Belastingen

Ja als het van dezelfde werkgever is, moet dat geen enkel probleem zijn.

1 like

OkƩ, dankjewel! :smiley:

1 like

Hier krijgen we ruim 3000 euro terug! Ik vind dat schuiven altijd zo leuk, het begon op 2400 euro :grin:

5 likes

Mag ik vragen hoe je hebt weten te schuiven? Ik vind dit interessant.

Ik heb mijn eigen aangifte ingediend trouwens. 515 euro betalen, jakkes.

Op de laatste pagina kun je schuiven? Dat wist ik niet.

Bij mijn vriend lijkt het erop dat hij minder dan 100 euro terugkrijgt, terwijl hij een koophuis heeft en samen met zijn vorige partner gebruik kan maken van de hypotheekrenteaftrek. Ik heb er nog geen verstand van, dus ik vraag het maar hier: is dat een redelijk bedrag of hoort dat naar verwachting hoger te zijn? Ik ga zelf ook online eens op zoek. In mijn hoofd is het beeld ontstaan dat je echt wel meer voordeel zou moeten krijgen namelijk. :sweat_smile:

Ja, als je samen aangifte doet en samen een bedrag terug kan krijgen, krijg je de optie om te schuiven en tussentijds te berekenen, dan is er toch iets leuks aan.

Wat je zegt over de hypotheekrenteaftrek, 100 euro lijkt me inderdaad wel weinig m.b.t. de aftrek over 12 maanden. Kan het zijn dat ze maandelijks al een voorschot ontvangen?

1 like

Ik weet wel dat ze een voorlopige aanslag hadden aangevraagd, waarschijnlijk was dat dan ook een voorschot voor de hypotheekrenteaftrek. Goed dat je erover begint.

Mijn aangifte is zo recht toe recht aan, daar valt niks aan te beleven. Ik heb alleen mijn inkomen en alles staat standaard ingevuld (en klopt tot nu toe altijd). Lekker makkelijk wel, maar ik vind dit dus echt interessant. Het mag van mij ook wel wat moeilijker, daar leer ik nog wat van. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Nou nou nou pas op met wat je wenst!

Vorig jaar hebben mijn vriend en ik een huis gekocht, en zaten toch echt over de semantiek te twijfelen bij sommige stukken. ā€œBedoelen ze hiermee … dit… of dit en dit… want als je het zo leest, dan zou jeā€¦ā€ Het leukste was echt het schuiven.

2 likes

Ha ja, ik hoop natuurlijk niet op een aangifte die over mijn hoofd vliegt omdat het te ingewikkeld is. Mijn vriend had wat jij beschreef. Ze hadden een vinkje uit laten staan die eigenlijk aan moest en daardoor dachten ze eerst dat ze een paar duizend euro moesten terugbetalen. De stress die dat geeft is natuurlijk helemaal niks! Dat schuiven klinkt alleen wel interessant. :thinking::money_mouth_face:

1 like

Let inderdaad op voorlopige aanslagen van zowel hem als zijn vorig partner en is hij getrouwd geweest of puur samen een huis gekocht? Daar zit ook nog verschil in geloof ik.

Maar 100 lijkt mij ook wat weinig zo zonder achtergrond info.

1 like

Ik heb vorig jaar een opleiding gedaan die in eerste instantie door mijn werkgever is betaald, maar ik deels moest terugbetalen toen ik wegging. Kan ik dit bedrag indienen als studiekosten? En moet ik daar dan een factuur of zoiets voor hebben?

Jazeker, alles boven de €250 mag je dan opgeven van jouw deel.
Volgens mij hoef je niet bij het doen van de aangifte bewijs te leveren. Voor je eigen administratie is het wel verstandig dit op papier te hebben of wanneer de BD niet akkoord gaat met je aangifte kunnen ze wel vragen naar bewijs.

Oh dankje! Is een loonstrook waar de inhouding van de studieschuld op staat dan voldoende?

En weet je toevallig ook of supervisie (wat ook eerst werd betaald door de werkgever en later verrekend is) ook opgegeven kan worden?

Is het een apart kopje op je loonstrook? dan is dat denk ik voldoende. Durf je geen 100% garantie te geven. Zolang het maar staat aangegeven.

Ik ben niet bekend met supervisie maar is dat niet vergelijkbaar met een cursus? Want cursuskosten mogen ook.

Ik kreeg gister mail van de hypotheekadviseur met tips voor de belastingaangifte. We hebben het alvast ingevuld zonder in te dienen en vonden het eigenlijk niet zo lastig en het resultaat erg fijn. Twijfelen of we het niet gewoon indienen. We hebben, behalve een huis gekocht, verder weinig spannends meegemaakt vorig jaar. Wie wel hè… Maar niets wat de aangifte ingewikkeld maakt.

1 like

Bij mij zijn mijn studiekosten gecontroleerd en je moet dan best wel wat laten zien, dus ik zou ervoor zorgen dat je het goed op orde hebt. Ik zou even kijken welke studiekosten je mag aftrekken en wat je daarvoor moet kunnen aantonen indien nodig.

Ik heb nu een salarisstrook waar de inhouding van de studieschuld op staat en een brief waarin beschreven wordt dat mijn studieschuld verrekend wordt met de salarisbetaling. Lijkt me voldoende bewijs toch?

Ik durf het niet te zeggen. Zoals ik zei moest ik aanzienlijk meer aantonen, maar ik weet niet meer precies wat. Het waren 7 of 8 onderdelen staat me bij. Je zou de Belastingtelefoon kunnen bellen.

Kan vanalles zijn, dus heb je iemand die je vertrouwt met zijn financiƫle gegevens (als in, iemand waarbij het geen probleem is dat hij zijn inkomen weet)? heeft ie werkgevers tegelijkertijd en bij allen loonheffing aanstaan, heeft ie meerdere keren overschot vakantie-uren uit laten betalen, kan hij zn schulden misschien aftrekken? waar zijn die schulden, is daar al iemand voor ingeschakeld, die kan vaak wel helpen met aangifte ook

Heeft hij een schuldhulpverlener? Of iemand anders die hem helpt? Bewindvoerder/contactpersoon gemeente?

Anders kan bijv. SNS bank ook zonder klant te zijn helpen, kost rond de €50. Maar ook zzp’ers in de buurt doen dit of boekhouders.

Maar ik vind het raar dat er vanuit de gemeente niks is, hier staat in kranten dat er hulp kan worden geboden voor ouderen maar ook mensen die de taal niet machtig zijn (of andere problemen) of anders een buurthuis. Als je wilt kan je je gemeente in een DM sturen en dan wil ik gerust voor je meekijken en eventueel bellen naar de gemeente voor algemene info etc.

En over altijd bijbetalen, dat heb ik ook 10 jaar gehad. Gewoon te weinig afgedragen, staat ergens toch iets niet goed bij de werkgever. Plus ik had veel overuren wat ook de reden kan zijn.

Als hij lid is van een vakbond dan kan hij ook daar terecht voor de aangifte.