Je hebt gelijk, niet aan gedacht dat ik geen belasting betaal over mijn spaargeld. Denk alleen altijd wel als je genoeg eigen vermogen hebt kun je ook prima je eigen schulden afbetalen;)
Ik krijg bijna 3000 euro terug, echt bizar! Komt doordat ik een deel van het jaar op reis was en een studie kan aftrekken. Had wel iets verwacht, maar echt niet zoveel.
Maar je hebt toch nog een belastingvrije voet of is die ook weg?
Dat zijn de heffingskortingen. Iedereen krijgt bijvoorbeeld de algemene heffingskorting, waardoor je over een stukje geen belasting zou hoeven betalen.
Eerder waren heffingskortingen vaste bedragen, maar ze zijn inkomensafhankelijk gemaakt nu (minder korting bij hoger inkomen). Dat is vooral vervelend bij twee banen. Ook al laat je maar bij één baan die korting verrekenen, ze zullen veelal te veel korting verrekenen omdat ze geen rekening houden met de vermindering van de korting door je andere inkomsten.
Ja tuurlijk kan je dat. De belastingdienst kijkt alleen naar wat je netto nou waard bent. Als je 35 duizend op je spaarrekening hebt staan om een huis te kopen/verbouwen en 50 duizend euro schuld hebt (voor mensen in het leenstelsel niet heel gek) ben je echt niet veel beter af en kan je die schuld niet in een keer aflossen. Beetje kort door de bocht.
Ik denk dat ik het een beetje onhandig omschrijf, de meeste mensen die ik ken met een studieschuld hebben geen groot eigen vermogen en de mensen die dat wel hebben in mijn omgeving geen studieschuld omdat hun studie is betaald door hun ouders daarom voelt het voor mij zo krom.
Die tweede groep betaalt dan toch gewoon vermogensbelasting? Dus wat is het probleem dan?
De belastingdienst kijkt wat je netto aan geld hebt. Lijkt me niet meer dan logisch.
Nou, het is eindelijk gelukt om in te loggen en lang genoeg ingelogd te blijven om de aangifte te kunnen invullen. Voor de mensen die nog problemen hebben, het lukte mij alleen door naar mijn.belastingdienst.nl te gaan en dan in te loggen (en niet via de homepage). Maar misschien was het ook wel toeval en is het probleem opgelost
Je hebt gelijk denk dat ik gewoon net te weinig kennis hebt van ons belastingsysteem om het goed te overzien.
Ik had verwacht wat terug te krijgen, maar ik moet 1000 euro betalen… ik heb afgelopen jaar maar 24 uur per week gewerkt en heb heel kort een extra baan gehad voor een aantal uur in de week, waar ik geen heffingskorting op had aangezet. Ik baal echt.
Ik krijg 774 euro terug! Had wel wat geld verwacht, maar dit is toch nog wat meer, erg fijn.
Alles ingevuld en bij versturen werd ik er weer uitgeknikkerd, wilde m’n vriend nog ff mee laten kijken om te checken maar duurde te lang… Maar krijg als 't goed is lekker terug, dus hoop hij ook. We hebben 't ook wel eens tegen elkaar weg kunnen strepen
Na 80x proberen hier eindelijk gelukt . Voor het eerst in me leef krijgen we veel terug, meer dan 2000
. Volgens mij die combi korting omdat we een kindje hebben gekregen vorig jaar.
Jaa hier ook eindelijk gelukt! Even bedenken wat ik allemaal ga kopen van €31
Dat gaat automatisch als je diplomatermijn is verstreken (10 jaar nadat je bent begonnen met studeren) en je hebt je diploma niet gehaald, dan wordt je prestatiebeurs definitief een lening, belastingdienst krijgt dat ook door van duo. Maar dat is goed nieuws want dan kan je extra geld terugkrijgen!
Ik snap er geen kut van.
Heb eind januari voor het laatst salaris gehad van werkgever 1, heb eind februari mijn afrekening gehad van werkgever 1.
Was tussen februari en half april werkloos ( geen uitkering aangevraagd, geleefd van spaargeld)
Half april in dienst gedaan bij huidige werkgever.
Ik moet ruim 400 euro betalen?
Ik heb geen koophuis, geen fiscaal partner, geen groot vermogen en geen ZZP werkzaamheden of bijbaantjes.
Dan denk ik aan een te laag ingehouden loonheffingsbedrag bij een van de twee werkgevers. Of heb je toevallig wel geld ontvangen vanuit een voorlopige aanslag?
————————————————————
Ik probeer nu al drie dagen de boel in te voeren maar ik kom nog niet eens voorbij de “probeer het later nog eens” pagina. Ongeacht tijdstip. Bloed irritant.
Ein-de-lijk aangifte kunnen doen , we krijgen ivm het eigen huis en mijn eerste baan ruim €3.500 terug. Heel chill! Thanks nogmaals voor jullie hulp haha @Rebus @Floepsie
Wat @Random zegt of door uitbetaling restant vakantie-uren/vakantiegeld etc in je afrekening bij werkgever 1. Dat was het bij mij vorig jaar iig.
Lekker ik dacht krijg een paar tientjes maar krijg toch nog 188 euro terug. Lekker hoor.