Ik heb ook een brief ontvangen dat ik nog €498 terug moet betalen aan zorgtoeslag, maar als ik inlog op mijn toeslagen zie ik dat huur- en zorgtoeslag van 2021 definitief zijn berekend en dan zou ik in totaal nog €802 van hun moeten krijgen. Weet iemand hoe dit zit? Wanneer zou ik die €802 ontvangen, want dan zou ik dat kunnen verrekenen met die €498 die zij nog van mij krijgen…
Volgens mij is het zo dat jij moet betalen en zij ook. Aan verrekenen deden ze bij mij niet (overigens is dit 6 jaar geleden)
Ja heb inderdaad maar gewoon betaald. Zag dat ze ongeveer 1 week na de definitieve berekening (bij mij staat 16-9 als datum) het geld naar mij over zullen maken. Wel krom dat het allemaal langs elkaar heen loopt
Ik kreeg een brief dat er vertraging was een aantal maanden geleden en vandaag eindelijk mijn definitieve berekening ontvangen over 2021!
Hoe is dit vastgelegd? Lijkt me mogelijk een vraag voor een notaris, denk dat de grondslag namelijk bepalend is.
Weet je wie het convenant heeft opgemaakt? Misschien kan die partij (advocaat of notaris is dat vaak geloof ik) het uitleggen qua financiële gevolgen
Mijn vriend en ik zijn in juli samen gaan wonen. In zijn eentje had hij geen recht op huurtoeslag, nu met mij erbij wel. We hebben een samenlevingscontract dus zijn ook fiscaal partners (toch?).
We vragen allebei onze toeslagen achteraf aan. Zo betaal je nooit terug.
Maar hoe moeten we dat in gaan vullen?
Vraagt hij de huurtoeslag en zijn zorgtoeslag aan
En ik alleen mijn zorgtoeslag?
Ja kan.
Als je belasting gaat invullen geef je aan dat je belastingpartner bent. Je moet dan beide bij het formulier met digi-d inloggen en voor beiden moet je dan je belasting gegevens invullen.
Daarna krijg je te zien wat je terugkrijgt.
Daar wel mee spelen hoor! Het kan geld schelen. (Dus de bedragen verdelen tussen jou en je partner. Dan zie je dat het bedrag dat jullie terugkrijgen veranderd)
Bedankt voor de tip van de verdeling van posten.
Maar hoe zit dat dan met de toeslagen? Vraag je die samen of apart aan?
Ik zou denken dat de hoofdhuurder de huurtoeslag aanvraagt, dus 1 persoon en niet samen. Denk ook dat als je de HT aanvraagt je moet aangeven of je een toeslagpartner hebt.
Zorgtoeslag zou ik ieder afzonderlijk aanvragen maar je kunt altijd de beltel belen bij twijfel.
Maar ook al vraag je apart aan dan telt de partner nog steeds wel mee toch?
Omdat mijn vriend de hoofdhuurder is en hij zelf geen HT zou krijgen maar we samen wel onder de grens komen van koppels
Volgens mij wijst dit vanzelf als je het aanvraagt. Dat je kunt invullen woont u samen?
Dan ben je direct ook belastingpartner/toeslag partner
Jouw vriend vraagt huurtoeslag aan en krijgt dan de vraag of er een medebewoner is op het adres en moet daar dan ook al jouw gegevens en inkomen invullen, het wijst zich vanzelf. Jij hoeft dan niet nogmaals huurtoeslag aan te vragen op jouw naam.
Ik ben er heel vroeg bij, maar door omstandigheden moet ik een vrij complexe inkomstenbelasting gaan invullen volgend jaar.
Tot nu toe heb ik het altijd gered met gratis hulp (van de Belastingdienst of andere partijen) maar nu is het echt nodig dat ik er samen met iemand voor ga zitten. Ik zit het liefst met iemand fysiek aan tafel aan wie ik meteen al m’n vragen kan stellen (ik vind het fijn als ik het zelf ook snap). Ik heb geen onderneming dus het gaat gewoon om een particuliere inkomstenbelasting.
Ik heb natuurlijk al gegoogled maar vroeg me af of iemand misschien een tip heeft voor een goede adviseur (bij voorkeur in de Randstad)?
Ik heb een goede, maar ik kan je geen PB sturen. Zou je mij een bericht willen sturen?
Ik heb je een pb gestuurd!
Ik vind de website van de Belastingdienst niet helemaal duidelijk (ha ha) maar het volgende:
Als ik dit jaar mijn jaarruimte en reserveringsruimte (van 2017-2020) wil storten in een eigen pensioenvoorziening, kan ik dan volgend jaar gewoon dat hele bedrag in mijn aangifte over 2022 meenemen? Je kunt sws tot 7 jaar terug verrekenen en dat weet ik. Maar moet ik dan van de voorgaande jaren opnieuw aangifte doen (lijkt mij súperomslachtig maar niets is te gek, maar ik doe braaf jaarlijks aangifte dus die aanslagen zijn definitief staat er) of kan het dus gewoon makkelijk en ineens bij de aangifte van 2022 ook voor de reserveringsruimte die toeziet op de voorgaande jaren?
Als het goed is kun je dat in 2022 doen, hoe dat er precies uit ziet weet ik niet. Maar zo deed ik dat voor mijn werk wel, maar hadden we andere programma’s om de aangiften in te vullen. Die berekende dat gewoon/kon ik specificeren.
Allereerst kan je de storting alleen in aftrek brengen in de aangifte IB over het jaar waarin het is betaald.
Dan kan je in 2022 je jaarruimte 2022 en de niet benutte jaarruimte van voorgaande jaren (reserveringsruimte) meenemen, maar dit is wel gemaximeerd (€7.587 in 2022). Als je totale niet-gebruikte jaarruimte van oudere jaren hoger is dan dat is het het best om eerst die van de oudste jaren mee te nemen en de nieuwere jaren door te schuiven naar de IB 2023 ev
Thanks! Valt onder dat bedrag dus dan moet het bij de volgende aangifte wel lukken.