Belastingen

Ja dit vraag ik me inderdaad ook af, en kan ik niet echt terugvinden op die pagina van de belastingdienst. Ik heb ook een voorlopige aanslag ontvangen voor 2021, betaaldatum 28 feb. Die heb ik online naar beneden aangepast, zodat er een lager bedrag uitkomt, maar heb nog geen brief ontvangen dat deze aanpassing is verwerkt.

Ik wil liever in een keer betalen dan in termijnen. Moet ik dan voor 28 feb het oude (hoge) bedrag betalen (waarna zij het te veel betaalde bedrag terugstorten), het nieuwe, lagere bedrag (waar ik nog geen bevestiging van heb ontvangen) of kan ik nu de betaaltermijn van 28 feb vergeten tot ik de brief met de correctie ontvang?

1 like

Hier staat veel uitgelegd. Het is ook een beetje puzzelen vaak wat je bij wie neer zet voor de meest gunstige uitkomst.

Wanneer je alle informatie bij de hand hebt (zie ook de lijst met wat nodig is voor aangifte doen) en de meest makkelijke dingen al invuld, kun je ook even met de belastingtelefoon bellen. Deze vraag komt heel veel voor en aan de telefoon kunnen ze je vaak goed helpen. (Gezien elke situatie weer anders is.)

1 like

Nee je moet wel een bedrag betalen voor de 28ste. Als ik hetb nog goed weet, kan je het nieuwe bedrag betalen. Maar ik zou voor de zekerheid even bellen. Ook ivm het nieuwe kortingsbedrag wat je van het totaal af mag trekken als je in een keer betaald (die veranderd namelijk mee)

Als je bellen teveel gedoe vind, je kan ook gewoon het oude bedrag betalen word het later verrekend. Of je betaald de eerste termijn en wacht op de nieuwe brief (geen korting dan) als je maar iets betaald

Disclaimer; het is allemaal al wel even geleden

Kan hij niet helpen met invullen? We hebben ook vorig jaar een huis gekocht en toen afgesproken dat we hem mochten inschakelen bij het invullen. Toevallig laatst nog aan de lijn gehad en hij was het niet vergeten!

1 like

Misschien random, maar over vragen met betrekking tot de aangifte (of andere belastingzaken) kan je vaak terecht bij de Belastingwinkel! Zitten in de meeste grote steden, en kost je niks (maar in dacht in misschien Rotterdam wel?).
Als je niet in de buurt woont kan je nu meestal juist ook terecht via een digitaal gesprek, dus toch wat makkelijker ook.

1 like

En @Waterverf

Dank jullie wel! We gaan er eens goed voor zitten en dit alvast doornemen. En ik kan idd ook wel de hypotheker bellen eigenlijk, die moet dat ook weten.

1 like

Ik zou het ook laten doen. Had hem zelf al ingevuld maar toen de hypotheekadviseur het deed kwam er een hoger bedrag uit.

1 like

Thanks voor je uitgebreide antwoord! Je hebt gelijk, even bellen is natuurlijk gewoon het handigst. Moet voor mijn werk regelmatig de Belastingtelefoon bellen, en ik haat het haha. Volgens mij is de betalingskorting nu voor praktisch iedereen maximaal € 1 trouwens, omdat ze vanwege corona het kortingspercentage naar 0,001% hebben gehaald (maar kan het mis hebben).

1 like

Onze hypotheekadviseur vraagt 100 euro voor hulp bij belastingaangifte. Is dit normaal? Vind het zelf afzetterij.
Omdat wij vorige jaar een huis hebben gekocht en geregistreerd partnerschap hebben gedaan zal het best een complexe klus worden om aangifte te doen. Bedankt dus voor alle tips!

1 like

Ik vond hier ook nog info:

1 like

Oh dat vind ik wel duur. De eerste keer na de aankoop van het huis was gratis en de keer daarna hebben we geloof ik €50 betaald.

1 like

Misschien ben ik enorm belasting-begaafd zonder dat ik het weet, maar ik vond het absoluut niet moeilijk allemaal. Ik kan me voorstellen dat het met nieuwbouw en dat je dan 2 huizen en bouwrentes en dat soort ellende hebt lastiger is, maar toen wij van huur naar koop gingen vond ik het echt kinderlijk eenvoudig. Je loopt alle vragen langs, je ziet vanzelf waar ze om vragen, die bedragen vul je in, als je het even niet zeker weet staat er uitleg onder het vraagtekentje en soms moet je even googelen of de term die de belastingdienst gebruikt hetzelfde betekent als op de facturen die je thuis hebt liggen.

8 likes

Dat vind ik echt veel geld voor zoiets. Die van ons gaf meteen aan dat hij ons wel wil helpen met de aangifte zodat het goed gebeurd. Dat zit gewoon bij de service in.

1 like

Dit geeft de burger moed!

2 likes

Wij hebben 60 euro betaald toen we ons huis hadden gekocht. Achteraf hadden we het ook wel zelf gekund denk ik, maar vond het toch wel prettig idee dat we nu zeker wisten dat we het maximale eruit haalden.

Laten doen door de hypotheekadviseur of een boekhouder?

Ja hier moet je echt goed op letten @kleinmaargroot en als je denkt dat je er bent ook echt nog ff met die laatste euro’s schuiven. Bij ons scheelde het toen ruim 2000 euro wat we na schuiven meer terug kregen dan wat er standaard uit kwam

2 likes

Wow dat is echt een flink bedrag! Jeetje hoop dat we het zo slim mogelijk gaan doen. Dank je wel voor de tip!

1 like

Ja ik schrok er ook van hoeveel het scheelde. Ik moet wel zeggen dat ik toen ook nog 2 werkgevers had, dus ook met loonheffing enz te maken had, misschien dat dat ook wel hielp. Maar alsnog kan het behoorlijk de moeite zijn

De stelregel is: alle kosten die je hebt gemaakt om je hypotheek te krijgen, zijn aftrekbaar. Dus ook bijvoorbeeld de taxatie voor de hypotheek, de kosten van NHG, afsluitkosten voor een overlijdensrisicoverzekering die benodigd is voor de hypotheek etc. De verdeling over de fiscale partners kan zeker van belang zijn, maar je kunt zelf gewoon elke verdeling uitproberen en zien hoe dat onder aan de streep uit komt.

Voor de meeste huizenkopers dus wel te doen om het zelf in te vullen!

2 likes