Plantaardig/vegan eten

het is, zoals @Saturnus en @Willem zeggen compleet afhankelijk van je smaak, kookkunsten en kookgewoontes.

Ik ben sowieso altijd blij met vegan mayo en edelgistvlokken in m’n kastje :woman_shrugging:

Zo leuk trouwens, ik stond bij de ekoplaza en legde m’n producten op de band, stond er zo’n vrouwtje achter me en ze zei opeens " wat heb je mooie spullen in je mandje, ben je veganistisch?’. Dat was zo leuk! Ik ben (nog) geen vegan, maar idd alles in m;n mandje was plantaardig en ik vond het zo leuk dat het haar opviel haha.

11 likes

In het begin keek ik veel op de receptensite van de AH. Je kan daar een type keuken selecteren en ze hebben echt megaveel recepten.
Je kan selecteren op veganistisch maar ook op vegetarisch of zelfs gewoon zonder selectie, omdat je bijna alles toch wel vegan kan maken.

Ik heb ook veel gehad aan gewoonvegan.nl

1 like

Ik vind het zelf bizar dat er een industrie is om een product een roze kleur te geven (of te laten glanzen) en ik wil idd geen enkel dier eten en ik vind een insect wat dat betreft net zo waardig als een mens of een kip (dus idd het speciecisme argument :))

1 like

Klinkt helemaal niet raar, super herkenbaar juist! Toen ik besloot dat ik vegan wilde worden, ben ik langzaamaan mijn standaard producten gaan vervangen voor plantaardige varianten. Ik heb toen zelf een soort basislijst gemaakt. Dat was soms even puzzelen door het verschil in voedingswaarden, maar het moeilijkste was om van mijn vertrouwde producten af te stappen. Behalve dat zo’n verandering in het begin heel eng is, doet het verder helemaal niks met je lichaam. Het wordt ook steeds makkelijker naarmate je blijft oefenen.

@Mimosa noemde al wat goede alternatieven. Als je nog tips wilt of vragen hebt, wil ik altijd met je meedenken!

De app Vegsafe vind ik ook handig. Je kan daarmee e-nummers opzoeken en dan zie je of ze plantaardig of (mogelijk) dierlijk zijn. Ook te gebruiken voor een aantal kledingstoffen en ingrediënten van verzorgingsproducten trouwens.

1 like

Mijn vriend heeft gisteren deze gemaakt en het zijn de lekkerste cinnamon rolls die ik ooit heb gegeten. 10/10.

recept

https://tasty.co/recipe/the-best-ever-vegan-cinnamon-rolls

(Link in spoiler omdat ie blijkbaar anders in een automatisch spelend filmpje verandert)

5 likes

image
Ik heb dit product gratis via Scoupy bij de AH ‘gekocht’.
Hoe zouden jullie dit in een recept verwerken?

ik had laatst de tomatenversie hiervan en die heb ik in een salade gedaan, was erg lekker.

1 like

Wat vinden mensen hier van de Incredible en Beyond burgers? Ik heb ze nu allebei geprobeerd en er zit zo’n gekke smaak aan, heel rokerig ofzo? Vond ze niet te eten. Zo zonde voor dat geld.

Ik vind het er zo’n gekkige groente-achtste, bittere??? Weird nasmaakje aan zitten. En in die burger van Vivera komt “bloed”, echt heel onsmakelijk. Rook ook heel gekkig naar tomatenpuree.
Geef mij die van de Laidel maar. Met vet veel mayo en BBQ-saus! Brrrr.

Incredible burger vind ik echt smakeloos. Beyond burger is ok maar niet het geld waard. Dan neem ik liever die verse van AH of 1 van Vivera.

Ja, AH en Vivera vind ik heerlijk! 6 euro voor twee burgers is eigenlijk bizar ook. Blij dat ik die kan laten liggen.

:heart::heart:Zo lekker!!

19 likes

22 likes

Is dit echt…??? Ik word gek.

3 likes

Ik hoop dat het gewoon een vega worst is en niet echt een groenteworst zoals een vegetarische kroket vaak een groentekroket is.

3 likes

Ja!!!

Ik ook. Maar alles is goed want ik wil dit

2 likes

Op het reclamebord staat ‘gemaakt van 9 soorten groenten’ dus ik denk wel dat het zo’n geval wordt. Maar hopelijk is het alsnog heel lekker!

Hm dan zijn mijn verwachtingen laag