Baktopic (Deel 1)

Het is al een tijdje geleden dat ik iets met filodeeg heb gemaakt, maar het is goed te doen!

Snelle reactie, dankje! Oké dan ga ik me er denk ik maar aan wagen… het recept klinkt niet heel moeilijk namelijk :smiley:

Ik heb vrijdag een soort kerstworkout/borrel waar ik sport, en ik wil een baksel meenemen. Nu zat ik te denken aan iets van brownie of cheesecake-hapjes. Heeft iemand een succesvol gezond recept? Ik vind vaak de healthy-varianten tegenvallen namelijk…

Ik maakte deze. De hoeveelheid suiker vind ik meevallen. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ik heb ook al een keer met avocado geprobeerd, maar viel toch een beetje tegen. :see_no_evil:

1 like

Heeft iemand wel eens het zakje botercreme gebruikt van dr oetker? Botercreme lijkt super makkelijk om zelf te maken, wat voegt zo’n zakje dan toe?

Moet eerlijk zeggen toen ik nog boter gebruikte, vond ik het zakje niks toevoegen. Het kost alleen extra.

1 like

Thanks, dat dacht ik al.
Wat bedoel je met “toen ik nog boter gebruikte”?

Ik eet nu plantaardig dus gebruik geen boter meer om te bakken.

1 like

Deze vond ik wel altijd heel lekker! Met wat extra kokosrasp bovenop!

3 likes

Ik heb nu de frosting in de koelkast staan en de cake in de oven maar nu twijfel ik of ik de frosting er straks al op doe zodat het vanacht in de koelkast op de cake kan opstijven, of pas morgen vlak voordat je de cake serveert?

Zou vandaag alleen doen als je echt genoeg tijd hebt om de cake heel goed af te laten koelen. Frosting/glazuur/etc op warme baksels wordt altijd zo’n puinhoop :frowning: ik weet niet hoe laat je bezoek komt maar kan je niet morgenochtend de frosting doen zodat je het geheel nog eventjes in de koelkast kan hebben?

2 likes

Het zit iets anders: ik ga morgenochtend iets lenen van iemand en als dank heb ik dit gemaakt. Ik ga dat morgenochtend ophalen en dan deze cake daar achterlaten. Wanneer zij het gaan eten heb ik geen idee van. Ik wil ook nog graag de cranberry’s op de frosting doen dus de frosting meenemen en dan daar doen is ook niet zo praktisch. De cake kan op zich goed afkoelen vanavond, of anders koelt ie vanavond verder af en dan doe ik morgenochtend de frosting er op

Ah zo! Dan weet ik het niet zeker eigenlijk… Volgens mij heb ik wel eens gelezen dat frosting/botercrème vocht ‘lockt’, en dat je baksel dan minder snel uitdroogt. Dus denk dat ik de frosting dan toch vanavond zou doen als hij echt helemaal goed kan afkoelen eerst.

1 like

Niemand?

Ik vind de mix van funcakes heerlijk, krijg alrijd complimenten. Maar dat is dus helaas niet from-scratch gemaakt, sorry!

1 like

Mijn cupcakes mislukken altijd lichtelijk, maar ik bak meestal normale cupcakes op basis van een oeroud (jaren 80) kookboek van mijn moeder dus denk ook dat je niet veel aan mij hebt :sweat_smile:

1 like

Jawel!

Weeg 3 eieren (L). Neem hetzelfde gewicht boter, zelfrijzend bakmeel en suiker. Scheutje vanille erbij en een theelepel bakpoeder. Alles mengen en ca 20 min in de oven op 180 graden.

Je kan ook beslag maken met de creaming-methode (met dezelfde ingrediënten):

  • zorg dat alles op kamertemperatuur is
  • meng de boter met de suiker
  • voeg in delen de losgeslagen eieren toe, goed mixen na elke toevoeging
  • bloem er voorzichtig doorheen scheppen en daarna ook de vanille

Wanneer je het beslag op deze manier maakt krijg je, wanneer het goed gaat, een heel luchtig eimengsel en heb je geen bakpoeder nodig. Het is wel een beetje lastig, maar als het niet luchtig wordt kan je het beslag nog steeds gebruiken. Ik zou dan wel bakpoeder door de bloem doen, anders wordt de cake niet zo luchtig.

Edit: je houdt misschien een klein beetje beslag over. Je moet de cupjes tot ongeveer 2/3 of 3/4 vullen.

2 likes

Ik maakte altijd de vanille cupcakes van Cherryfizz. Ik heb ze al lang niet meer gemaakt, maar het recept heb ik wel bewaard.

Ingredienten (voor 16 cupcakes):

230 gram (tarwe) bloem
1 theelepel bakpoeder
125 gram boter (kamertemperatuur)
250 gram kristalsuiker
1 theelepel vanille extract
3 middelgrote eieren (kamertemperatuur)
100 ml melk (kamertemperatuur)
een mespuntje zout

Maak het cupcake beslag

  1. Verwarm je oven voor op 175ºC en plaats de cupcake vormpjes in een muffin pan. Mix de boter totdat deze zacht is, voeg daarna de suiker en de eieren toe en mix dit voor ongeveer 3 minuten.

  2. Zeef de bloem, bakpoeder en het zout in een schaal en voeg dit met de melk aan je mixer(schaal) toe en meng dit alles tot een geheel. Als het beslag te dik is voeg je nog een klein beetje melk toe.

  3. Verdeel het beslag over de vormpjes (vul ze tot de helft vol) en bak de cupcakes voor 15 tot 20 minuten. Prik met een tandenstoker in het midden van je cupcake, komt deze er schoon uit dan zijn je cupcakes klaar en kun je ze laten afkoelen.

Wil je in plaats van vanille cupcakes, lekkere chocolade cupcakes dan kun je heel gemakkelijk 3 eetlepels cacao poeder bij stap 2 toevoegen.

3 likes

Mijn christmas cake was zooo lekker:

9 likes

Hier ben ik weer. Ik heb net een proefrondje cupcakes gebakken. De smaak zit goed maar ze blijven plakken aan hun papieren vormpjes. Had ik ze moeten invetten? Ik heb ook nog siliconen vormpjes van de Action liggen, zou dat beter zijn?