Belastingen

Ik kreeg vandaag een brief van de belastingdienst dat ze een fout hadden gemaakt met mijn automatisch ingevulde gegevens, dat er een te hoog bedrag inkomsten uit overige werkzaamheden stond van mijn universiteit. Dat ik het moest nakijken en dan het goede bedrag invullen. Een paar bijzonderheden:

1. Ik heb nooit voor mijn universiteit gewerkt (het enige geld dat ik ooit heb gekregen was een reiskostenvergoeding)
  2. Er is niks te zien in mijn aangifte over betreffende universiteit of bedrag. Ik heb ook helemaal geen kopje ‘inkomsten uit overige werkzaamheden’ en het staat ook nergens anders in de hele aangifte.

Kan ik het dan gewoon hierbij laten? Of heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen?

Hm lastig. Gaat het om de aangifte van een van de voorgaande jaren? Als het goed is staat in de brief dan wat er gebeurt als je niks doet of wat je anders moet doen.

Als het gaat om dit jaar zou ik even goed checken hoe je je aangifte hebt ingevuld. Heb je de reiskosten bijvoorbeeld opgegeven en komt dat bedrag overeen met wat ze in deze brief benoemen? Het kan zijn dat dit dan juist is en zij het verkeerd door hebben gekregen.
Het kan ook zijn dat je wel iets van de universiteit op moet geven onder row, maar dat kan je dan zelf alsnog toevoegen. (Als namelijk bij de vooraf ingevulde gegevens dit eerst niet stond en nu wel omdat de gegevens eerst niet up to date waren, is het logisch dat je hem niet terug vind in je ingevulde aangifte)

Komt bij dat de vooraf ingevulde gegevens altijd gecheckt moeten worden door de burger zelf. Dus dan kan de conclusie ook best zijn dat het niet in je aangifte hoort te staan.

Mocht je het echt niet goed weten wat te doen, check dan even of er op de brief een rechtstreeks telefoonnummer staat. En bel anders even met de belastingdienst. Die zijn nu elke dag open van 9-17 uur en niet zo goed bereikbaar als anders (dus nog langer wachten xd) maar zij kunnen misschien net wat concreter zijn.

-weg-

Dit is de brief. Maar er staat dus dat die inkomsten staan onder ‘inkomsten uit overig werk’ maar die sectie heb ik niet in mijn aangifte. Er is helemaal niks ingevuld (want ik heb geen inkomsten van de RU of ander overig werk). Daarom snap ik het niet.
En het nummer op de achterkant is gewoon standaard belastingtelefoon en ain’t nobody got time for that shit

Haha nee snap ik, zelfs nu wil je niet eeuwen wachten op een antwoord. Ik zou even checken bij de universiteit wat zij door hebben gegeven. Misschien hebben ze aangegeven dat je inkomen hebt terwijl dit je reiskosten zijn en dan ligt de fout bij hun.

Edit: wat je ook even kan doen is een nieuwe aangifte openen (die hoef je niet te verzenden) en dan even checken wat je dan ziet bij de vooraf ingevulde gegevens. Wellicht dat je dan wel row gegevens ziet staan. Als dit niet klopt, wat je dus zegt, kan je het zelf verwijderen (of dus niet want je hebt het dan juist ingevuld)

Wat een gedoe. Al gaat de belastingdienst ervan uit dat ze een te hoog bedrag hebben ingevuld, maar in mijn aangifte staat geen bedrag/uni dus is het nul. Misschien klopt het dan wel al gewoon en hebben ze de brief per ongeluk gestuurd.

Ook als ik de vooraf ingevulde gegevens open staat er niks over de RU of inkomsten uit overig werk.

Net of snel even de aangifte over 2019 ingediend en we krijgen best een flink bedrag terug :tada: Dit jaar had ik wel dat de vooraf ingevulde gegevens een paar € verschilden met de jaaropgaves

Is er hier iemand die ik een privé berichtje zou mogen sturen met een vraag over een situatie rondom de belastingaangifte voor 2019 die ik voor iemand zal invullen? :relaxed: Vraag is wat gunstiger is in deze situatie, samen belastingaangifte doen of apart van elkaar.

Volgens mij kun je dat gewoon uitproberen dus eerst apart proberen, niet verzenden. Ingevulde bestand verwijderen en dan opnieuw maar samen.

Zo heb ik het 3 jaar geleden gedaan toen ik twijfelde wat gunstiger was ivm uit elkaar gaan met mijn ex.

Ja klopt, alleen die proefversie voor samen is wat lastiger omdat ik dan DigiD gegevens uit zou moeten wisselen met die ander en dat doe ik liever niet
 Samen face to face invullen zit er niet in.

Ik snap het.
Volgens mij had ik ook de belastingtelefoon gebeld en konden zij mij ook wel helpen.
Je zou in de gegevens van het jaar ervoor kunnen kijken hoe de verdeling was.
Maar als je eigenlijk liever niet samen wilt, zou ik hem alleen invullen maar niet versturen en kijken wat er dan uitkomt en hoe dat in verhouding staat met jaar ervoor.

Ohh chill! Ik heb die van mij ook 1-3 ingediend!
Edit: ik heb net gekeken en online staat er dat mijn definitieve aanslag er is, maar hij wordt per post verzonden?! Waarom dat dan, of is dat altijd?

1 like

Kak ik wil ook! :joy:

Ik zie op de website dat het op 23-4 per post verstuurd is maar heb nog niks ontvangen
 :unamused: ik wil weten wat ik krijggggg!

Grapje, de brief is ook te vinden op mijn.overheid!

Bij de belastingdienst zie ik ook dat er een definitieve aanslag is, maar in mijn overheid zie ik nog geen brief. Even afwachten nog. Hopelijk eind deze week.

Mijn dagtekening is 2 mei! Super chill inderdaad dat je op mijn overheid de brief gewoon kan inzien.

1 like

Bij mij staat hij helemaal niet op mijn overheid? Ook dagtekening 2 mei, dus dat is wel nice!

2 likes

Hulde aan dit topic
Ik heb nog geen brief ontvangen en ook geen mail maar als ik inlog zie ik 'm inderdaad in m’n berichtenbox :smiley:

1 like

Bij mij staat er op mijn overheid wel dat de brief verstuurd is maar kan hem nog niet inzien. Maar kan me voorstellen dat het even duurt :frowning:

1 like

Mijne ook met dagtekening 2 mei. Mega chill

1 like

Binnen 1 week sowieso maar vaak al eerder. Soms had ik het op dezelfde dag al. Krijg maar 300 euro maar wel erg blij mee haha.

1 like