Belastingen

Dank je voor je uitgebreide antwoord! Ik zit inderdaad voor heel 2020 onder de inkomensgrens. Ik ga er achteraan.

1 like

Nou ik heb net dus voor het eerst aangifte als ondernemer gedaan terwijl de boekhouder meekeek en het ging supersoepel, echt helemaal top. Waren er in een half uurtje doorheen, en ik krijg nog geld terug ook! 77 euro, het dubbele van wat de boekhouder me kost omdat het zo snel ging, dus ik vind het helemaal mooi.

9 likes

Ik heb vorige week mijn aangifte verzonden maar nu besef ik dat ik iets ben vergeten. Ik heb een opleiding gedaan van 3500,- waarvan mijn werk er 2500,- van heeft betaald. De overige 1000 heb ik uit eigen zak neergetikt. Had ik dit ook kunnen invoeren? Lijkt mij wel.

Balen, haha

Ik zou even bellen naar de belastingdienst, misschien kan je nog iets wijzigen?

1 like

Ja, maar je kan op de website je aangifte nog wijzigen als het goed is!

2 likes

@Coco @Lemongrab Top! Ik heb met de belastingdienst gesproken en de aangifte opnieuw verzonden. Krijg nu ipv 26 euro 260 euro terug. Toch weer lekker :grin:

10 likes

DTV
Ik heb 4 jaaropgaven (2 werkgevers en 3 contracten bij 1 werkgever), dus dat betekent volgens mij dat ik hem moet invullen alsof ik 4 werkgevers had.
Bij 1 van de jaaropgaven staat de arbeidskorting in de min beschreven. Echter kun je geen mingetal invullen. Iemand enig idee wat dit betekent en wat ik ermee moet…?

Is dat bij de werkgever waar je meerdere contracten had? De arbeidskorting wordt lager op een gegeven moment bij een hoger inkomen. Ik vermoed dat ze daar rekening mee hebben gehouden omdat je meerdere contracten hebt. Ik zou het invullen als twee werkgevers en dan diegene waarbij je drie contracten hebt, het loon en de arbeidskorting allemaal bij elkaar optellen.

2 likes

Je mag het inderdaad salderen. Dus je kan het min bedrag aan arbeidskorting aftrekken van de arbeidskorting op een andere jaaropgave.

1 like

Ja klopt inderdaad! Maar mag je ook 3 jaaropgaven van 1 werkgever als 1 werkgever rekenen? Dus inderdaad alles optellen?
(Klinkt zo dom maar dit is de eerste keer dat ik alles zelf moet invullen, de voorgaande jaren was alles al ingevuld)

Ja als het van dezelfde werkgever is, moet dat geen enkel probleem zijn.

1 like

Oké, dankjewel! :smiley:

1 like

Hier krijgen we ruim 3000 euro terug! Ik vind dat schuiven altijd zo leuk, het begon op 2400 euro :grin:

5 likes

Mag ik vragen hoe je hebt weten te schuiven? Ik vind dit interessant.

Ik heb mijn eigen aangifte ingediend trouwens. 515 euro betalen, jakkes.

Op de laatste pagina kun je schuiven? Dat wist ik niet.

Bij mijn vriend lijkt het erop dat hij minder dan 100 euro terugkrijgt, terwijl hij een koophuis heeft en samen met zijn vorige partner gebruik kan maken van de hypotheekrenteaftrek. Ik heb er nog geen verstand van, dus ik vraag het maar hier: is dat een redelijk bedrag of hoort dat naar verwachting hoger te zijn? Ik ga zelf ook online eens op zoek. In mijn hoofd is het beeld ontstaan dat je echt wel meer voordeel zou moeten krijgen namelijk. :sweat_smile:

Ja, als je samen aangifte doet en samen een bedrag terug kan krijgen, krijg je de optie om te schuiven en tussentijds te berekenen, dan is er toch iets leuks aan.

Wat je zegt over de hypotheekrenteaftrek, 100 euro lijkt me inderdaad wel weinig m.b.t. de aftrek over 12 maanden. Kan het zijn dat ze maandelijks al een voorschot ontvangen?

1 like

Ik weet wel dat ze een voorlopige aanslag hadden aangevraagd, waarschijnlijk was dat dan ook een voorschot voor de hypotheekrenteaftrek. Goed dat je erover begint.

Mijn aangifte is zo recht toe recht aan, daar valt niks aan te beleven. Ik heb alleen mijn inkomen en alles staat standaard ingevuld (en klopt tot nu toe altijd). Lekker makkelijk wel, maar ik vind dit dus echt interessant. Het mag van mij ook wel wat moeilijker, daar leer ik nog wat van. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Nou nou nou pas op met wat je wenst!

Vorig jaar hebben mijn vriend en ik een huis gekocht, en zaten toch echt over de semantiek te twijfelen bij sommige stukken. “Bedoelen ze hiermee … dit… of dit en dit… want als je het zo leest, dan zou je…” Het leukste was echt het schuiven.

2 likes

Ha ja, ik hoop natuurlijk niet op een aangifte die over mijn hoofd vliegt omdat het te ingewikkeld is. Mijn vriend had wat jij beschreef. Ze hadden een vinkje uit laten staan die eigenlijk aan moest en daardoor dachten ze eerst dat ze een paar duizend euro moesten terugbetalen. De stress die dat geeft is natuurlijk helemaal niks! Dat schuiven klinkt alleen wel interessant. :thinking::money_mouth_face:

1 like

Let inderdaad op voorlopige aanslagen van zowel hem als zijn vorig partner en is hij getrouwd geweest of puur samen een huis gekocht? Daar zit ook nog verschil in geloof ik.

Maar 100 lijkt mij ook wat weinig zo zonder achtergrond info.

1 like