Aah super kut dit… krijg je 13e maand? Ik bedoel liever hou je dat ook natuurlijk maar dan doet het misschien minder pijn
Ja krijg ik! Maar wel een heeel stuk minder dus omdat ik nu mijn lhk uit heb gezet. Dus krijg komende maanden echt weinig salaris om het maar een beetje te compenseren alvast.
Vanaf januari zet ik de lhk weer aan en dan moet ik het maar betalen van mijn 13e maand en vakantiegeld. ![]()
Maar weet je dit zeker? Ik dacht namelijk altijd dat werkgevers berekenen voor een heel jaar, dus jouw nieuwe werkgever gaat ervanuit dat jij 12mnd dit salaris hebt ontvangen. Als je dat niet hebt, betaal je dus te veel belasting.
Of ik zie nu dingen over het hoofd hoor, kan ook.
Ja ze berekenen 38.000 voor het gehele jaar maar ik zit er na nov en dec door eindejaarsuitkering denk ik ongeveer 4 a 5 duizend boven.
Het nieuwe uurtarief van 2026 van onze kinderopvang is bekend. Het lukt me alleen niet om door te geven vanaf 1 januari 2026, je kan wijzigingen doorgeven tot 31 december 2025. Ben ik te vroeg?
Ja, kan vanaf 1 november.
Ah echt klote zeg!
Ik heb een vraag over de loonheffingskorting. Afgelopen zomer ben ik met een nieuwe baan begonnen, waar ik grofweg €1300 bruto verdien. Ik heb nog een andere baan waar ik zo’n €600 bruto verdien. Ik heb toen de loonheffingskorting bij mijn nieuwe, best betalende baan ‘aan’ gezet en bij mijn andere baan uit, wat dat is wat je overal aangeraden wordt, maar ik had niet verwacht dat er vervolgens zo’n hap van het salaris van mijn andere baan ingehouden zou worden. Nu ga ik ervan uit dat ik dat geld met de aangifte van de inkomstenbelasting wel terugkrijg, maar zou ik niet gewoon de loonheffingskorting bij beide banen aan kunnen zetten, zodat ik dat geld maandelijks krijg? Of krijg ik dan toch teveel korting?
Geen gegeven maar kan inderdaad dat er dan te weinig belasting wordt ingehouden en je dan terug moet betalen na je belastingaangifte volgend jaar. Wordt met een reden geadviseerd dat niet te doen.
Ik zou eerder proberen te bereken wat je jaarinkomen bij beide banen zal zijn en dat doorgeven aan HR. Zij kunnen dan wellicht het percentage loonheffing aanpassen.
Edit:
Zou het dan wel iets hoger zetten ivm bonussen, vakantiegeld of wijzigingen in je loon door bijvoorbeeld een cao wijziging.
@Druppels @Solee bedankt voor jullie antwoorden.
Wat ik niet zo goed snap is dat op alle websites die ik tot nu toe bekeken heb min of meer dezelfde tekst staat, dat je de korting bij 1 baan aan moet zetten want anders kan het zijn dat je teveel korting krijgt. Maar waar hangt dat dan van af? Ik dacht, ook met mijn verzamelinkomen zit ik nog ruim onder de inkomensgrens van € 38.441 voor het laagste tarief loonheffing. Want ik kan me wel voorstellen dat als je met je tweede baan erbij in een andere schaal belasting betaalt het ingewikkelder wordt. Of zie ik nog iets over het hoofd?
Je hebt ook nog arbeidskorting, en de hoogte daarvan hangt af van je totale jaarinkomen. Dat is een schaal die geleidelijk afbouwt, dus het kan zijn dat je dan op beide plekken arbeidskorting krijgt of teveel arbeidskorting krijgt omdat zij niet weten hoeveel je elders verdient en je daardoor te weinig belasting betaalt.