Belastingen

Oh wat gek dat ze dat dan in 2021 meteen hebben uitgekeerd. Naja helemaal prima. Dan heb ik dat nog tegoed! Dankje.

Even hier want ik kan het niet direct vinden met Googelen al denk ik dat het vast een hele domme vraag is. Maar vooruit.

Invorderingsrente van de Belastingdienst, is dat per dag? Maand? Uur? :stuck_out_tongue: net als wettelijke rente voor consumententransacties zeg maar of gewoon 1 keer die rente over het totaalbedrag? (dan zou het in mijn geval maar 7 euro zijn)
Hoezo communiceren ze dat niet haha. Ik heb wel gevonden dat ie 2% bedraagt. Ik heb een aanslag te laat betaald en wil zelf de invorderingsrente berekenen maar daar is geen tool oid voor. Ik kon hem alleen via een bandje telefonisch opvragen en dan krijg je binnen 10 werkdagen bericht.
Handig als je het totaalbedrag binnen 2 dagen moet betalen!

1 like

Is de rente op jaarbasis!

Oh mijn vraag is dan eigenlijk meer hoe bereken ik dat :joy: het zegt mij zo weinig, op jaarbasis haha.
Het bedrag was € 362, en dat zou dan maar ongeveer 7 euro per jaar kosten? Ik weet zeker dat ik een denkfout maak maar geen hoe ik dan moet denken :flushed:

Oh sorry, dat had ik niet begrepen. Jouw berekening klopt hoor! Dat komt door het relatief lage bedrag dat je moet terugbetalen en lage rente. Volgens mij wordt per 1 juli de rente weer verhoogd (was tijdelijk lager ivm corona en wordt stapsgewijs opgebouwd naar 4 procent), dus kan zijn dat je ietsje meer moet betalen, maar zal niet heel veel impact hebben. Max paar euro!

1 like

Oh haha ik vond het te mooi om waar te zijn. Voelt zo knullig zo’n klein bedragje. Dankje!
Ik zag idd dat de rente weer terug naar 4 gaat ja!

1 like

Haha thanks voor de mededeling. Het is dat mijn partner slaapt anders had ik hem al ingevuld😂

Ik heb hem gewoon verzonden en staat er ook in? 10 minuutjes geduld en het is gelukt.

2 likes

Ew gelijk aangifte gedaan en voor het eerst moet ik betalen i.p.v wat terugkrijgen. €200 :smiling_face_with_tear:

Ik moet ook bijbetalen (€300), toch wel een beetje jammer!

Versturen jullie hem dan direct? Toen ik nog moest betalen wachtte ik altijd tot de uiterste verzenddatum zodat het langer duurde voor ik bericht kreeg.

1 like

Ja, gelijk verstuurd. Ik win er niets mee om de aanslag later t betalen.

Ik krijg weer eens geld terug maar gaat na ontvangst weer meteen naar pensioenbeleggen dus helaas :crazy_face:

Hahaha ik zit idd nog even in de ontkenningsfase en heb nog niet verstuurd.

Ik snap er echt nooit wat van, ik krijg weer een bedrag terug (wat heel fijn is) maar snap echt niet waar ze dit steeds op baseren. Ik ben altijd bang dat ik dan ineens op het matje geroepen wordt ofzo :cry:

1 like

Ik krijg best wel wat terug (€2000) maar ik snap eeecht niet waarom haha voorgaande jaren was het rond de €300?? :sweat_smile:

1 like

Huh ik kan geen aangifte doen via de app omdat ik een buitenlandse bankrekening heb. Maar die heb ik niet. :joy_cat:

Ja maar hij is geen fiscale partner ofzo? Dus maakt dat dan nog verschil?

Ik heb wel 2 banen en bij 1 staat loonheffingskorting dus uit, maar daar draai ik misschien maar 2 diensten per maand en dat is ook pas sinds september? Dus snap het echt niet haha

Als je geen bezit heb zoals een woning, geen kinderen, geen partner, geen aftrekposten en het alleen je jaaropgave checken is dan zou ik er gewoon van uit gaan dat het klopt.

3 likes

werk je vanaf januari? Het jaar dat ik ben gaan werken in april kreeg ik ook iets van 2000 euro terug. Heeft te maken met kortingen op je belastingen, die worden berekend alsof je het hele jaar hebt gewerkt. Als je later in het jaar bent gaan werken verdien je in dat jaar minder, waardoor je recht hebt op meer korting./

2 likes