Belastingen

Dat is wel bijzonder, helaas kan ik niet raden waar het fout is gegaan maar misschien wil je de Belastingtelefoon even bellen? Misschien kunnen zij met je meekijken.

Ben je bij een van je banen gestopt en heb je vakantieuren uit laten betalen? Mijn vorige werk heeft dat bij mij bruto uitbetaald waardoor ik dat nu terug kan gaan betalen. :slightly_smiling_face:

2 likes

Ik hoop dat de quote het doet. Zo heeft @Bertie het een paar maanden terug aan mij uitgelegd in een ander topic.

1 like

Dat, bellen, is wel handig om te doen wanneer je het idee hebt dat je misschien iets verkeerds hebt ingevuld. Als je uitleg wilt waarom je moet betalen, kunnen ze dat voor nu alleen nog in het algemeen beantwoorden. Gericht op jouw situatie kan pas wanneer er een aanslag ligt (die krijg je voor 1 juli 2020 mits je voor 1 april je aangifte hebt ingediend). Mocht er dan toch iets veranderd moeten worden, kan je gewoon bezwaar maken.

Maar ik ben bang dat het is wat @bubbles hierboven zegt. (En zelf heb ik dit vorig jaar ook gehad. Het is met meerdere banen, bijna niet te vermijden dat je bij moet betalen, helaas. Een troost je kan vaak een betalingsregeling afspreken. ;))

Ik krijg 512 euro terug :partying_face:

1 like

Thanks, heb het formulier aangevraagd.

Ik heb ook even online gekeken en ingevuld voor de zekerheid en daar staat dat ik bijna 2000 euro terug krijg! Ik hoop heel erg dat het hetzelfde bedrag blijft wanneer ik het M formulier opstuur.

1 like

Of heb je veel spaargeld of iets anders waardoor je moet betalen? Kan ook.

:grimacing: vet trots dat ik het zo goed had uitgelegd.

Heb op die manier dus berekend wat ik zou moeten terugbetalen dit jaar en dat klopte ongeveer (had het wat ruim genomen voor de zekerheid).

Als ondernemer en gedeeltelijk in loondienst wordt dit belastingjaar wel extreem kut volgens mij. Nu al zin in de volgende aangifte.

1 like

Ahhh shit ja dat zal het inderdaad zijn. En bij die baan stond loonheffingskorting al uit dus er blijft zowat niks over van het bedrag dat ik dacht te krijgen :open_mouth: Thanks voor de uitleg iedereen!

Die 2% is overigens in 2019 nog wel (1e schijf 36,65% en 2e schijf 38,10% dus eigenlijk 1,45%). In 2020 zijn er nog maar twee schijven dus vallen de meeste mensen met twee banen nog steeds in dezelfde schijf.

Wat niet helemaal klopt aan de uitleg van @Bertie is " Maar! Je hebt maar bij een baan heffingskorting toegepast, terwijl je wel over je totale loon heffingskorting mag berekenen."
Vaak is over je totale loon de heffingskorting lager, omdat de heffingskortingen juist lager worden bij een hoger inkomen (en je ene werkgever waar loonheffingskorting aan staat, dus te veel korting verrekend). Dat is ƩƩn van de redenen waarom je met twee werkgevers gedurende het hele jaar, vaak moet bijbetalen. Zie hier bijvoorbeeld Link

3 likes

Bedankt voor de aanvulling! Dat die schijven dit jaar zijn veranderd is me echt een opluchting ja. Zoals altijd zijn de minima de lul maar het rekent wel lekker makkelijk.

Wij krijgen samen 1149 terug :sweat_smile: En dan zo verdeeld dat ik 447 krijg en hij 702, maar wij zetten het op de gezamenlijke spaarrekening voor vakantie of huis/autokosten.
Vorig jaar kregen we wel veel meer, (2000) maar ik denk dat het komt omdat mn vriend wat meer is gaan verdienen… naja, we moeten blij zijn met teruggave :+1:

Ik krijg 0 euro, mijn man 2800 euro omdat dr elk jaar iets is met z’n loon. Hij blij. Ik ook want hij neemt mij mee naar USA :smiling_face_with_three_hearts:

5 likes

Ik krijg €455 terug :partying_face:

Dat is alle loonheffing die ik vorig jaar heb betaald. Maar ik heb ook studiekosten gemaakt (uitloop studie en zit al buiten de 10 jaar :grimacing:). Dan denk ik, heel leuk dat ik dat kan aftrekken, maar volgens mij is het nutteloos om dat op te geven, want ik betaal toch geen belasting (en haast jammer dat het dus geen voordeel oplevert, maar geld terug is beter dan moeten betalen). Daarom vraag ik mij af of het belastingtechnisch gezien niet het meest voordelig is wanneer ouders dan het studiegeld betalen? Want die zullen dat wel echt ergens van af kunnen trekken; de meeste studenten verdienen namelijk niet genoeg. Niet dat het op mij van toepassing is, helaas, maar in theorie. Of begrijp ik het toch niet helemaal :sweat_smile:

Volgens mij begrijp je het juist goed! Helaas mag je geen studiekosten van iemand anders aftrekken, ook niet van je kinderen. Het moeten echt kosten zijn die je voor je eigen studie maakt.

Ah thanks voor je antwoord! Dus als je je kind of kleinkind helpt is het ook echt dat, en geen win-win situatie. Leuk om te weten hoe het werkt :smile:

1 like

Wij krijgen dit jaar echt aanzienlijk meer terug dan vorig jaar en Ik twijfel nu of we het wel goed ingevuld hebben. Het enige wat veranderd is is dat we in 2019 een baby gekregen hebben. Kan dat er mee te maken hebben? Of is er iets veranderd dat je meer terugkrijgt voor eigen woning?

Inkomens afhankelijke combinatiekorting, mits beide ouders werken.

Als je een kind hebt kan je ook combinatiekorting krijgen. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/heffingskortingen_boxen_tarieven/heffingskortingen/inkomensafhankelijke_combikorting/inkomensafhankelijke_combinatiekorting

1 like

@Coco @Croky oja tuurlijk! Thanks haha

1 like