Nee, je krijgt per persoon een bedrag uitgekeerd als je gezamenlijk aangifte doet. Je kunt wel met aftrekposten schuiven om de meest gunstige verdeling te vinden, standaard geeft de belastingdienst ieder de helft van de aftrekbare kosten omtrent het huis.
Oh super, dankjewel!
Je mag aan het einde de aftrekposten verdelen over jullie beiden, en dan komt er in beeld hoeveel jullie dan terug krijgen. Soms loont het om alles bij 1 persoon te zetten, soms juist niet, daar moet je even mee spelen.
Je kunt ook de aangifte invullen alsof hij alleen is zonder huis zodat je weet hoeveel hij alleen zou krijgen, die aangifte dan niet insturen, en dan nog een keer invullen met zân tweeĂ«n en met huis, het verschil is dan wat jullie samen terugkrijgen.
Wat ik trouwens wel heel irritant (maar ook logisch) vind aan fiscaal partner zijn is dat je partner ook moet inloggen om aangifte te kunnen doen. Ik wil nu al aangifte doen maar vriend is op werk dus nu kan ik niks Is vooral irritant als ik snel iets wil wijzigen aan de voorlopige teruggaaf, dat kan dus alleen als mijn vriend ook thuis is.
Ik probeer het morgen maar weer, kom er niet doorheen
Ik ook niet! En dan krijg ik op de site een pop-up met de vraag of je wil meewerken aan een onderzoek over de site. Uhm, tja, het zou fijn zijn als âie het ĂŒberhaupt doet.
Bijna 10.000 euro betalen brb even met Tien huilen
#roverheid #denhaagzakkenvullers
#Denhaaghoudtzijnhandweeromhoog
Aaah shit zeg! Hoe kan dit? Door je werk te weinig belasting afgedragen of ben je zzpâer ofzo en had je dit wel soort van zien aankomen?
Oef! En ik vond mijn 300 al veel.
Ja ik vond het ook heel gek dat je niet met de app kunt inloggen via je telefoon.
Na tig keer proberen gaf hij ook aan dat ik ĂŒberhaupt via de app geen aangifte kan doen. Snap niet waarom.
Volgens mij is je studieschuld geen aftrekpost, volgens mij mag je alleen gemaakte studiekosten aftrekken (en alleen als je geen recht meer hebt op lenen/beurs etc)
Leningen mag je van je vermogen aftrekken als die boven de grens (2020 30k) is. Dus in box 3 (vermogensbelasting) niet box 1 (inkomstenbelasting).
@Mar22 hmm zou kunnen (in box 3)! Maar niet als je sowieso al uitkomt onder de 50.000, want dat deel is vrijgesteld, want dan heeft het geen zin. De grondslag wordt niet negatief, dus misschien daarom?
Edit: 2020 is het natuurlijk nog 30.000!
En @MadameMignon
Nee klopt, bedoel idd aftrekken van je vermogen in box 3! Kwam daar blijkbaar net bovenuit, maar best hoge studieschuld dus die moet er nog vanaf.
Ja ben ZZP-er had het niet zien aankomen zoveel maar goed het is nou eenmaal zo heb het gelukkig wel al die tijd apart gehouden maar het definitief kwijt zijn doet wel even pijn
Ik krijg het spontaan benauwd als ik dit topic zie
Yeah ik krijg 70 euro terug
Wij hebben in 2020 een huis gekocht dus ik vind de aangifte voor dit jaar maar een uitdaging. Ik heb de website van de belastingdienst al uitgeplozen en ook een rondje google gedaan. Klopt dit zo?
-
Bij de aankoopkosten tel ik de aankoopsom, overdrachtsbelasting, notariskosten & kadastrale rechten overdracht/aankoop en kosten voor de bankgarantie bij elkaar op.
-
Aftrekbarekosten zijn de kosten voor advies en bemiddeling (hypotheekadviseur), kosten voor NHG, taxatiekosten & notariskosten en kadastrale rechten hypotheek.
Waar ik de hypotheekrenteaftrek laat is me ook nog niet helemaal duidelijk, maar die kutwebsite klapt er elke keer uit haha. Was ook te verwachten natuurlijk, maar vind het al zo stressvol dit jaar en dan ook dat nog.