Belastingen

Hier pech, dagtekening 3 mei maar rekeningnummer was niet bekend dus nu alsnog een tijdje wachten

2 likes

Dit vraag ik me ieder jaar al af: waarom zou het voor anderen op een forum interessant zijn op welke datum een vreemde geld terugkrijgt van de Belastingdienst?

25 likes

Hier heeft vast wel iemand verstand van, ik moet ineens 900 euro inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen betalen terwijl dit vorig jaar 90 euro was…

In 2023 was mijn inkomen laten we zeggen 20.000 en extra inkomsten uit overig werk 3.000

En in 2024 was mijn inkomen 23.000 (grotendeels omdat de lonen gestegen zijn) en 3.600 uit overig werk.

Hoe kan het dat ik ineens 10 keer meer moet betalen?

Het is geen teveel ontvangen zorgtoeslag ofzo, het is volgens mij dat overig werk waar ik voor 2025 nog maar eens over na ga denken als ik weer zoveel geld moet bij betalen. Ik doe dat al jaren en zit altijd rond de 100 met de inkomstenbelasting.

1 like

Misschien ben je nu over de belastingvrije grens gekomen? Dan tikt het ineens hard aan misschien?

1 like

Is er bij dat overig werk wel rekening gehouden met loonheffing etc of is er bij je andere werk te weinig ingehouden omdat er geen rekening is gehouden met je overige inkomsten?

Dit kan echt heel veel zijn als de specifieke details niet op tafel liggen. Loonheffingskorting kan maar op 1 baan, er kan simpelweg het verkeerde zijn ingehouden, en we hebben in Nederland een stuk in het jaarinkomen waarbij je meer bruto gaat verdienen maar minder netto over houdt. Zo’n 10 jaar geleden lag dat tussen de 25k-32k maar geen idee waar dat zwarte gat nu ligt.

Waarschijnlijk wordt over de 3600 in eerste instantie geen belasting geheven want onder de belastingvrije voet, maar op jaarbasis zitje wel boven de grens dus moet er toch 37% aan belasting over geheven worden.

Ik heb vorig jaar honderden euro’s moeten bijbetalen omdat mijn salaris tegen het einde van het jaar omhoog was gegaan (door CAO onderhandelingen) maar de financiële administratie mijn nieuwe hogere sociale bijdrage niet goed had doorberekend. Het kan dus echt iets doms zijn

2 likes

Er is gelukkig geen stuk jaarinkomen waarbij je bruto meer gaat verdienen en netto minder overhoudt na belastingen. Misschien 10 jaar geleden wel, dat weet ik niet, maar dat soort onwenselijke dingen zijn zoveel mogelijk opgelost (vroeger kon je bijv ook je hele huurtoeslag in een keer verliezen bij 1 euro te veel inkomen maar dat bouwt nu veel geleidelijker af).

Bij hele specifieke huishoudsituaties kan het voorkomen op een bepaald stukje van het inkomen, als je het lagere recht op toeslagen ook meeneemt, dat je marginale druk boven de 90% ligt en je voor elke euro extra inkomen minder dan 10 cent overhoudt. Maar dit komt heel weinig voor en alleen bij huishoudens die alle toeslagen krijgen (huur, zorg, kinderopvang, kindgebonden budget). Misschien als je ook nog gemeentelijke regelingen meetelt die je verliest boven een bepaalde drempel, dat je dan een enkeling vindt voor wie het onder aan de streep nadelig is om een hoger inkomen te hebben. Maar dit is allemaal uitzonderlijk en zeker niet een algemeenheid van ons stelsel. Door die misvatting denken mensen dat meer werken niet loont terwijl dat bijna altijd wel zo is.

@oliverqueen Ik denk dat er bij een van je werkgevers te weinig loonheffing is ingehouden. Heb je helaas zelf weinig invloed op (tenzij je bijv. 2x je heffingskortingen aan hebt staan). Je hoeft dus niet opeens 10x meer belasting te betalen, je moet alleen meer bijbetalen omdat je gedurende het jaar per ongeluk te weinig hebt afgedragen. Vervelende verrassing :frowning:

@Fishing Dat zou kunnen inderdaad… Even uitzoeken wat precies die grens is en of ik het dan wel waard vind om met de overige inkomsten verder te gaan als ik zoveel moet afdragen. Ik doe het al jaren en hield er dus altijd veel aan over. Maar nu heb ik een nieuwe baan en verdien ik meer en dan is het logisch als ik inderdaad de grens over ga dat ik dan meer belasting moet betalen.

@Solee het overig werk is particulier dus daar wordt niks van ingehouden. Er is in 2024 wel minder loonheffing ingehouden dan 2023 lijkt het terwijl het loon dus meer was.

@apeiros ik heb maar 1 baan waar loonheffing kan worden ingehouden, mijn bijverdiensten zijn particulier. Ik denk dat het inderdaad gaat om de belastingvrije grens waar ik nu overheen ga. In 2024 heb ik wel meer bijverdiend dan ik dit jaar ga doen dus ik ben benieuwd hoe de cijfers volgend jaar gaan zijn anders ga ik ermee stoppen :rofl:

Dit jaar zal ik slechts rond de 1500 bijverdienen waarschijnlijk, maar ik heb dus een nieuwe baan met een beter salaris en als ik daarmee over die grens ga en weer veel moet afdragen (zal geen 900 euro zijn) dan is die hele bijverdienste het me ook niet meer waard.

ik kom er achter dat mijn huurprijs die bekend is bij de belastingdienst mn huur van echt jaaaren geleden is, volgens mij is het zelfs gewoon mn eerste huurprijs uit 2017. ik dacht dat de belastingdienst de verhoging standaard doorkreeg in januari maar blijkbaar niet :face_with_spiral_eyes: scheelt 130 euro extra per maand ondertussen.
echt zo dom van mezelf dat ik dat nooit goed heb gecheckt.
heeft iemand dit wel eens gehad en nog van voorgaande jaren met terugwerkende kracht toeslag gekregen?

1 like

Dat is balen! Volgens mij kan je dan alleen nog maar huurtoeslag van 2024 terug krijgen, als je het voor 1 sept. dit jaar aanvraagt. Niet meer van de jaren ervoor. Snap dat je echt nietssss hebt hieraan maar: ging je er dan vanuit dat je verhuurder (of woningbouw) dit zelf door zou geven aan de Belastingdienst en dat dan jouw huurtoeslag aangepast zou worden? Of gewoon nooit over nagedacht? :sweat_smile:

ughhhh vervelend. nou ik ga wel even bellen om te kijken wat ze kunnen doen.

en ja ik was in de veronderstelling dat dat aan het einde van het jaar gebeurde ofzoiets, op hetzelfde moment dat je een brief krijgt met je geschatte huurtoeslag voor het jaar daarop. dat is altijd wat hoger dan het jaar daarvoor dus ik dacht dat dat daarom was. en ik weet ook zeker dat ik het er wel eens met mensen over heb gehad en die zeiden dat dat automatisch gebeurde maar dat zal de woningbouw oid misschien doen? maar ik zit particulier.

voel me echt een kneus ook :joy: dit is echt zoiets waar je in je 20er jaren per ongeluk achter komt maar ik heb voor dit huis alleen antikraak gewoond

Ahh ja is ook rot toch om nu achter te komen dat je hierdoor flink wat geld bent misgelopen! Ik heb nooit van de woningbouw gehuurd maar lees nu online dat zij een huursverhoging inderdaad wel doorgeven aan de Belastingdienst. En kennelijk sommige particuliere verhuurders wel en anderen niet… lekker handig :laughing:

2 likes

ja pfff ik zit niet echt in een luxepositie wat betreft geld/inkomen dus het voelt wel ff heel zuur om te beseffen dat het een heel flink bedrag is bij elkaar.

nou goed ik zal me maar gelukkig prijzen dat ik er voor september achter ben gekomen en iig nog wat van 2024 terugkrijg 🫠

1 like

Tot 5 jaar na het einde van een toeslagjaar kun je een herziening aanvragen van je definitieve beschikking: Verzoek om een beslissing over een toeslag te herzien

2 likes

oh fantastisch, hopelijk gaat dat wat uithalen. dankjewel!

1 like

Normaliter gaat dit gewoon vanzelf hoor, mijn woningbouw geeft jaarlijks de nieuwe huurprijs door zodat het opnieuw geïndexeerd wordt. Dus geen gekke gedachte van je! Hopelijk kan het gefixt worden.

1 like

lief dat je dat nog benadrukt! ja, de mensen waar ik mee over dit soort dingen praat wonen ook allemaal of in woningbouwhuizen of krijgen uberhaupt geen huurtoeslag. en ik had het er gisteren voor ik erachter kwam met mijn maatschappelijk werker over en hij zei ook ja nee dat gebeurt inderdaad automatisch! en door de jaren heen is mijn inkomen steeds heel erg en soms vrij extreem gewisselt dus dan verandert je huurtoeslag ook weer dus nouja achteraf niet zooo vreselijk raar dat ik het niet goed heb doorgehad.

2 likes

Door jullie heb ik dit nu aangepast voor de tweede helft van 2024 en voor vanaf vandaag. Nog net op tijd voor de def berekening van mn huurtoeslag van 2024. Toch weer paar honderd euro dus bedankt voor de heads-up!

Edit: ik huur ook particulier en dan wordt dit dus niet standaard aangepast. Daarvoor altijd bij grote corporaties gehuurd en toen ging het automatisch.

1 like

Ik heb sinds april een vaste baan, van januari tm maart werkte ik weinig en werd daardoor weinig belasting ingehouden. Bij mijn nieuwe baan rekenen ze dat natuurlijk niet mee dus heb ff berekend en moet wss €3000 terugbetalen bij de aangifte volgend jaar :weary:
Nu maar mijn loonheffingskorting uitgezet voor november en december, maar echt kut. Had gewoon gerekend op goed salaris komende maanden.