(Barbie)poppen-nostalgie-topic

Op verzoek van @Spaarlamp enkele foto’s van de Barbies die ik heb verzameld.

De Barbie waarmee de liefde als volwassene weer begon is deze:

Een simpele Fashionista die gewoon in de winkel te koop was, maar zo anders dan de poppen uit mijn jeugd. Curvy, donkerharig, en ze heeft iets Aziatisch. Echt een plaatje vind ik haar.

Verder heb ik enkele hybride poppen; poppen die niet in de winkel verkocht worden op deze manier.

Deze Barbie is uniek omdat haar hoofd van een Dreamtopia-prinses af komt. Haar gezicht vond ik bijzonder (een relatief nieuwe facesculpt met kuiltjes in haar wangen), maar met het hele prinsessengedoe heb ik niets. Ik heb toen een Made To Move-Barbie erbij gezocht in de juiste huidskleur (Made To Move staat voor beweegbare gewrichten zodat je een Barbie net als bijvoorbeeld een tekenpop in een bepaalde houding kunt zetten). Vervolgens heb ik de prinses en de Made To Move-Barbie onthoofd via deze wijze:

Zakje om het Barbiehoofd, een glas met kokend heet water, en dan dompel je het Barbiehoofd zo’n 10 minuten onder. Dan wordt het materiaal van het hoofd zacht en haal je het hoofd er zo van af.
Het lichaam van de prinses kon eenvoudig hergebruikt worden met het hoofd van de MTM-Barbie, en die heeft mijn dochter dankbaar in gebruik genomen. Zij had de prinses al met kuiltjes in de wangen, en nu heeft ze nog een prinses met een ander hoofd.

Nog een hybride:

Dit is het hoofd van Fashionista 107 met een andere haarkleur dan in de winkel verkocht werd. Dat kan door middel van een reroot. Dat is het haar afknippen en haarwortels verwijderen, en dan nieuw haar naar keuze (laten) plaatsen. AliExpress verkoopt ook afwijkende hoofden maar daarvan is de kwaliteit wisselend.
Haar hoofd is geplaatst op een MTM-lichaam.

Verder heb ik een zwak voor fashionpacks met schattige Hello Kitty-figuurtjes etc. (De rechter is overigens de Barbie waarmee de liefde weer begon)

En ik vind het leuk om handgemaakte kleding voor Barbie op Etsy te kopen.

Tot zover mijn spreekbeurt over Barbie. :sweat_smile:

Edit: en natuurlijk nog het fotootje van mijn nieuwste aanwinst:

72 likes

Oh wauw die laatste is gaaf zeg! En ja heel knap als je zulke mini kleding kan maken!

3 likes

Die laatste vind ik zo bloedmooi. Een prachtig gezichtje heeft ze, en haar haar is heel zacht.

Mijn wens is om zelf ook kleren te gaan maken. Naaien met de naaimachine kan ik, maar ik heb het nog nooit geprobeerd op zo’n klein formaat. Ik had eigenlijk gepland om afgelopen jaar weer op naaicursus te gaan om het te leren van de naaijuf, maar dat ging allemaal niet door vanwege Corona. Komend najaar starten de naaicursussen weer en dan hoop ik het ook te leren. Ik begin dan wel met wat makkelijkere dingen als rokjes etc.

4 likes

Wat leuk en wat maak je ook mooie foto’s. Met de kleding en schoenen helemaal geëtaleerd zo!
Volgens mij gaat er een hele wondere wereld achter schuil van fans en verzamelaars. Nooit zo over nagedacht, hoewel ik zo een grote Barbie liefhebber was in mijn jeugd
En grappig ook, mijn Spaanse buurvrouw naaide ook altijd kleding voor mijn Barbies! Hele lieve vrouw

1 like

Dank je! Ja soms vind ik het leuk om een flat lay te maken in een bepaald thema. :smiley:

Toen ik begon met verzamelen maakte ik inderdaad kennis met een hele wondere wereld van verzamelaars. :sweat_smile: Ik had nog nooit gehoord van iets als een headswap, reroot etc.
En qua verzamelen is er ook onderscheid; zo zijn er mensen die het onthoofden van Barbies not done vinden, of überhaupt het uit de doos halen van een Barbie. Want een Barbie verliest waarde als ze uit de doos wordt gehaald.
Ik zie Barbies echter als lol voor mezelf en mijn dochter, en niet als investering, dus ze gaan gewoon uit de doos.

En er zijn verzamelaars die enkel Barbies uit de jaren 60-90 verzamelen en alle nieuwere Barbies rommel vinden, maar ik geef de voorkeur aan Barbies vanaf 2015 omdat ze toen inclusiever werden.

@Friemel Haha, dat heb ik ook een tijd gedacht (en gelukkig ook gekregen), maar ik ken genoeg mensen zonder kinderen (of met alleen zoons / kinderen die geen interesse hebben) die met veel plezier verzamelen. Ook mannen.
Zelf heb ik me er een tijdje voor geschaamd omdat Barbies toch vooral als kinderspeelgoed worden gezien maar inmiddels maakt me dat weinig meer uit.

9 likes

Dit is zo cool!! Ik gaf helemaal niks om Barbies als kind (van diegene die ik had trok ik de hoofden eraf of verfde ik de haren :sob::grimacing:), maar vind het nu helemaal leuk om zo jouw foto’s te zien en informatie te lezen!

2 likes

Hahahaha ja maar zo gaat het er op sommige fora echt aan toe. Volgens de diehards zijn mensen als ik (die dozen open maken) geen ‘echte verzamelaars’. Is goed Karen. Als ik tegen een wand vol Barbies in doos wilde aankijken, dan was ik wel franchiser geworden met een Intertoys-winkel. :wave:

Voor wie het leuk vindt om er video’s over te zien: Barbination is een vrij grote YouTuber / Instagrammer. Een Nederlandse jongen met een prachtige collectie (in doos maar ook los) en hij maakt leuke video’s. Hij geeft Barbies ook regelmatig mooie make overs en hoewel hij soms een tikkie hysterisch is, vind ik hem heel leuk en zijn video’s ook.

Ik heb mijn nieuwste Barbie Looks tot vreugde van mijn dochter in een hysterisch Hello Kitty-outfitje gestoken. :sweat_smile:

22 likes

Joe ik wil zo gewoon richting de speelgoedwinkel om een barbie te kopen. Gewoon voor dat gevoel van vroeger haha

7 likes

Nieuwste aanwinst! Ik had haar pas in augustus verwacht maar ze werd gisteren al bezorgd. Ze is zo mooi. :heart_eyes:

Ze heeft een ‘petite’ lichaam, wat inhoudt dat ze een beetje kleiner is dan een normale Barbiepop. Haar lichaam is volledig Made To Move en daarmee is ze de eerste petite MTM-pop in mijn collectie.

Toen ik haar promo-foto’s zag was ik niet kapot van haar kapsel. Zulke korte kapsels staan vaak bol van de gel of lak en je kunt er niet zoveel mee. Maar haar gezichtje overtuigde me, ze heeft veruit het mooiste Aziatische gezichtje dat ik ooit heb gezien op een Barbiepop.

De andere poppen uit de collectie laat ik links liggen denk ik. Ken-poppen verzamel ik niet, en de andere 2 Barbiepoppen uit de collectie vind ik niet bijzonder genoeg.
Maar met de 2 dames die ik nu heb ben ik echt heel blij.

Misschien laat ik haar haar nog rerooten maar daar ben ik niet over uit.

26 likes

Oooh die petite is echt mooi! @FrauHelga

1 like

Ze heeft een bril gekregen en een stoerdere outfit. :smiley:

29 likes

Kun je dan ook weer uit alle kleuren/kapsels kiezen?

In principe wel. Het haar wordt dan geschoren en alle pluisjes worden uit het hoofd gehaald. Het hoofd moet dus wel los zijn van het lichaam om te rerooten.

Barbies hebben vaak wat verf op hun hoofd in de tint van hun haarkleur, zodat het er voller uitziet en je geen huidskleur door het haar heen ziet. Als je Barbie blond was, en je wil haar bruin haar geven, dan geef je het hoofd dus ook wat bruine acrylverf aan de bovenkant.
Als ik nu deze Barbie neongroen haar zou willen laten geven tot op haar rug, dan kan dat. Barbiehaar is er in alle kleuren van de regenboog.

Voor mensen die Instagram hebben en het eens willen zien, is dit een leuk account:

https://instagram.com/pink_plastique?utm_medium=copy_link

En een mooi voorbeeld waar je de verf kan zien:
https://www.instagram.com/reel/CQFnn-ypZsV/?utm_medium=share_sheet

Ik heb besloten de pop te laten zoals ze is, ik verander niks aan het kapsel. Het staat haar goed, vind ik.
Wel hou ik de verkooppunten in de gaten om te zien of ze weer ergens opduikt voor een nette prijs, dan koop ik een tweede exemplaar. Bij die pop ga ik het haar uitborstelen en kijken hoe het dan zit, en eventueel laten rerooten. Maar ik wil in ieder geval één exemplaar in originele staat houden. :smiley:

5 likes

Babys maken, deed ik ook. :joy:

2 likes

Ik had 1 knappe ken en die heeft letterlijk met alle Barbies naakt gelegen in bed :joy: het was deze trouwens:

12 likes

Dit is trouwens nog een leuke webwinkel voor wie handgemaakte kleertjes wil bestellen:

https://www.etsy.com/shop/BarbiesLV

Ik heb hier al zoveel besteld. :sweat_smile: Alles wordt handgemaakt, en de eigenaresse van de winkel maakt ook kleertjes op bestelling. Als je bijvoorbeeld een paars topje wil hebben dan maakt ze dat voor je. Ze verzendt vanuit Letland (wat voordelig is; geen extra belasting omdat het EU is) en dat gaat eigenlijk altijd snel.

Ze heeft ook Instagram: https://www.instagram.com/barbies.lv/

Ik ben echt fan van haar stijl. :blush:

En Kosucas heeft heeeeel veel moois. Een hele andere stijl, meer katoen dan tricot, maar alles is zo mooi en kundig gemaakt. Haar prijzen liggen wel wat hoger maar de kleding die ze maakt heeft over het algemeen ook meer details. Ook een absolute favoriet van mij. Zij maakt ook kleding voor Monster High en Blythe. Zij verzendt vanuit Spanje.

Instagram (niet heel actief helaas): https://www.instagram.com/kosucas/

4 likes

Ik had nieuwe barbies voor mn kind besteld en ze zijn zoooo leuk en pretty. Eigenlijk wil ik er gewoon zelf mee spelen/prutsen.

@FrauHelga ik was ook al verdwenen in de etsy rabbit hole van handgemaakte kleertjes :grimacing:

1 like

Haha pas op want dat gaat je geld kosten. Ik heb niks ‘nodig’ maar bestel toch regelmatig. :sweat_smile:

1 like

Ik had inderdaad al vanalles in mn mandje “och leuk, een topje voor 4,50! Mooi broekje voor 5 euro!” En toen zag ik het eindtotaal…:sweat_smile:

1 like

Ik zal binnenkort wat meer fotootjes posten en linkjes!

1 like