Belastingen

Heeft iemand hier ervaring met het aangeven van dieetkosten? Bij het aangeven stond dat ik hier apart bericht van kreeg. Weet iemand hoe dat gaat?

Misschien handig om naar te kijken als je voor het eerst begint met werken: middelen.
Je kan je inkomen uitspreiden over drie jaren. Aangezien je eerdere jaren mogelijk geen of weinig inkomsten had kan dit zeker voordelig zijn!

Tip voor mensen die beginnen met werken!

7 likes

Maar zie jij je dieetvergoeding al bij het eindbedrag? Want ik kreeg dus de melding dat ik hier apart bericht over zou ontvangen. Misschien ook omdat het dit jaar voor het eerste is. Voor mijn dieet staat 950! Maar las ook dat je niet dat volledige bedrag krijgt maar een percentage daarvan.

1 like

Hmm bij mij niet. Anders bel ik dinsdag op mijn vrije dag wel even de belastingtelefoon!

Ik snap niet zo goed hoe het aftrekken van dieet kosten werkt. Mijn man en ik volgen al wat langer dieet, ik lactosevrij en hij pds (eet onder andere gluten vrij en lactose vrij). Ik raak can twee dingen in de war:

• de aftrek dieet kosten is een vast bedrag per soort dieet
  • maar om in aanmerking te komen moeten je kosten boven het drempelbedrag uitkomen. En mag je alleen wat er bovenuit komt aftrekken?

Als ik ga rekenen wat bijvoorbeeld lactose vrije yoghurt, melk, gluten vrij brood kost dan kom ik bij lange na niet boven het drempelbedrag. Of sla ik de plank dan volledig mis? Hoe doe jij dat?

2 likes

Ik vul ook gewoon mn dieten in elk jaar. Je krijgt het niet 1 op 1 terug, maar dat bedrag helpt mee naar het halen van het drempelbedrag van je totale niet-vergoede zorgkosten. Ik heb nog nooit iets hoeven opsturen ook inderdaad, maar heb wel een dieetverklaring van de dietist in case.

1 like

of ik heb mijn aangifte giga verkloot of het is oke gegaan, moest een online m formulier invullen omdat ik in 2021 terug ben verhuisd naar Nederland maar ik snap er de ballen niet van. Moet ook nog eens mijn buitenlandse inkomen opgeven maar ze willen het in euro’s en het is niet duidelijk of ze netto of bruto bedoelen daarvan. En dan ook nog eens de volksverzekeringen uitzoeken wanneer ik daar recht op had. Wat een gedoe allemaal zeg en natuurlijk het land waar ik woonde heeft niks digitaal staan, alles is op papier en ik krijg geen post meer daarzo

3 likes

Reken maar op bruto. Belastingen gaat namelijk over je brutoloon

3 likes

dat is echt niet uit te rekenen voor mij zonder papiertje haha oh well Belastingdienst grijp maar een rib uit mijn lijf I guess

Dank voor jullie reacties! Wat bedoel je met dat het meehelpt met het halen van je drempelbedrag van niet vergoede zorgkosten?

Ik ben lichtelijk in paniek want normaliter krijgen we echt een paar duizend euro terug, maar nu moeten we ineens 1100 bijbetalen? Ik heb het idee dat er iets niet goed gaat. Ik hoef ook niet te verdelen over mij en mijn partner. Dat was altijd iets waar we ineens van bijbetalen naar terugkrijgen gingen, maar die hele stap wordt nu overgeslagen… Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

1 like

Heb je aan het begin van de aangifte aangegeven dat je samen aangifte wilt doen?

ja

2 likes

Heb je de hypotheekrente wel opgevoerd als aftrekpost? Dat is de meest voorkomende aftrekpost die tussen partners verdeeld mag worden.

4 likes

Ja, die staat gewoon genoemd…

1 like

Vreemd, die mag je altijd tussen de partners verdelen dus het is gek dat je dat dan niet te zien krijgt… misschien even helemaal opnieuw doorlopen, wellicht iets verkeerds aangeklikt ofzo?

2 likes

Ik heb het denk ik! Ik had bij of we een woning hadden nee genoteerd. Ik las denk ik extra, of iets anders dan ons hoofdverblijf… PFieuw! Nu nog even verder doorlopen, maar zag dat verdelen nu als optie staat.\

edit; ja, opgelost! Gelukkig maar

3 likes

Ik heb even een vraagje. Ik heb voor het eerst een heel jaar bij 1 werkgever gewerkt (eerst fulltime, nu 0,8fte). Ik heb wel wat beleggingen, maar m’n dividendbelasting is maar €4 totaal dus daar zal het ook niet aan liggen. Maar ik moet nu €1663 terugbetalen?? Ik ben daar best wel van geschrokken. Is dat normaal als je in loondienst werkt? Wat kan ik hieraan doen? We huren ook, zijn geen fiscale partners van elkaar en heb verder geen andere kosten of inkomens…

Nee dat is zeker niet normaal. Heb je voor een werkgever tegelijk gewerkt? Misschien dat je dan teveel arbeidskorting hebt gekregen in die periode dat je parttime werkte? Dat zou als je nu parttime blijft werken niet weer moeten gebeuren.

Lijkt mij niet normaal. Ik kwam in 2019 op 0 euro uit en ik kreeg in 2020 500 euro terug (had toen een aftrekpost van 1200 euro.) Beide jaren had ik geen fiscaal partner, geen vermogen/beleggingen, een huurwoning en werkte ik het hele jaar fulltime.