Ja ik werkte wel vanaf januari maar dat was veel tot september en daarna wat minder!
oh dat zou zeker de verklaring kunnen zijn! Je hebt tot en met september korting gekregen alsof je het hele jaar zoveel zou werken en dat was dus achteraf te weinig.
Dit is toch letterlijk ieder jaar zo
Oke dankje! Ik hoop het dan maar bij mijn voorlopige aanslag stond namelijk ā¬312 terugkrijgen en nu bij definitief opeens dit. Hoor zo vaak dat mensen schulden krijgen bij de belastingdienst door dit soort geintjes dus ben altijd een beetje voorzichtig.
Ik geef het geld pas uit als ik een definitieve melding krijg dat het klopt (kan soms wel lang duren) omdat ik dan zeker weet dat ik het niet terug hoef te betalen later. Misschien een optie als je je er niet lekker bij voelt en je het geld niet direct nodig hebt?
Definitieve melding dat het klopt? Wanneer zou je die moeten krijgen dan?
Een definitieve aanslag betekent niet dat de Belastingdienst echt naar jouw aangifte heeft gekeken en het eens is met wat erin staat. De meeste doen ze automatisch af en daar kan je geen vertrouwen aan ontlenen helaas.
Maar zoals eerder al gezegd is. Wanneer je alleen inkomen uit dienstbetrekking hebt en geen andere relevante zaken, en de jaaropgaven overeenkomen met de gegevens in de aangifte kan je er vanuit gaan dat het klopt.
Ja dat verschilt dus ontzettend, super irritant. Ik kreeg hem over de aangifte van 2021 in novā 22 maar die over 2020 ook pas rond die tijd. Ik kan nu natuurlijk niet inloggen anders had ik even voor je gekeken hoe het heet. Maar tot die tijd is het altijd voorlopig en als je die brief hebt gehad is het definief.
Uiterlijk 3 jaar na het eindigen van het tijdvak waarover de aangifte gaat (nu dus vanaf 1 jan 2023).
Oh dat is wel echt ontzettend lang ja. Nja ga er maar vanuit dat het goed zit.
Ooh huh echt? Ik had echt begrepen dat het dan definitief was. Ook dus omdat het soms zo lang duurt totdat je het krijgt. Wist wel dat ze niet bij iƩdereen checken maar dacht dat ze het na de definitieve aanslag ook uberhaupt niet meer checken dus dat je ook niet meer hoeft terug te betalen.
Een definitieve aanslag is volgens mij gewoon definitief maar het kan maximaal 3 jaar duren voor je die krijgt. Wat @L.C zegt klopt wel want dat gebeurt vaak automatisch. Bij mij is is toen een keer handmatig gecontroleerd en bleek ik geen recht op een bepaalde korting te hebben en kreeg ik een brief met het verzoek bewijs aan te leveren of mijn aanslag aan te passen.
Dus in principe is definitief wel gewoon definitief en kan je als je alles goed hebt ingevuld er vanuit gaan dat je geen brief krijgt met het verzoek contact op te nemen.
Nouja de kans dat er bij iemand die alleen loon heeft iets spannends in de aangifte zit is natuurlijk heel klein, dus in dat geval zal er niet snel teruggekomen worden op een definitieve aanslag.
Maar stel jij neemt al jaren teveel zorgkosten op als aftrekpost, en in 2019 en 2020 is dat automatisch afgedaan en de aanslag definitief geworden. In 2021 wordt jouw aangifte wel uitgeworpen en gecontroleerd. Dan kunnen ze wel ook nog navorderen over 2019 en 2020.
Ik heb het wel een keer gehad met OV reiskostenvergoeding. Was een heel gedoe omdat de NS volgens mij maar 1,5 jaar reistransacties bewaard en de belastingdienst daar later nog om kan vragen. Tip dus om dat zelf ook na elk jaar op te slaan. Zeker als je van werkgever wisselt.
Neeeneeenee wat hebben we nou afgesproken
Huh?
We kunnen wel een belastingaangiftebingokaart maken.
Doe maar!