Ja de storing is opgelost!
Ik kreeg 535 terug jeejjjjjjj
Ja de storing is opgelost!
Ik kreeg 535 terug jeejjjjjjj
Nee de eigenwoningschuld is de maximale hoogte van de schuld waarover je hypotheekrente kan aftrekken. Omdat je tegenwoordig niet meer kunt lenen voor de kosten koper, is dat voor veel mensen gewoon het bedrag van de aankoopsom omdat ze voor maximaal dat bedrag een hypotheek hebben. Maar het bepalen van die eigenwoningschuld is een stuk complexer als je ook een woning met overwaarde verkocht hebt en voor 2018 toen je nog kosten koper kon meenemen in de hypotheek.
Hoi ik heb een vraag, bij de vooraf ingevulde gegevens van de belastingdienst staat dat ik 1 euro dividend heb uitgekeerd gekregen en nou moet ik daar allemaal vragen over beantwoorden, maar dit is letterlijk chinees voor mij. Is er iemand die daar meer over weet? Er staat giraal effectendepot bij maar ik heb geen idee wat dit is en wat uberhaupt dividend is en waar die euro voor is
Heb je beleggingen?
Ja via semmie!
Hmm oke. Ik heb 18 euro aan dividendbelasting betaald (of uitgekeerd gekregen idk) maar bij mij stond alles gewoon vooringevuld⦠dus geen idee eigenlijk.
Oh Mss je jaaropgave van Semmie erbij pakken?
Ik moest invullen of er ook in het buitenland dividend is ingehouden en dat soort vragen maar ik heb echt geen idee⦠in mn semmie staat wel een jaaropgaaf maar dit is zoo niet mijn vakgebied. Ik heb die jaaropgaaf bekeken en dat klopte dus heb het nu opgestuurd, krijg dan 200 eu terug
Ik kan inloggen inmiddels, maar moet nog steeds 331 euro betalen helaas. En volgens de ingevulde aangifte ben ik eigenaar van een huis, maar ik weet van niets. Lijkt me dat je daar wel iets van hoort, toch?
@Luzarl Op de jaaraangifte van Semmie staat het bedrag! Ik heb hetzelfde staan.
Nou weer wat geleerd, dividend is iets van een beleggingā¦
Dividend is wat je ontvangt op je beleggingen. Een āvergoedingā voor je aandeel in het bedrijf (dus een deel van de uitgekeerde winst)!
Ik bedenk me nu dat dit je misschien totaal niet helpt. Maar mocht je een specifieke vraag hebben wie weet kan ik je helpen (maar not sure hoor).
In principe vallen beleggingen in box 3 (bezittingen en schulden) tenzij je een aanmerkelijk belang hebt, maar ik neem aan van niet.
Ik bedenk me opeens dat ik in 2020 ook een klein beetje bij Semmie had staan. Nu ben ik opzoek naar mān jaarding maar kan het nergens vinden? Niet in mān mail, ook niet in mān inbox van Semmie zelf. Het stond bij mij overigens niet voorgesteld erin
Ik heb vorig jaar 2 maanden voor ƩƩn werkgever bijverdiend. 0-uren en ik heb getekend voor loonheffingskorting.
Bij deze werkgever heb ik geen salarisstroken gehad, alleen een salarisindicatie van wat ik in totaal heb verdiend (letterlijk een A4ātje met alleen het verdiende bedrag en mijn reiskostenvergoeding).
Maar, als ik nu het bedrag wil aangeven bij de belasting, heb ik natuurlijk geen idee wat er is ingehouden? En ik ga ervanuit dat ik wel te veel belasting heb betaald (ik zit onder de 8K qua inkomsten, dus belastingvrij).
Verder was aangifte doen voor mij altijd gewoon doorklikken en klaar, maar wat moet ik nu invullen? Of word het alsnog door de belasting nagetrokken?
Ik zou alsnog een jaaropgave vragen van je oude werkgever.
Die verstrekken ze niet, alleen een salarisindicatie. Ik heb ernaar gevraagd maar volgens hen is het omdat heb om āfreelance inkomstenā ging.
Had je geen contract dan? Als het idd freelance was (en je bent verder geen zzpāer) is er nog niks ingehouden en moet je het zelf opgeven onder overige inkomsten.
Klinkt een beetje shady en als zij je als freelancer zien dan slaat het ook niet echt ergens op om je een formulier voor loonheffingskorting te laten invullen.
Als ik eerlijk ben klinkt het alsof ze je niet in loondienst wilde nemen vanwege de administratieve rompslomp en de werkgeverslasten die ze moeten betalen. Dat is echter geen vrije keuze maar gewoon een verplichting als jij feitelijk in dienst was, dus het klinkt als een niet heel zuivere zaak.
Wat @Lemongrab zegt klopt, als het als freelance werk is beschouwd dan hebben zij niks ingehouden. Is er inderdaad ook niks vooraf ingevuld? Want dan durf ik wel te garanderen dat ze niks hebben ingehouden. Het totaalbedrag dat je hebt ontvangen in 2020 geef je dan op bij resultaat uit overige werkzaamheden. Je zult wel een bijdrage voor de Zorgverzekeringswet moeten gaan betalen waarschijnlijk. Als je verder maar weinig hebt verdiend, kom je misschien niet aan belasting betalen omdat je onder de heffingskortingen blijft.
@Lemongrab @Rebus ja, ik vind het inderdaad ook heel shady klinken allemaal en ben ook blij dat ik er niet meer werk.
Ik heb een contract getekend waar met koeienletters 0-uren boven staat, en ik heb het normale formulier getekend waar je kan aankruisen of er loonheffing mag worden toegepast. Hierom ging ik er ook vanuit dat het tegen deze tijd wel allemaal automatisch zou zijn ingevuld bij de belastingdienst (ik ben niet anders gewend). Of in ieder geval dat ik een jaaropgave zou krijgen die ik kon controleren.
Ik kwam er dus achter toen het niet automatisch was ingevuld en ik er zelf achteraan moest š„² Kreeg ook pas halverwege deze week die indicatie. Heb ook een paar mailtjes verstuurd met de vragen die ik nu hier ook stel, maar krijg er geen antwoord op.
Wat raden jullie aan? Dit ja te vragen bij de belastingdienst? Nog een keer de werkgever stalken?
Je kan het misschien onder inkomsten uit overig werk opgeven? Dat heb ik altijd gedaan bij dit soort constructies
Dit is gewoon uit nieuwsgierigheid hoor maar wat gebeurt er eigenlijk als je het helemaal niet invult? Want nu weet de belastingdienst van niks toch?
Ik ben geen witteboordencrimineel hoor hahaha maar gewoon benieuwd.
Dan maken ze zelf een berekening. Maar het gaat er mij om dat er waarschijnlijk belasting is betaald over mijn loon, maar verdiensten onder 8K per jaar zijn belastingvrij (ik was tot sep. werkloos)