Miljuschka zijn perfect! https://www.culy.nl/recepten/chewy-chocolate-chip-cookies-van-miljuschka/

Ze lopen wel uit tijdens het bakken, dus zorg voor genoeg ruimte tussen de koeken. Ik bak ze ook nog wel eens in tartelette vormpjes met een losse bodem, dan hebben ze een perfect formaat en krijg je ze ook goed uit het vormpje!

1 like

Even het topic nieuw leven inblazen. Heb vandaag de lemon curd cheesecake gemaakt van zoeterecepten. Hij was lekker, maar heel zoet en machtig. De volgende keer doe ik hem in een grotere bakvorm en doe ik iets minder suiker in de lemon curd en iets minder lemon curd op de taart.

Mijn doel is om volgend jaar eigen taartjes te kunnen bakken voor de bruiloft. Heb tot nu toe alleen kwarktaart gemaakt van dokter Oetker dus alle tips en lekkere recepten zijn welkom.

7 likes

Choux craqualin oftewel tijgersoes. Gevuld met zwitsere room. Erg lekker!

29 likes

Super leuk, ze zijn ook mooi gelukt! Welk recept heb je gebruikt?

Dank je! @George k heb meerdere recepten gebruikt. Voor het koekdeeg deze:

Voor de soezen deze:

Voor de zwitserse room heb ik dit recept voor banketbakkersroom gebruikt
https://www.patesserie.com/recepten/banketbakkersroom-zelf-maken-de-officiele-en-de-gemakkelijke-manier/

En dan geklopte slagroom erbij doen en dan wordt het zwitserse room. Op 2 delen banketbakkersroom 1 deel slagroom.

Van de soezen kun je de helft van het recept gebruiken, dan heb je ongeveer 15 soezen.

2 likes


Noobie hier. Voor het eerst een worteltaart gemaakt. Smaak is opzich lekker (heb 1/3 van suiker van recept gebruikt misschien toch net iets meer de volgende keer maar hou niet van heel zoet). Maar de structuur minder. Ik wilde een hele luchtige zachte taart en hij is qua structuur heel dicht en een beetje droog. Iemand tips?

3 likes

Suiker telt als een vloeibaar bestanddeel, als je daar 2/3 van wat er in het originele recept staat weghaalt is het best logisch dat je taart droger wordt dan gewenst!

Haha oke thanks! :nerd_face: En dat suiker moet je dan dus vervangen door iets anders vloeibaars? Of werkt het niet zo?

Hangt af van het recept in welke mate, natuurlijk, maar over het algemeen: ja!

1 like

Beetje een moeilijke vraag maar heeft iemand misschien een leuk recept voor diabetes-friendly gebak? Mijn vader heeft onlangs te horen gekregen dat hij het heeft, maar voor de feestdagen zou ik hem toch graag verrassen met iets lekkers.

Mijn moeder maakte vroeger voor een vriendin altijd een appelbol in bladerdeeg.
Appeltje schillen en doorboren met een appelboor. Op een (niet te klein) stuk bladerdeeg zetten, gat vullen met rozijnen en kaneel, evt nog wat kaneel op de appel, dichtvouwen met de bladerdeeg en bakken maar. Ik schat zelf zo’n 20 minuten op 180-200 graden.

Edit: zoiets als dit dus maar dan zonder de suiker:

2 likes

Heeft iemand tips? Mijn suikerglazuur lukt niet.
Als ik kaneelrolletjes maak, dan wil ik graag zo’n mooie dikke suikerglazuurlaag erop maar het lukt gewoon niet. Of ik mijn poedersuiker nu met melk of water doe, meer of minder poedersuiker, de glazuur blijft er gewoon niet op liggen!