Belastingen

Ik ben net begonnen met invullen en loop er meteen tegen aan dat ik hier weer niks van snap haha :sweat_smile:
Volgens mij heb ik dit vorig jaar ook gevraagd maar kan het antwoord niet vinden.

Vraag: mijn vermogen is lager dan die ± 30.000 euro heffingsvrij vermogen.
Dan heeft het toch geen zin om aftrekposten zoals studiekosten in te vullen?

Ik wil je niet onnodig teleurstellen, maar is het niet zo dat bedragen onder de 45 euro worden kwijtgescholden? (betalen én ontvangen)

Volgens mij heb ik een paar jaar geleden zoiets gehad. Ik moest 50 euro betalen en een familielid 40 euro maar was dus 0 omdat het onder dat minimum van 45 euro zat.

Wie weet is dat afgeschaft en krijg jij wel je moneys! Kun je toch mooi even 2 a 3 x van naar de MacD ofzo

Studie/zorgkosten kan je soms opgeven als aftrekpost van de inkomstenbelasting. Hier gaat het om vermogen.

Ik heb hem deels in kunnen vullen vannacht en totnutoe moet ik 300 e terugbetalen. Lijkt me wat raar op de weinige inkomsten die ik uit overig werk heb, maar moet er nog beter naar kijken. Weet wel dat ik het in 2019 en 2020 ook had in eerst instantie en uiteindelijk terug kreeg.

Weet ik niet precies maar waarom zou dat anders zijn?

Dit is echt abra cadabra voor mij (zo stom I know)

Mijn situatie:

• Vermogen onder de 30.000
  • Inkomsten vorig jaar: 1 maandloon (in proeftijd opgezegd), verder alleen onbetaald stage gelopen
  • Ik ontvang studiefinanciering (lening) en zorgtoeslag

Ik heb wel studiekosten gemaakt maar heb het idee dat het niet uitmaakt of ik die invul omdat mijn inkomsten en vermogen toch laag zijn, maar ik weet niet of dat klopt?

Ik zal zelf ook op onderzoek uitgaan maar ik loop er zo erg tegenaan dat ik de terminologie niet snap :sweat_smile:

Ohja dat is ook goed mogelijk! Nouja, niets aan te doen. Heb hem nog niet verstuurd hoor, wilde er later nog wat beter naar kijken, vergelijken met jaaropgave enzo.

Kreeg vorig jaar iets van 2000 euro terug, dus ik ben allang blij dat ik dan dit jaar quitte speel

En @kienke Ik zie hier dat je de studiekosten niet mag opgeven als je recht hebt op studiefinanciering: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/aftrek-en-kortingen/content/studiekosten-aftrekken-als-je-geen-studiefinanciering-hebt

2 likes

Nee dat is niet helemaal waar

1 like

Je haalt twee dingen door elkaar: vermogen (box 3) en inkomsten (box 1).
Box 3: vermogen > 30k kan je een studieschuld of andere leningen aftrekken - boeit niet in jouw situatie. Vul gewoon in dat het minder is dan 30k, prima.

Box 1: Even goed opletten op wat je invult. Bepaalde kosten kan je aftrekken van je bruto inkomen en daarom wordt het bedrag dat je betaalt over die inkomsten lager. Zou het zeker even uitzoeken. De belastingdienst heeft een overzicht welke kosten aftrekbaar zijn.

1 like

Dankjewel voor je uitleg! En @Handtas
Ik ga het goed bekijken!

2 likes

Geloof dat dat onder studiefinanciering valt

Nee is dan niet aftrekbaar

Ja klopt. Zolang je recht hebt (ongeacht of je er gebruik van maakt of niet) op studiefinanciering of een lening bij DUO kun je je studiekosten niet aftrekken. Pas als je uit die termijn bent (en waarschijnlijk dus behoorlijk langstudeerder bent) worden je studiekosten aftrekbaar.

1 like

Ooh @kienke ik dacht dat je al klaar was met studeren in het leenstelsel, sorry. Wat @Lemongrab zegt klopt.

2 likes

De app doet het wel bij mij! Dan kun je vast spieken.

Ik krijg geld terug! Zo fijn. Nu hopen dat ze opschieten ermee :smiley:.

De app werkt indd wel, en ik krijg gelukkig geld terug. :+1:

Dus bij jullie doet de app het wel? Als ik heb ingelogd met digid dan sluit de app zichzelf steeds af waardoor ik nog niet verder kom

2 likes

Ja die ondergrens is €46. Dus als je €45 of minder verschuldigd bent hoef je niet te betalen!

1 like