Iemand die ik ken heeft de volledige zorgkosten voor haar cosmetisch borstvergroting en invisabeugel ook afgetrokken. Kreeg daardoor 2000 euro terug, Lijkt me niet de bedoeling of mag dit gewoon?
Mij lijkt dat er medische noodzaak voor moet zijn. Maar dat is meer ratio dat ik dat zeg, dan dat ik het weet.
Mag je 'uitproberen ’ of het gunstig is om met je fiscaal partner aangifte te doen of alleen? Dus de belastingaangifte op 2 manieren als test invullen?
Ik ben halverwege 2019 uit elkaar gegaan en we woonden samen in een koophuis. Officieel is dit nu nog steeds niet afgerond: we hebben nog niet bij de notaris gezeten om de overdracht te ondertekenen. Ik ben dus heel 2019 nog eigenaar geweest van een woning, ook al huur ik nu en betaal ik niets aan hypotheek of rente aan mijn ex.
Het wordt dus sowieso een lastige berekening omdat ik het eerlijk wil verdelen, maar het lijkt me toch dat het alsnog nu gunstiger is om samen aangifte te doen?
Met dit soort dingen voel ik mij echt een ontzettende debiel, dus ik wil het even voor de zekerheid navragen. Ik ben in 2011 begonnen met studeren en ik zit inmiddels in mijn 9e studiejaar. Je hebt in totaal 7 jaar recht op een lening, dus afgelopen jaar had ik geen recht op een lening. Als ik het goed begrijp, mag ik in dit geval mijn studiekosten (collegegeld) aftrekken toch? Help deze dombo please haha.
Als dit het geval is dan krijg ik 900 euro terug in plaats van 230 euro, dus dat zal wel fijn zijn!
Als je geen leenrecht meer hebt of je studiekosten vergoed krijgt van bijv een werkgever mag je het idd aftrekken!
Ik ben dat zelf ook vergeten te doen dus ga zo nog mijn aangifte aanpassen, hoop dat ik dan ook nog wat meer terugkrijg.
Nee klopt, geen leenrecht en krijg ook niks vergoed door mijn werkgever. Top, bedankt! Hopelijk krijg jij ook nog wat meer terug!
Misschien is die persoon in de veronderstelling dat het komt door het opvoeren van de zorgkosten, maar waren er andere factoren waardoor het eindbedrag uitkwam op zo’n 2000 euro? Eens met @mikselke dat het me toch lijkt dat er medische noodzaak moet zijn. Ik ga eens googelen, want nieuwsgierig.
Edit: “U mag alleen kosten aftrekken die u maakt in verband met ziekte of invaliditeit.”
Met andere woorden, als dit wordt gecontroleerd tijdens een steekproef, dan is zoals ik het nu lees de kans vrij reëel dat het bedrag moet worden terugbetaald.
Ja klopt! Er moet een medische noodzaak voor zijn (ivm met een aandoening of ziekte) en pas als je verzekering het niet vergoed mag je het aftrekken.
Tandartskosten zijn dan wel weer specifieke zorgkosten dus daarbij ligt het mogelijk anders.
Tuurlijk, je kunt het gewoon helemaal invullen en dan uiteindelijk niet versturen. Heb ik zelf ook gedaan. Maar het lijkt mij dat het geen verschil maakt in wat je krijgt/betaalt uiteindelijk? Maargoed, ik ben niet bekend met zo’n soort situatie dus dat weet ik verder niet.
Ja dat kan wel hoor! Je moet er dan wel rekening mee houden dat je hem hoogstwaarschijnlijk twee keer in moet vullen omdat je anders in de knoei komt met het inloggen van je DigiD. Als je namelijk samen invult worden de DigiD gegevens aan elkaar gekoppeld in de aangifte. Je kan helaas niet twee aangiftes naast elkaar als concept bewaren.
(Mocht je dan uiteindelijk weten welke het voordeligst is, moet je als je pech hebt hem nog een derde keer invullen omdat dat dan de eerste is geweest)
Wat ik je aan kan raden is, om voordat je de hele zooi twee keer in gaat vullen, even te bellen met de belastingtelefoon. Daar is een aparte lijn ivm scheidings/uit elkaar gaan situaties. Leg dit anders even voor en dan kunnen zij misschien wel meedenken wat het handigste is. Misschien maakt het namelijk wel helemaal niets uit zoals @Alicante zegt en dan heb je zoveel tijd voor niks er aan besteed. (Maar misschien was je daar al wel bekend mee, dan heb ik niks gezegd)
Thanks allemaal nog voor de berichten! Ik heb het ingediend!
Oh super, bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ga idd even de belastingtelefoon bellen!
Weet iemand of je gewoon online aangifte kan doen als je een deel van het jaar in het buitenland hebt gewoond en een buitenlandse rekening hebt? Ik heb geen inkomen hier, ontvang wel geld van de overheid in het land waar ik nu woon. Ik las op internet dat ik een M formulier moet aanvragen (of dat je het eigenlijk toegestuurd krijgt, maar ben in het buitenland verhuisd en heb nog niet mijn nieuwe adres opgegeven bij de Nederlandse overheid) en dat moet opsturen ipv online? Maar weet iemand hier meer over, anders bel ik morgen maar ff.
Je kunt het M biljet aanvragen en dan daar een adres invullen tijdens de aanvraag
Afgelopen jaren kreeg ik rond de 500 euro terug. Nu wilde ik aangifte doen en er is eigenlijk niks veranderd aan mijn situatie maar nu krijg ik 200 euro terug. Hoe kan dit dan?
Het zou juist raar zijn als je ieder jaar hetzelfde zou terugkrijgen. Er veranderen altijd wel wat dingen qua regels/tarieven en ook je salaris is toch niet ieder jaar exact hetzelfde?
Whaaaat ik moet 500 euro terugbetalen? Ik snap er echt niks van Ik had sowieso twee werkgevers tegelijk, maar in december is daar nog een derde bij gekomen. Ik verwachtte daardoor eigenlijk dat ik geld terug zou krijgen?
Ai, heb je er rekening mee gehouden om je loonheffingskorting uit te zetten bij 2 van de 3 werkgevers?
Ja! Dat maakt het zo zuur, ze houden al bijna 40% in en dan moet ik ook nog terugbetalen