Bbq-topic

Ik ben gek op bbqen. Aangezien we vaak bbqen, vind ik het fijn om zo ‘normaal’ mogelijk te eten. Dus iets van aardappel erbij en veel groenten.

Iemand nog lekkere gezonde (of minder gezonde) ideeën?

Mijn favoriet op de bbq zijn courgette-rolletjes. Een klein stukje bacon of spek om een stukje gehakt rollen en daar vervolgens een plak courgette (in de lengte gesneden met een kaasschaaf) omheen rollen en een stokje erdoor.

2 likes

Hier doen we vaak een voorgekookte aardappel ingesneden met kruidenboter op de bbq. Die dan wel in een stuk zilverfolie.

1 like

Ik had een keer van de Lidl een recept gezien van gemarineerde en gegrilde ananas! Heb hem niet bij de hand maar het kwam erop neer dat je een ananas marineert met bepaalde kruiden en balsamico en die dan op de BBQ gooit <3

2 likes

Ik vind wortels en broccoli vd bbq ook lekker. Wortels schoonmaken en in lange plakken snijden. Dan in een aluminium bakje doen met een beetje olie en honing en plakjes knoflook en op de bbq.

Broccoli in kleine stukjes in een alu bakje doen en dan een beetje olie en citroensap erover en op de bqq.

2 likes

Knoflook teentjes in aliminium folie. Klein beetje olie erbij. En als ze dan zacht zijn kun je ze op een broodje smeren.

6 likes

omg ja dit is zo lekker!!

Ik heb ooit bij een vriendin nacho’s van de barbecue gegeten. Nooit er over nagedacht dat dit ook een optie is maar wel heel lekker :grinning:

Gepofte zoete aardappel met bijvoorbeeld creme fraiche vind ik ook heerlijk. En champignons/portobello’s gevuld met kaas, zongedroogde tomaatjes en lenteui.

1 like

Iemand nog leuke tips nu het weer er naar is? :sun_with_face:

1 like

Ik zoek ook nog leuke vegetarische recepten. Vaak doen wij gepofte zoete aardappel, groentenspiesjes maken, maiskolven met boter en kaneel, groene salade en aardappelsalade maken als bijgerecht. Haloumi doet het ook erg goed op de barbeque.

Ik hou echt van barbecueën. Ben dan ook vaak degene die het vlees staat te draaien en de barbecue aansteekt terwijl de mannen toekijken haha.

Wat ik regelmatig doe als is puntpaprika’s grillen op de barbecue, eventueel gevuld met rijst of al voorgebakken (vega) gehakt en kaas, maar zonder vulling is ook lekker.

Fruit grillen is ook heel lekker. Watermeloen in plakken snijden en die grillen is heerlijk of halve perziken (wel redelijk harde daarvoor nemen). Maar wat nog lekkerder is, is ananas insmeren met honing of agavesiroop en die grillen. Is ook heel lekker als toetje met een bolletje ijs en wat muntblaadjes. Of zoals @Gast hierboven al zei marineren met balsamico voor een hartig effect.
Banaan in de schil grillen is ook een aanrader. Dat kun je eten als bijgerecht wanneer je bijvoorbeeld iets pittigs eet, maar ook heel goed als toetje. Vooral als je de schil eerst opensnijd in de lengte en dan de banaan in stukjes snijdt zonder dat je dus helemaal door de schil snijdt. Dan tussen de bananenstukjes chocoladestukjes of hagelslag strooien en even op de barbecue leggen tot de chocola is gesmolten en de schil zwart begint te kleuren.

Qua vleesgerechten maak ik regelmatig Burnt Ends naar dit recept https://bbq-helden.nl/recepten/cheapo-burnt-ends/ of wanneer ik minder tijd heb gril ik gewoon speklapjes op de barbecue, snij die klein, meng ze met wat barbecuesaus of zoete ketjap saus en doe ze dan in een alu bakje weer even terug op de barbecue.
Daarnaast maak ik ook regelmatig Moink Balls https://bastard.nl/recepten/moink-balls/. Die doen het ook altijd goed en kun je zelfs nog bewaren voor de dag erna als borrelhapje ofzo.

1 like

Ik weet niet of ik de vraag hier of bij dtv moet zetten, ik gok even op dit topic.

Tips voor de beste barbecue en/of terrashaard? Zeg aub niet de Green Egg, ik ben huilend aan het accepteren dat 1000 euro uitgeven aan een barbecue echt niet gaat gebeuren.

Wat wil je er mee doen? Worstjes grillen kan op elke bbq, een of ander groot stuk vlees in 14 uur met verschillende tussenstappen tot een kerntemperatuur van exact 79,5 graad verwarmen wordt makkelijker in zo’n groot keramisch geval. En een terrashaard is weer iets anders.

Goede en terechte vraag.

Mijn vriend wil er waarschijnlijk circa 500 kg vlees op bakken :sweat_smile:. Ik eet zelf vega en ga dus zelf voor de vega varianten.

Wel zou ik het leuk vinden om bijvoorbeeld iets langzaam te kunnen garen (dus niet voor mezelf, maar voor vriend/bezoek/buren). Maar goed, gezien ik geen vlees eet (en ik mijn vriend dat niet zo snel zie doen) is dat geen vereiste.

Dat kan (vlees+vega, langzaam garen) sowieso op een goede barbecue met deksel. Bijvoorbeeld Weber heeft er veel die kwalitatief goed zijn en ook enigszins betaalbaar. Als je vaker of nauwkeurig low and slow wilt bereiden, dan pas heeft een kamado echt meerwaarde. Big Green Egg is trouwens maar 1 merk kamado, je kunt ook wel goedkopere vinden. Wij hebben bijvoorbeeld een auplex. Nog steeds duur, maar 600 euro is toch beter dan 1000 :sweat_smile:

Als je trouwens vega barbecueën leuk vindt, kan ik het boek ‘groen op kolen’ aanraden! Heel veel uitgebreide vega bbq-recepten, ook leuk voor als je bezoek krijgt dat normaal niet vega eet.

1 like

Ik zou dan wel een Kamado nemen. Deze zijn top voor langzaam garen, maar je kan ook grillen en roken.

Ik ben zelf erg blij met Grill Guru en H.ornbach heeft altijd goede deals.

Haha oh ik zie dat mijn antwoord nog is blijven hangen in het interieurtopic :wink:

(@Lula moet mijn bericht nog verzet worden of maakt dat niet uit?)

Bedankt voor de tips en dat boek gaat op mijn lijstje!

@blair: dat klinkt nu inderdaad ook als de beste optie. Ik ga de acties in de gaten houden!

Haaaa even dit topic nieuw leven inblazen! Wat zijn jullie favoriete recepten voor de BBQ? Wij hebben er vrijdag één gepland staan en ben opzoek naar wat inspiratie :grin:

Pakketjes met kabeljauw is bij mij een favoriet. Een stukje kabeljauw met hele dunne ringen ui, tomaat en viskruiden in aluminiumfolie wikkelen. Pangasiusfilet kan ook.

De moink balletjes zijn ook lekker!

1 like