Moet je dan bij je uiteindelijke jaaropgave het dus zelf nog eens doorgeven bij de toeslagen? Of berekenen ze dat zelf bij de belastingdienst? Want zij verwerken ook je jaaropgave toch? Net als dat ze nu berekenen dat ik teveel heb ontvangen berekenen ze dan dat ik minder heb verdiend dan opgegeven en dus te weinig heb gekregen?
Je hoeft zelf niks door te geven. Jouw werkgever geeft je salaris door aan de Belastingdienst. De BD ziet dan dat je minder hebt verdiend dan verwacht (logisch, want je hebt dan zelf een hoger salaris ingevoerd). Daarna krijg je een nieuwe voorschotbeschikking (ik denk dat het zo heet) met een herberekening. Bv:
Uw nieuwe inkomen voor 2020 is: ⦠U heeft recht op 450 euro aan toeslagen.
Uw heeft aan toeslagen ontvangen: 0 euro
Nog te ontvangen: 450 euro
1 januari 2020, dus op 1 januari 2021 mag je 50k spaargeld hebben.
Ik moest van afgelopen 2019 zorgtoeslag terug betalen wat ik teveel had ontvangen. Het was niet een heel hoog bedrag maar toch niet echt een fijne verassing. Nu heb ik in 2020 nogal een turbulent jaar gehad qua inkomen. Veranderd van baan, baan kwijtgeraakt dus uitkering ontvangen, baan weer terug, meer gaan verdienen en dit met terugwerkende kracht terug gekregen.
Nu heb ik dit een paar maanden terug allemaal ingevuld op mijn toeslagen. Het is ook verwerkt maar verder heb ik geen bericht gehad over dat mijn zorgtoeslag wordt aangepast. Wat ik wel gek vind. Want aangezien ik nu ook meer verdien zou ik ook minder toeslag moet krijgen toch?
Ik ben bijna geneigd om het helemaal stop te zetten maar iets ontvangen is toch wel lekker. Alleen ik wil ook niet aankomend jaar opeens heel veel terug moeten betalen
Wel gek inderdaad.
Je kan je verwachtte inkomen ook altijd wat te hoog invullen, je krijgt dan aan het einde de afrekening met je werkelijke inkomen. Dan hoef je ook niet achteraf bij te betalen maar krijg je wel toeslagen. Als je rond komt zonder toeslagen dan.
Ik ging dat net even doen voor 2021 maar toen kreeg ik meteen een nieuw bedrag aan zorgtoeslag en dat is nog hoger dan wat ik nu ontvang? Dat is toch raar. Ik snap er niks van. Ik denk dat ik het voorlopig maar even stopzet en dan misschien later nog eens bel. Want ik krijg helemaal stress en ben bang dat ik straks superveel moet terug betalen
Je kunt je inkomen ook gewoon schatten op hoger dan de bovengrens toch? Dan krijg je niks, maar is het ook niet āstopgezetā. Ik dacht dat zij het dan na het jaar automatisch berekenen met je daadwerkelijke jaarinkomen, maar dat weet ik eigenlijk niet zeker.
Ja dit klopt @Vloeistof. Dit advies wordt ook vaak gegeven aan zzpers of mensen met een ander onregelmatig inkomen. Als je het hoog inschat wordt het aan het einde van het jaar verrekend en krijg je alsnog je toeslag uitbetaald als je er in dit jaar recht op had.
Maar wat is de bovengrens? Ik had dus net mijn eigen inkomen hoger ingevuld en toen stond er dat ik alsnog veel toeslag krijg. Ik had mijn inkomen geschat op 30.000 per jaar ongeveer maar dat is toch wel boven modaal?
Bleh ik vind het ook stom dat ik zo slecht ben in dit soort dingen en in mijn omgeving ook niet echt iemand heb die me kan helpen hierbij
Modaal is voor 2021 geschat op 38.000, best hoog!
Als het goed is weet je nu je totale bruto inkomen voor 2020 (van alle banen en uitkering samen, inclusief vakantiegeld etc). Als je dat invult in de proef berekening toeslagen, kun je precies zien waar je recht op had en weet je wat je eventueel moet terugbetalen.
Voor 2021 kun je dat ook doen als je daarvoor een goede schatting hebt, maar voorzichtigheidshalve is je inkomen boven de 40K doorgeven ook een goede optie zoals hier geadviseerd. Dan krijg je het later ineens, mocht je er toch recht op hebben.
De uitkoopsom wordt je eigenwoningreserve toch? Ga je een nieuw huis kopen? Volgens mij mag je dat geld voor alles wat je wil gebruiken, maar heeft het wel invloed op je hypotheekrenteaftrek als je binnen 3 jaar een ander huis koopt.
Ik kreeg een voorlopige aanslag voor 2021 met betaaldatum 28 feb, maar mijn situatie is inmiddels veranderd dus ik heb een nieuwe aangevraagd/ingevuld. Nu hoef ik mij toch niet aan die betaaldatum te houden en kan ik gewoon wachten op de nieuwe versie?
Er is nog wel steeds een te betalen aanslag uitgekomen? Dan moet je namelijk wel gewoon betalen. Je weet dat je de aanslag in termijnen kan betalen? Je hebt dan de keuze of in een keer of je betaald een eerste termijn. (Een keer krijg je korting)
Oh bedankt, die pagina had ik niet gezien!
Dat snap ik, die website is echt zo onoverzichtelijk
Ik kreeg een mail dat ik aangifte moet doen dus ik wil meteen kijken, maar dat kan natuurlijk pas vanaf maart
Nou ik heb de digitale brief al binnen om aangifte te doen.
Mijn vriend en ik hebben vorig jaar een huis gekocht, dus dit jaar wordt de belastingaangifte iets ingewikkelder. Ik kreeg een mail van de hypotheekmakelaar met wat info, maar heeft iemand anders nog goede kennisbronnen over hoe we de aangifte zo goed/gunstig mogelijk kunnen doen? Eeuwige dank!