Belastingen

Dan werk je zwart (en dus illegaal). @skadi klinkt inderdaad heel shady van die werkgever, al helemaal als je wel een contract en formulier loonheffing hebt getekend. Dan mag je ervan uitgaan dat het wit is en zij dus de belastingen inhouden. Ik zou denk ik eens dat contract laten checken door een juridisch adviesdienst om te checken hoe het zit met wat daarin staat. En als blijkt dat je werkgever onterecht niks heeft ingehouden denk ik even bellen met de belastingtelefoon om te vragen wat je moet daarmee?

Het klinkt heel erg alsof ze jou de indruk hebben gegeven dat je gewoon wit werkte terwijl zij onrechtmatig niks hebben afgedragen aan de belastingdienst. Als ze wel belasting hebben betaald over jouw loon zijn ze verplicht een jaaropgave te verstrekken, maar ik betwijfel dat nogal eigenlijk.

1 like

Thanks voor je hulp! Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook geen kaas van heb gegeten, dus kan zijn dat het aan de eindstreep wel allemaal klopt - maar ik ga er alsnog even iemand naar laten kijken.

1 like

Uit jouw verhaal lijkt het me juist heel onwaarschijnlijk dat er belasting is ingehouden en afgedragen door hen. Was dit je enige inkomen in 2020? Het klopt dat je tot 8.000 ongeveer uiteindelijk geen belasting betaald over je inkomen. Dit is wel over heel 2020, dus dat gaat niet op als je naast die 8.000 ook nog inkomsten had bij een andere baan.

Ik zou je aanraden om met de Belastingtelefoon te bellen en hen te vragen hoe je moet handelen. Geef aan dat jij in de veronderstelling was dat je in loondienst was omdat dat zo in je contract is opgenomen en je getekend hebt voor loonheffingskorting, maar dat je werkgever je salaris waarschijnlijk niet via de aangifte loonheffingen heeft aangegeven, er is niks vooraf ingevuld. Ik denk dat ze je adviseren het totaal ontvangen bedrag in te vullen bij Resultaat uit overige werkzaamheden. Dan zul je wel 5,45% over je inkomen moeten afdragen aan eigen bijdrage Zorgverzekeringswet. Als je verder onder die 8.000 blijft heel 2020, is dat het enige.

Het risico als je het niet invult: als ze zich netjes aan de regels houden (waarschijnlijk niet) geven zij deze bedragen op als uitbetaalde bedragen aan derden en zou de Belastingdienst daarmee kunnen nagaan in jouw aangifte of jij dit netjes opgeeft. Als zij dit formulier niet hebben ingevuld en jij geeft ook niks op, dan heb je zwart gewerkt en op papier dus 0 euro inkomen.

1 like

Dank je voor je uitgebreide antwoord! Ik zit inderdaad voor heel 2020 onder de inkomensgrens. Ik ga er achteraan.

1 like

Nou ik heb net dus voor het eerst aangifte als ondernemer gedaan terwijl de boekhouder meekeek en het ging supersoepel, echt helemaal top. Waren er in een half uurtje doorheen, en ik krijg nog geld terug ook! 77 euro, het dubbele van wat de boekhouder me kost omdat het zo snel ging, dus ik vind het helemaal mooi.

9 likes

Ik heb vorige week mijn aangifte verzonden maar nu besef ik dat ik iets ben vergeten. Ik heb een opleiding gedaan van 3500,- waarvan mijn werk er 2500,- van heeft betaald. De overige 1000 heb ik uit eigen zak neergetikt. Had ik dit ook kunnen invoeren? Lijkt mij wel.

Balen, haha

Ik zou even bellen naar de belastingdienst, misschien kan je nog iets wijzigen?

1 like

Ja, maar je kan op de website je aangifte nog wijzigen als het goed is!

2 likes

@Coco @Lemongrab Top! Ik heb met de belastingdienst gesproken en de aangifte opnieuw verzonden. Krijg nu ipv 26 euro 260 euro terug. Toch weer lekker :grin:

10 likes

DTV
Ik heb 4 jaaropgaven (2 werkgevers en 3 contracten bij 1 werkgever), dus dat betekent volgens mij dat ik hem moet invullen alsof ik 4 werkgevers had.
Bij 1 van de jaaropgaven staat de arbeidskorting in de min beschreven. Echter kun je geen mingetal invullen. Iemand enig idee wat dit betekent en wat ik ermee moet…?

Is dat bij de werkgever waar je meerdere contracten had? De arbeidskorting wordt lager op een gegeven moment bij een hoger inkomen. Ik vermoed dat ze daar rekening mee hebben gehouden omdat je meerdere contracten hebt. Ik zou het invullen als twee werkgevers en dan diegene waarbij je drie contracten hebt, het loon en de arbeidskorting allemaal bij elkaar optellen.

2 likes

Je mag het inderdaad salderen. Dus je kan het min bedrag aan arbeidskorting aftrekken van de arbeidskorting op een andere jaaropgave.

1 like

Ja klopt inderdaad! Maar mag je ook 3 jaaropgaven van 1 werkgever als 1 werkgever rekenen? Dus inderdaad alles optellen?
(Klinkt zo dom maar dit is de eerste keer dat ik alles zelf moet invullen, de voorgaande jaren was alles al ingevuld)

Ja als het van dezelfde werkgever is, moet dat geen enkel probleem zijn.

1 like

Oké, dankjewel! :smiley:

1 like

Hier krijgen we ruim 3000 euro terug! Ik vind dat schuiven altijd zo leuk, het begon op 2400 euro :grin:

5 likes

Mag ik vragen hoe je hebt weten te schuiven? Ik vind dit interessant.

Ik heb mijn eigen aangifte ingediend trouwens. 515 euro betalen, jakkes.

Op de laatste pagina kun je schuiven? Dat wist ik niet.

Bij mijn vriend lijkt het erop dat hij minder dan 100 euro terugkrijgt, terwijl hij een koophuis heeft en samen met zijn vorige partner gebruik kan maken van de hypotheekrenteaftrek. Ik heb er nog geen verstand van, dus ik vraag het maar hier: is dat een redelijk bedrag of hoort dat naar verwachting hoger te zijn? Ik ga zelf ook online eens op zoek. In mijn hoofd is het beeld ontstaan dat je echt wel meer voordeel zou moeten krijgen namelijk. :sweat_smile:

Ja, als je samen aangifte doet en samen een bedrag terug kan krijgen, krijg je de optie om te schuiven en tussentijds te berekenen, dan is er toch iets leuks aan.

Wat je zegt over de hypotheekrenteaftrek, 100 euro lijkt me inderdaad wel weinig m.b.t. de aftrek over 12 maanden. Kan het zijn dat ze maandelijks al een voorschot ontvangen?

1 like

Ik weet wel dat ze een voorlopige aanslag hadden aangevraagd, waarschijnlijk was dat dan ook een voorschot voor de hypotheekrenteaftrek. Goed dat je erover begint.

Mijn aangifte is zo recht toe recht aan, daar valt niks aan te beleven. Ik heb alleen mijn inkomen en alles staat standaard ingevuld (en klopt tot nu toe altijd). Lekker makkelijk wel, maar ik vind dit dus echt interessant. Het mag van mij ook wel wat moeilijker, daar leer ik nog wat van. :stuck_out_tongue_winking_eye: