Belastingen

@Twijfelaar Ja raar he? Het was bij mij vooraf al zo ingevuld door de belastingdienst, over drie studiejaren, 2012-2015. Ik had eerst ook het vinkje uitgezet, want ik had immers in 2019 geen studie gedaan. Maar ik heb ook na het studiejaar 2015 nog geleend, en recht op lenen gehad, dus ik denk dat toen die regels nog wel golden?

Edit: dit lees ik op de site van de belastingdienst: Heb je studiefinanciering? En studeer je in het studiejaar 2015/2016 of later? Dan heb je geen aftrek voor deze studiekosten.

Dus mazzeltje!

Wow lekker. Als ik op mijn aangifte overzicht kijk staat er bij het kopje combinatiekorting iets van €400. Dus wij krijgen niet dat gehele bedrag.

Wat zijn jullie allemaal braaf op tijd :thinking: Ik schiet altijd in de ontkenningsstand, al krijg ik meestal geld terug.

Maar als iets vooraf ingevuld is, betekent het niet automatisch dat het waarheid is natuurlijk. Gezien jouw omschrijving denk ik dat het volgende mogelijk op jou van toepassing is:

toelichting belastingdienst

18.4 Prestatiebeurs wel of niet omgezet in een gift

Had u voor 1 juli 2015 recht op studiefinanciering in de vorm van een prestatiebeurs? Als uw diplomatermijn (meestal is die 10 jaar) is verstreken, zijn 2 situaties mogelijk:

• uw prestatiebeurs over die studiejaren is definitief omgezet in een lening
    In dat geval is uw prestatiebeurs definitief niet omgezet in een gift. U mag dan in dat aangiftejaar alsnog een bedrag aftrekken voor uitgaven die u in eerdere jaren niet mocht aftrekken omdat u toen een prestatiebeurs had.

18.4.1 Uw prestatiebeurs is definitief omgezet in een lening

Heeft de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) uw lening definitief niet omgezet in een gift omdat uw diplomatermijn is verstreken? Dan hebt u achteraf gezien in de jaren waarin u een prestatiebeurs kreeg uw aftrek ten onrechte moeten verminderen met die prestatiebeurs. U mag in het aangiftejaar alsnog het bedrag van de prestatiebeurs aftrekken dat u eerder niet mocht aftrekken. Daarbij geldt een maximum van € 1.693 per studiejaar voor een mbo-opleiding en van € 2.443 per studiejaar voor een hbo- of wo-opleiding.

1 like

Ja, dit is inderdaad op mij van toepassing. Hm, zie wel dat er meer dan € 2.443 per studiejaar afgetrokken is, wellicht had ik me er iets beter in moeten verdiepen, heb hem al opgestuurd.

Ik zou wel even alles controleren wat van te voren al is ingevuld en goed nalopen. Bij mij bleek mijn salaris bijv. niet te klopen, zo vreemd want heb maar 1 werkgever. Dus ik ben even alles goed gaan nalopen.

Krijg in ieder geval 600e zelf terug voor studie en daarnaast 423e samen met partner dus dat is fijn!

Mocht je nog twijfels hebben of je het goed hebt gedaan, dan kan je altijd even bellen met de belastingtelefoon. Als je zelf ingelogd bent en je ingevulde aangifte open hebt staan kun je met ze meekijken.

Als dan idd blijkt dat je iets niet goed hebt ingevuld, dan is het een kwestie van opnieuw insturen. Waarschijnlijk ben je dan nog wel op tijd om de oude te overrulen en wordt de nieuwe versie gelijk in behandeling genomen.

1 like

Heb je maandelijks al geld gekregen of betaald aan de belastingdienst? Als dat je helemaal niks zegt heb je het niet gehad, dus hoef je geen vinkje te zetten.

Een voorlopige aanslag is een aanslag die je hebt gekregen in het lopende jaar die je ook in dat jaar betaald of uitgekeerd krijgt. Dat is een H9001 geweest of een W90014. Alleen ja aangeven als je die daadwerkelijk had.

Edit: oh zelfde als @Merel zegt. het gaat echt om het jaar van aangifte. Dan heb je een aanslag waar een 9 staat. Die van 2018 zijn H800 of W800

Je kunt dit heel makkelijk nagaan in mijnbelastingdienst. Daar kun je het jaar 2019 aanklikken en dan zie je of je aanslagen hebt gehad voor dat jaar.

(Een voorlopige aanslag is niets meer dan een schattng van de verwachting aan te betalen of te ontvangen inkomstenbelasting of zvw. Bijvoorbeeld hypotheekrente aftrek zorgt voor een teruggave. Dubbele dienstbetrekking voor te betalen)

1 like

Ja, heb je in 2019 maandelijks geld gekregen of betaald?

Je kunt dat bijvoorbeeld aanvragen als je een koophuis hebt en weet dat je hypotheekrenteaftrek gaat terugkrijgen, dan krijg je dat elke maand uitgekeerd in plaats van ineens. Als je zzp’er bent en je eigen zorgverzekeringswet moet betalen kun je kiezen dat per maand te betalen zodat je niet ineens een bak geld moet betalen.
Maar als het hele woord ‘voorlopige aanslag’ je niks zegt heb je het waarschijnlijk niet, je moet het zelf actief aanvragen.

1 like

@Merel beetje dubbel op zo zie ik. Sorry. Maar nog wel een aanvulling. Een voorlopige aanslag hoef je niet actief zelf aan te vragen. Alleen de eerste keer te ontvangen, daarna loopt die in de meeste gevallen automatisch door. (Edit: hierbij geld wel elk jaar zelf controleren of de gegevens nog juist zijn)

Een te betalen aanslag wordt sinds 2016 steeds vaker automatisch opgelegd. Er is toen een wet aangenomen dat zoveel mogelijk belasting inh het jaar zelf geĂŻnd moet worden. Dat wordt elk jaar bij steeds meer mensen toegepast. Hierbij is het wel van belang om zelf te controleren of alle gegevens juist zijn (er wordt namelijk uitgegaan van definitieve gegevens dus dan kan het best zijn het jaar 2017 in jouw geval. Alleen is dat jaar totaal niet overeenkomstig met het huidige jaar) dan dien je dat zelf aan te passen. Een te betalen aanslag ontvang je met een dagtekening van 31 januari.

Voor een te ontvangen of een te betalen aanslag in het huidige/lopende jaar geld dat het een schatting is en bij de aangifte gecheckt wordt of het klopt. Neemt niet weg dat het van belang is om wijzigingen in dat jaar zelf door te geven voor een zo juist mogelijke schatting (net als bij toeslagen)

• einde spreekbeurt ^^
1 like

Ik ben nu bezig met de aangifte via de app.
Als mijn vermogen niet boven de ~30.000 uitkomt, heeft het toch ook geen zin om m’n studieschuld in te voeren?

Klopt!

1 like

Ik kreeg vandaag een brief van de belastingdienst dat ze een fout hadden gemaakt met mijn automatisch ingevulde gegevens, dat er een te hoog bedrag inkomsten uit overige werkzaamheden stond van mijn universiteit. Dat ik het moest nakijken en dan het goede bedrag invullen. Een paar bijzonderheden:

1. Ik heb nooit voor mijn universiteit gewerkt (het enige geld dat ik ooit heb gekregen was een reiskostenvergoeding)
  2. Er is niks te zien in mijn aangifte over betreffende universiteit of bedrag. Ik heb ook helemaal geen kopje ‘inkomsten uit overige werkzaamheden’ en het staat ook nergens anders in de hele aangifte.

Kan ik het dan gewoon hierbij laten? Of heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen?

Hm lastig. Gaat het om de aangifte van een van de voorgaande jaren? Als het goed is staat in de brief dan wat er gebeurt als je niks doet of wat je anders moet doen.

Als het gaat om dit jaar zou ik even goed checken hoe je je aangifte hebt ingevuld. Heb je de reiskosten bijvoorbeeld opgegeven en komt dat bedrag overeen met wat ze in deze brief benoemen? Het kan zijn dat dit dan juist is en zij het verkeerd door hebben gekregen.
Het kan ook zijn dat je wel iets van de universiteit op moet geven onder row, maar dat kan je dan zelf alsnog toevoegen. (Als namelijk bij de vooraf ingevulde gegevens dit eerst niet stond en nu wel omdat de gegevens eerst niet up to date waren, is het logisch dat je hem niet terug vind in je ingevulde aangifte)

Komt bij dat de vooraf ingevulde gegevens altijd gecheckt moeten worden door de burger zelf. Dus dan kan de conclusie ook best zijn dat het niet in je aangifte hoort te staan.

Mocht je het echt niet goed weten wat te doen, check dan even of er op de brief een rechtstreeks telefoonnummer staat. En bel anders even met de belastingdienst. Die zijn nu elke dag open van 9-17 uur en niet zo goed bereikbaar als anders (dus nog langer wachten xd) maar zij kunnen misschien net wat concreter zijn.

-weg-

Dit is de brief. Maar er staat dus dat die inkomsten staan onder ‘inkomsten uit overig werk’ maar die sectie heb ik niet in mijn aangifte. Er is helemaal niks ingevuld (want ik heb geen inkomsten van de RU of ander overig werk). Daarom snap ik het niet.
En het nummer op de achterkant is gewoon standaard belastingtelefoon en ain’t nobody got time for that shit

Haha nee snap ik, zelfs nu wil je niet eeuwen wachten op een antwoord. Ik zou even checken bij de universiteit wat zij door hebben gegeven. Misschien hebben ze aangegeven dat je inkomen hebt terwijl dit je reiskosten zijn en dan ligt de fout bij hun.

Edit: wat je ook even kan doen is een nieuwe aangifte openen (die hoef je niet te verzenden) en dan even checken wat je dan ziet bij de vooraf ingevulde gegevens. Wellicht dat je dan wel row gegevens ziet staan. Als dit niet klopt, wat je dus zegt, kan je het zelf verwijderen (of dus niet want je hebt het dan juist ingevuld)

Wat een gedoe. Al gaat de belastingdienst ervan uit dat ze een te hoog bedrag hebben ingevuld, maar in mijn aangifte staat geen bedrag/uni dus is het nul. Misschien klopt het dan wel al gewoon en hebben ze de brief per ongeluk gestuurd.

Ook als ik de vooraf ingevulde gegevens open staat er niks over de RU of inkomsten uit overig werk.

Net of snel even de aangifte over 2019 ingediend en we krijgen best een flink bedrag terug :tada: Dit jaar had ik wel dat de vooraf ingevulde gegevens een paar € verschilden met de jaaropgaves

Is er hier iemand die ik een privé berichtje zou mogen sturen met een vraag over een situatie rondom de belastingaangifte voor 2019 die ik voor iemand zal invullen? :relaxed: Vraag is wat gunstiger is in deze situatie, samen belastingaangifte doen of apart van elkaar.