Belastingen

Yes, maar 1 werkgever en het hele jaar hetzelfde (alleen naar een vast contract gegaan en toen dus naar 0,8 fte). Weet jij toevallig hoe ik kan uitrekenen of ik te veel arbeidskorting heb gehad? Ik ben hier zo niet thuis in…

3 likes

Voor arbeidskorting, de andere is algemene heffingskorting geloof ik, er staat een linkje in een post van mij in dit topic.

Als je meer verdient heb je recht op minder belastingkorting, vanaf ongeveer 65 duizend krijg je die niet meer. Als je eerst fulltime werkte en dan bijv. 50 duizend zou verdienen per jaar, kreeg je relatief weinig korting. Daarna ging je parttime werken en zou je bijv. 42 duizend per jaar verdienen. Als toen maandelijks kortingen zijn ingehouden met die 42 duizend in gedachten, terwijl je over het hele jaar 46 duizend hebt verdiend, moet je dat verschil nu terug betalen. Wel echt rot voor je, fors bedrag.

Tabel arbeidskorting 2021 Die kan je middels deze gegevens berekenen. En op je jaaropgave staat hoeveel korting is toegepast.

Als ik deze tabel volg, heb ik een verschil in €100 bij m’n arbeidskorting maar lijkt me niet dat dit voor een heel jaar het verschil maakt dat ik nu zoveel moet gaan bijbetalen?

@tessel bedankt voor je uitleg! I wish dat ik zoveel verdiende, maar het valt echt mee qua verschil. Dat laatste wat je zegt zou het weleens goed kunnen zijn, ik ga het even overleggen bij salarisadministratie. Heel erg bedankt voor je hulp!

Heb je ook de algemene heffingskorting berekend?

Haha ja ik roep maar wat getallen hoor :smiley: graag gedaan!

Nee dat zou niet zoveel verschil kunnen maken. Algemene heffingskorting is inderdaad ook nog een component, maar ik geloof dat je daarvan niet makkelijk kan herleiden hoeveel er is toegepast door je werkgever

1 like

Heb je een eindejaarsuitkering of bonus oid gekregen? En was je in 2020 ook al bij die werkgever in dienst?

1 like

Huh, bij mijn voorlopige aanslag over 2021 moest ik 250 betalen, maar nu krijg ik ineens 850 terug :sunglasses: Ik klaag niet, de afgelopen jaren moest ik steeds terugbetalen, dus daar had ik me weer op ingesteld. Dit is wel even beter.

1 like

Salarisadministratie heeft het probleem gevonden en moet het helaas wel betalen… In 2020 werkte in nog niet fulltime en zat ik in een lagere belastingschaal met 8,3% en belastingdienst heeft op basis daarvan m’n schaal voor 2021 ook aangehouden op 8,3% terwijl deze iets van 40% moest zijn. Ik heb een eenmalige covid uitkering, vakantiegeld en eindejaarsuitkering gekregen waarbij ik dus te veel geld heb gekregen wat ik nu moet gaan terugbetalen. Erg pijnlijk, maar ik had dit niet kunnen weten en het is ook niet de schuld van mijn werkgever (officieel moet werknemer hierop letten).

Heel pijnlijk, maar wel fijn dat ik het niet had kunnen weten anders had ik me wel extra rot gevoeld.

2 likes

Hm ik vind het wel wat makkelijk gezegd van je werkgever (die past het percentage inhouding toe, niet de Belastingdienst). Het is inderdaad standaard werkwijze dat voor die tabel bijzondere beloningen wordt gekeken naar het jaarloon van het jaar ervoor, maar vind niet dat dat perse de verantwoordelijkheid is van de werknemer. Maarja hoe je het wendt of keert heb je in 2021 gewoon teveel ‘netto geld’ ontvangen en moet je dat stukje nu terugbetalen. Aan t eind van de streep heb je dat bedrag waar je daadwerkelijk recht op hebt

3 likes

Ja eens. Je hebt nu te weinig belasting betaald, dus dat ga je terug moeten betalen maar de salarisadministratie hoort dit te begrijpen en je te behoeden voor dit soort situaties.

1 like

Ze gingen het nu ook meenemen in hun evaluatiemeeting en checken bij andere mensen want ik was de tweede al dit jaar met dit probleem. Hopelijk hebben andere mensen hier niet zoveel last meer van…

3 likes

Ik weet niet of je je M-aangifte inmiddels al gedaan hebt, maar ik raad je echt aan om een afspraak met de belastingtelefoon te maken.

Wij zijn in 2020 geremigreerd naar Nederland en moesten ook de M-aangifte invullen. We hebben het eerst wel zelf geprobeerd (met lichte paniek en bijna-ruzie tot gevolg😂), maar het was voor ons echt abracadabra en ik weet zeker dat we veel fouten gemaakt hadden als we hem zelf zouden gaan invullen. Het is niet te vergelijken met het doen van een normale aangifte inkomstenbelasting.

De medewerker van de Belastingdienst heeft ons er in anderhalf uur telefonisch doorheen gepraat. Echt een aanrader!

6 likes

Dankje voor het delen van jouw ervaring :heart:, het is al verstuurd maar er zijn weinig rare dingen. Heb duidelijke afbakeningen met baan 1 buitenland en baan 1 Nederland. Andere periodes, geen koopwoning, geen spaargeld :joy:. We gaan het zien maar goed om te weten dat je ook kan bellen en ze daadwerkelijk helpen

2 likes

Pfff ik snap er allemaal ook geen bal van. Moet ruim 700 euro terugbetalen, terwijl ik gewoon één baan in loondienst heb gehad. Verder wel 700 euro inkomsten uit overig werk, daar moet ik 40 euro bijdrage zorgverzekeringswet over betalen maar dat had ik wel ongeveer verwacht. Maar waar het nou verder mis is gegaan dat ik nog 684 euro inkomstenbelasting over m’n “gewone” baan moet betalen, geen idee. Toch maar even de belastingtelefoon bellen morgen denk ik

Gisteren al bericht gehad! Betaling komt de eerste week van mei, kom maar door met dat geld net voor mn vakantie :money_mouth_face:

3 likes

Heb je gelijk begin maart aangifte gedaan? Ik hoop dat ik ook snel bericht krijg

1 like

Ik heb 1 maart meteen aangifte gedaan, heb nu een online bericht in Mijn Belastingdienst met dagtekening 26 april :money_mouth_face:

4 likes

Ja heb inderdaad 1 maart aangifte gedaan! Via de website, kon niet via de app. Weet niet of dat nog uitmaakt

2 likes

Me too. Maar krijg maar 46 euro :rofl: