Belastingen

:grimacing: vet trots dat ik het zo goed had uitgelegd.

Heb op die manier dus berekend wat ik zou moeten terugbetalen dit jaar en dat klopte ongeveer (had het wat ruim genomen voor de zekerheid).

Als ondernemer en gedeeltelijk in loondienst wordt dit belastingjaar wel extreem kut volgens mij. Nu al zin in de volgende aangifte.

1 like

Ahhh shit ja dat zal het inderdaad zijn. En bij die baan stond loonheffingskorting al uit dus er blijft zowat niks over van het bedrag dat ik dacht te krijgen :open_mouth: Thanks voor de uitleg iedereen!

Die 2% is overigens in 2019 nog wel (1e schijf 36,65% en 2e schijf 38,10% dus eigenlijk 1,45%). In 2020 zijn er nog maar twee schijven dus vallen de meeste mensen met twee banen nog steeds in dezelfde schijf.

Wat niet helemaal klopt aan de uitleg van @Bertie is " Maar! Je hebt maar bij een baan heffingskorting toegepast, terwijl je wel over je totale loon heffingskorting mag berekenen."
Vaak is over je totale loon de heffingskorting lager, omdat de heffingskortingen juist lager worden bij een hoger inkomen (en je ene werkgever waar loonheffingskorting aan staat, dus te veel korting verrekend). Dat is ƩƩn van de redenen waarom je met twee werkgevers gedurende het hele jaar, vaak moet bijbetalen. Zie hier bijvoorbeeld Link

3 likes

Bedankt voor de aanvulling! Dat die schijven dit jaar zijn veranderd is me echt een opluchting ja. Zoals altijd zijn de minima de lul maar het rekent wel lekker makkelijk.

Wij krijgen samen 1149 terug :sweat_smile: En dan zo verdeeld dat ik 447 krijg en hij 702, maar wij zetten het op de gezamenlijke spaarrekening voor vakantie of huis/autokosten.
Vorig jaar kregen we wel veel meer, (2000) maar ik denk dat het komt omdat mn vriend wat meer is gaan verdienen… naja, we moeten blij zijn met teruggave :+1:

Ik krijg 0 euro, mijn man 2800 euro omdat dr elk jaar iets is met z’n loon. Hij blij. Ik ook want hij neemt mij mee naar USA :smiling_face_with_three_hearts:

5 likes

Ik krijg €455 terug :partying_face:

Dat is alle loonheffing die ik vorig jaar heb betaald. Maar ik heb ook studiekosten gemaakt (uitloop studie en zit al buiten de 10 jaar :grimacing:). Dan denk ik, heel leuk dat ik dat kan aftrekken, maar volgens mij is het nutteloos om dat op te geven, want ik betaal toch geen belasting (en haast jammer dat het dus geen voordeel oplevert, maar geld terug is beter dan moeten betalen). Daarom vraag ik mij af of het belastingtechnisch gezien niet het meest voordelig is wanneer ouders dan het studiegeld betalen? Want die zullen dat wel echt ergens van af kunnen trekken; de meeste studenten verdienen namelijk niet genoeg. Niet dat het op mij van toepassing is, helaas, maar in theorie. Of begrijp ik het toch niet helemaal :sweat_smile:

Volgens mij begrijp je het juist goed! Helaas mag je geen studiekosten van iemand anders aftrekken, ook niet van je kinderen. Het moeten echt kosten zijn die je voor je eigen studie maakt.

Ah thanks voor je antwoord! Dus als je je kind of kleinkind helpt is het ook echt dat, en geen win-win situatie. Leuk om te weten hoe het werkt :smile:

1 like

Wij krijgen dit jaar echt aanzienlijk meer terug dan vorig jaar en Ik twijfel nu of we het wel goed ingevuld hebben. Het enige wat veranderd is is dat we in 2019 een baby gekregen hebben. Kan dat er mee te maken hebben? Of is er iets veranderd dat je meer terugkrijgt voor eigen woning?

Inkomens afhankelijke combinatiekorting, mits beide ouders werken.

Als je een kind hebt kan je ook combinatiekorting krijgen. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/heffingskortingen_boxen_tarieven/heffingskortingen/inkomensafhankelijke_combikorting/inkomensafhankelijke_combinatiekorting

1 like

@Coco @Croky oja tuurlijk! Thanks haha

1 like

Ohhh mijn god, ik krijg 2100 terug. Dacht dat ik geen studiekosten gemaakt had in 2019, maar omdat ik stufi voor een master gekregen heb die ik nooit gedaan heb mogen deze kosten blijkbaar afgetrokken worden?

Blij dat ik de aangifte nog niet verstuurd had, want had het kopje studiekosten eerst uitgevinkt en dan kwam ik op 95.

Uh, dit snap ik niet helemaal. Kun je het verder uitleggen? Erg wijs wordt ik niet op de website. Wij werken allebei en hebben 1 peuter, maar wij krijgen niet zoveel terug.

1 like

Meer dan genoeg studenten verdienen wel genoeg om iets terug te krijgen hoor. Zoveel hoef je daar niet eens voor te werken. Denk dat je met 12 uur per week en in de vakanties werken aardig wat terug zou krijgen als je wel studiekosten af mag trekken. Tenzij je nog 18 bent en een heel laag uurloon hebt.

Ligt helemaal aan hoeveel jullie verdienen. Niet iedereen krijgt dezelfde korting, daarom heet het ook inkomensafhankelijk.
Misschien is dit duidelijker:
Link

1 like

Thanks! We krijgen idd al twee jaar die precies dat bedrag van 2,8K en mij man maar beweren dat het met zijn loonheffing te maken heeft, maar het heeft te maken met wat jullie aangeven. Nooit geweten.Haha. Belasting is echt niet mijn ding.

2 likes

Stufie gekregen voor een master die je nooit gedaan hebt en wat je nu kan aftrekken, het klinkt vreemd? Weet je zeker dat je nu het juiste hebt ingevuld?

1 like

Ja, @Max, dit klinkt een beetje raar. Als je stufi ontvangt mag je juist geen studiekosten aftrekken. Er zullen vast wel weer uitzonderingen zijn waar ik toevallig niks van weet maar het idee is in ieder geval dat je alleen studiekosten aftrekt waar je niet op een andere manier voor wordt gesponsord (werkgever, subsidies of stufi).

Het is wel zo dat je deze kosten kunt invullen maar de Belastingdienst controleert dat uitvoerig. Ik ben ook gecontroleerd trouwens.