Eindelijk allebei op kunnen sturen en krijgen lekker terug, nu ben ik bang dat ik een fout gemaakt heb
Ik heb al even in het topic gezocht, maar ik kom er niet goed uit. Mijn broertje en ik hebben beiden dit jaar een huis gekocht en dachten handig tegelijk aangifte te doen. Nu vinden hij en m’n vader dat de eigenwoningschuld gelijk is aan de aankoopprijs inclusief aankoopkosten, dus hebben daar ook de kosten van hypotheekadviseur bij opgeteld. Maar ik dacht uit de tabel van de belastingdienst op te maken dat die pas bij het kopje hypotheek tevoorschijn kwamen en niet onder de aankoopprijs inclusief aankoopkosten gerekend mochten worden en dat die ook niet gelijk is aan de eigenwoningschuld.
Wie heeft er nou gelijk? Ik snap er niks meer van.
Weet iemand hoe het zit met studiekosten aftrekker als je studeert in deeltijd?
Even voor de check omdat ik het zo raar vind. Vriend en ik zijn fiscaal partners (samenlevingscontract). Hij is huiseigenaar, ik niet. Ik verdiende vorig jaar fors minder dan hij. Als we zijn hra op mijn inkomen aftrekken valt het terug te krijgen bedrag hoger uit, dan op de zijne. Dat hebben we nu gedaan alleen kan ik nergens vinden of dat ook mag als ik geen eigenaar ben.
Zoals ik het lees, zijn ook de financieringskosten (dus kosten hypotheekadviseur) onderdeel van de maximale eigenwoningschuld. Maarrr sinds 2018 mag je die niet meer mee financieren in de hypotheek, dus dan zou het ook niet uit moeten maken of je ze wel of niet in de maximale eigenwoningschuld mee neemt, want je hypotheek is toch lager.
Ja, maar m’n vraag is eigenlijk vooral of hypotheekadviseur en dergelijke onder de aankoopkosten vallen en of je die dan daarbij op mag tellen. Ik denk te vinden van niet, maar omdat m’n vader en broertje er zo van overtuigd zijn, twijfel ik dan toch weer. En m’n vader kwam ermee dat het gelijk staat aan de eigenwoningschuld, dus vandaar dat ik die erbij had betrokken.
@Shaaar Ja, ik kan ook googlen en heb wel op de site van de belastingdienst gekeken, maar om eerlijk te zijn vind ik het niet direct heel duidelijk worden. Ik snap dat wel dat de eigenwoningschuld dus niet gelijk staat aan de aankoopprijs + aankoopkosten (want je mag nog die andere hypotheken erbij tellen), maar snap dan dus vooral niet wat er allemaal onder de aankoopkosten valt. Ik denk dat ik mijn vraag dan onduidelijk had gesteld.
Ik heb hier inmiddels met vrienden een hele discussie over waarbij niemand het nou precies weet, dus ik ga er maar vanuit dat het niet per se aan mij ligt dat ik het niet snap. Ik doe maar gewoon waar ik uit ben gekomen en dat hypotheekadviseur er niet onder valt. Dat had ik volgens mij toch nog ergens in een tabel van de belastingdienst site gevonden, dus dat hou ik maar aan.
dit is denk ik waar je naar zoekt!
Kort antwoord: het mag (en dan nog meer uitleg over dat het dan ook voor jouw rekening moet zijn etc.)
Maar het gekke is dat als jouw inkomen lager is het voordeliger zou moeten zijn om het bij hem te claimen? Althans dat staat op de website, maar dat zal vast per situatie verschillen.
Ik denk dus dat het voor de te betalen belasting niet uitmaakt of je die kosten wel of niet daar opvoert als aankoopkosten, want je hebt ze sowieso niet mee kunnen financieren toch? Daar komt ook de verwarring en onduidelijkheid vandaan: volgens mij mag je het in theorie nog steeds bij de eigenwoningschuld optellen, maar omdat je het niet mee mag financieren heeft dat eigenlijk geen zin…
Maar gezien je reactie begrijp ik je misschien verkeerd?
Excuus, was verder niet lullig bedoeld, maar vond dit een vrij duidelijk overzicht van het bereken van de aankoopkosten. Ik zou die tabel aanhouden. De hypotheekadviseur valt daar dus ook onder, die staat ook in die tabel.
@Floepsie Jaa dankje, dat is een duidelijk antwoord. Kon het zelf niet vinden. Ik dacht dus ook dat alles bij hem aftrekken gunstiger zou zijn, maar heb alle manieren zo’n beetje geprobeerd en alles bij mij scheelt toch best ruim. Kan niet direct vinden waar het in zit, maar ik gok dat het te maken kan hebben met dat ik vorig jaar net over de rand van de eerste belastingsschijf verdiende. Andere verklaring is dat het in de zorgkosten zit.
Had je deze link al gezien? Hier staat bij wat je allemaal in aftrek mag brengen.
Maar dus wel alleen het deel dat onder je eigenwoningschuld valt (hypotheek/schuld aangegaan voor je eigen woning)
@Shaaar als het zo goed uitkomt zal het wel prima zijn zou je denken idd, als zij het zo berekenen. Om het helemaal per mogelijkheid te gaan narekenen is ook een hoop werk.
Ja precies en het is ook geen gapend gat. Gaat over 60 euro tussen het minste en meeste bedrag, dus dat is het laten narekenen niet waard. Heb nu steeds per honderd euro verschoven om te zien wat dat doet. Maar ben blij om te weten dat het iniedergeval mag, hebben we dat ook weer gehad.
Ik zat met hetzelfde probleem en heb het na wat zoekwerk en hulp van hier als volgt gedaan (was ons eerste huis):
- Aankoopkosten: alleen de koopsom.
- Aftrekbare kosten: hypotheekadviseur, NHG, bankgarantie, kadaster en notaris hypotheek (en eventueel andere kosten mbt regelen hypotheek)
Omdat je tegenwoordig niet meer dan 100% van de getaxeerde waarde mag lenen betreft het in dit geval alleen de koopsom (is anders als je al een woning heb verkocht met overwaarde). Andere kosten omtrent het regelen van de hypotheek mag je eenmalig aftrekken, die heb je (als het goed is) gewoon met je eigen geld betaald. De hypotheek is geleend geld/een schuld, dat is het verschil. Volgens mij klopt het zo!
Maar als je bij het opgeven van de aankoopsom bij je inkomstenbelasting op het vraagteken klikt staan er nog wel meer kosten waaruit de aankoopsom zou moeten bestaan, dan enkel de prijs van het huis. Waarom zou je die dan toch niet meerekenen? (Uit mijn hoofd stonden er notariskosten voor de overdracht, kosten koper, het bouwdepot en iets mer erfpacht)
Is niet relevant volgens mij, elke cursus (ook voor werk bijv) of opleiding valt onder dezelfde algemene regels.
Wat @Floepsie zegt inderdaad. Ben met je eens dat het super onduidelijk is, want door dat vraagtekentje ging ik ook bijna de mist in. Maar kwam er door oa dat stukje op de website achter dat het dus anders in elkaar zit.
Is de eigenwoningschuld dan hetzelfde als de aankoopsom? Bij de inkomensbelasting heb ik eigenwoningschuld nergens langs zien komen namelijk.
Eindelijk aangifte kunnen doen, had lang last van de storing.
De term eigenwoningschuld mij ook een beetje onduidelijk, heb ‘m ook niet terug zien komen. Maar ik zou uitgaan van alleen de koopsom bij het stukje aankoopkosten. Je mag die overige kosten namelijk gewoon aftrekken en ze vallen niet onder je hypotheekschuld, dus ik zie ook niet in waarom je ze daar dan bij op moet tellen. Maar ze mogen dat wel eens duidelijker in de aangifte zetten.