Maar je kunt die verdeling dus niet aanpassen? Ik zie nergens een bewerken knop
die heb ik ook niet gezien nee, wellicht dat iemand anders je kan helpen
Het zou hier onder de aanvullende vragen moeten staan als ik diverse filmpjes bekijk, maar ik heb dat dus niet. Wel hebben we in het begin aangegeven samen aangifte te doen
Bij ons stond de knop onder de ‘ideale verdeling’.
En je bent ook in de aangifte alles van jullie beiden tegengekomen en beide met DigiD ingelogd etc?
Na de aanvullende vragen krijg ik een scherm waar ‘Verdelen’ boven staat, het bedrag dat we krijgen en daaronder de aftrekposten, en die kun je dan links of rechts invullen.
En dan daarna pas het verzendscherm.
Ja van inkomen tot bankgegevens. En bij het verzenden nogmaals in moeten loggen met onze beide Digid’s
Ik kreeg de vraag of ik akkoord was met deze verdeling, waarbij de optie Ja automatisch was aangevinkt. En als ik dan op Nee klikte, kwam het scherm om het zelf aan te passen. Volgens mij is dat dit jaar wel iets anders dan voorgaande jaren
We hebben in 2024 een huis gekocht en verkocht en ik vind het echt moeilijk nu die aangifte. Heb met de calculator van belastingdienst mijn eigenwoningschuld (ews) enzo berekend en hopelijk heb ik dat goed gedaan. Want ik snap soms niet wat er nou wel meegerekend mag worden als aankoop en verkoop kosten en financieringskosten etc. omdat er dan staat “hier valt onder andere … onder”. Ja ok maar wat valt er precies onder?
Nu had ik zelf de ews berekend en daarna met de calculator. Het kwam aardig overeen behalve €700 (ws een taxatie ene keer wel meegerekend) dus denk dat ik het dan goed heb gedaan.
Nu was ik de aangifte aan het invullen en staat er dat ik schuld en rente moet verdelen over eigen woning en ander deel. Maar nergens staat hoeveel ik dan moet verdelen en ik snap eigenlijk sowieso dit gedeelte niet. En ook bij het gedeelte van de oude hypotheek (alleen jan en feb) moet ik het verdelen. Ik snap hier niks van.
Is dit iets dat je zelf wel zou moeten kunnen of hebben jullie de ervaring dat het beter door een boekhouder gedaan moet worden?
Als het goed is staat in de afrekening van de notaris die je bij de overdracht hebt gekregen welke kosten aftrekbaar zijn. Het zijn de kosten voor de financiering (taxatie, hypotheekadvies, inschrijving hypotheek etc) maar niet de aankoop zelf.
@Croky hierop aanvullend;
als je de afrekening van de notaris erbij pakt hebben ze vaak sterretjes achter de aftrekposten gezet. Dus dan staat er bijvoorbeeld:
kosten notarisakte tbv hypotheek* € 300
kosten notarisakte tbv overdracht € 200
en dan weet je dat je alleen die eerste, dus € 300 mag opgeven als aftrekpost in je IB-aangifte.
Nu was ik de aangifte aan het invullen en staat er dat ik schuld en rente moet verdelen over eigen woning en ander deel.
Ik weet het niet 100% zeker maar ik dénk dat dit misschien te maken heeft met de bijleenregeling. Daar is alleen sprake van als je niet je volledige overwaarde in een nieuw huis hebt gestopt, maar in je eigen zak hebt gestoken en een nieuwe hypotheek voor een hoger bedrag hebt afgesloten. Mocht hier wel sprake van zijn zou ik sowieso een boekhouder inschakelen.
Sowieso kan dat geen kwaad, voor één keertje een professional inschakelen voor je IB-aangifte als je een huis hebt gekocht en verkocht! Als je een fout maakt kan dat best lullig uitpakken namelijk. En het kan ook dat je geld laat liggen omdat je bepaalde aftrekposten vergeten bent.
Er staat geen sterretje maar wel kopjes:
Kosten levering
Kosten hypotheek
Overige notariële kosten
Maar ik twijfelde of kosten levering dan bij financieringskosten horen. Soms vragen ze aankoopkosten en dan weer financieringskosten.
@appelflauwte ja het is indd de bijleenregeling. Maar ik vind het erg lastig uit te rekenen. We hebben indd een deel overwaarde in nieuwe huis gestopt, een lagere hypotheek dan de aankoopsom, de rest van overwaarde zelf gekregen.
Nou ik denk dat het misschien wel beter is een persoon in te schakelen want ik denk dat ik sowieso niet alles goed ga doen.
Lijkt me een goed idee zeker in het jaar dat je alles ‘opnieuw’ moet doen. En dan kun je volgend jaar gewoon checken of alles nog goed staat (qua hypotheekdelen etc.) en lukt het misschien wel weer zelf.
Kosten levering(sakte) zijn niet aftrekbaar.
Kosten van de hypotheekakte wel.
Ja, maar ik ben nog niet eens bij het gedeelte gekomen waar je aftrekposten kan opgeven. Ik was nog bezig met uitrekenen van eigenwoningschuld en al die dingen in de bijleenregeling en daar zeggen ze bv Geef de koopsom op en aankoopkosten of financieringskosten, en dan staat er: “bijvoorbeeld Makelaarskosten en dit en dat”. Terwijl makelaarskosten ook niet aftrekbaar zijn. Dus ik weet niet wanneer je levering dan wel erbij kan tellen.
Maar goed ik geef het op, geen zin om nog avonden gefrustreerd niks te snappen.
Heb al iemand gecontacteerd om het voor ons te doen.
Voor het berekenen van de eigenwoningschuld moet je inderdaad inclusief aankoopkosten rekenen. Dus alle kosten, ook die niet aftrekbaar zijn. Voor het stukje wat aftrekbaar is, gaat het weer alleen om de financieringskosten.
Hebben jullie trouwens bewust een deel van de overwaarde niet in de nieuwe woning gestoken? Dat betekent namelijk dat, wanneer je daarvoor een hypotheek hebt genomen, de rente op die hypotheek niet aftrekbaar is en de lening in box 3 uitkomt. Fiscaal niet zo gunstig veelal en maakt je aangifte ib ook in de toekomst wel lastiger invullen.
In elk geval denk ik wel goed om dit jaar een professional te laten invullen, best wel een lastige situatie heb je!
Nee niet bewust maar het kon niet anders. We hebben eerst een huis gekocht, dus toen wisten we nog niet wat we precies voor de verkoop gingen krijgen. We hadden een hypotheek en een overbruggingshypotheek. Pas na de verkoop bleek dat we meer kregen voor het huis dan voorspeld, dus toen kregen we het overschot uitgekeerd.
Ik denk trouwens niet dat de hele rente op hypotheek niet aftrekbaar is, want de hypotheek is veel lager dan aankoopsom, en de eigenwoningschuld is volgens mij 10.000 euro lager dan de hypotheek. Maar ik snap er dus weinig van zoals ik al zei, ik hoop dat een belastingadviseur het goed kan indienen allemaal.
Wat heb je dan vervolgens met dat overschot gedaan? Vaak mag je dat gewoon direct boetevrij aflossen.
Ja ik heb daar dus niet echt over nagedacht. Gewoon op spaarrekening gezet en wat meubels van gekocht. We hebben het wel af en toe besproken van Hmm misschien kunnen we wel wat aflossen maar even kijken of dat zinvol is. En daarna… niet meer aan gedacht. Beetje laks geweest daarin en nu ineens is het 2025, te laat!
De hypotheekadviseur had ons gezegd dat je dat geld gewoon kan houden, maar het fiscaal wel voordelig kan zijn als je het in je huis steekt dmv verbouwing ofzo. Maar wij hadden geen verbouwing nodig. Niet aan gedacht dat je het dan ook kan aflossen. Gewoon dom en helaas nu te laat.
Vanaf april heb ik een vaste baan ipv flexen hier en daar, dus net mijn toetsingsinkomen ingevuld voor 2025 en moet dus 4 maanden zorgtoeslag gaan terugbetalen. Vreselijkkk
Wordt er naar de hoogte van je verzamelinkomen gekeken bij het kopen van een huis/aanvragen hypotheek?
Vorig jaar twijfelde ik al bij het invullen van de inkomstenbelasting en dit jaar weer hetzelfde bij de reiskosten (reizen met OV). Het is alleen een verschil van of 400 terug krijgen of 1600. Maar bij die 1600 gaat mijn verzamelinkomen ook flink omlaag.