Beleggen/investeren/sparen

Rente is toch altijd op jaarbasis?

1 like

Ja true! Maar dat maakt het mooier klinken dan het is op een 6 maanden deposito die je niet kan verlengen haha. Dus dat is geen 3% over het totaalbedrag maar 1,5% over die 6 maanden.

Misschien had de rest dat al door hoor, maar ik zeg het maar even voor de zekerheid voordat iemand zich al rijk rekent

3 likes

Raisin heeft nu een 6 maanden deposito voor 3,4% (Auto bank, geen bronbelasting). Toch net wat beter dan de 3% van de ING

OpenBank heeft 3,65 voor de eerste 6 maanden, daarna wordt het 2,75. Ook geen slechte deal denk ik.
Bij alle banken zit er wel een addertje, ik heb me er best in verdiept maar niks is echt helemaal zonder sluwigheidjes.

Heeft iemand wel eens contact opgenomen met de klantenservice van Raisin via berichten? Hoelang duur het ongeveer voordat je antwoord krijgt?
Ik kan geen spaarrekening openen, dan krijg ik een foutmelding. Heeft iemand hier toevallig deze week nog een spaarrekening geopend?

1 like

Update: heb eindelijk mails van OpenBank en aanmelden is gelukt. Ik vind het wel vreemd dat ze oa om salarisstrook vragen, de aangifte inkomensbelasting, arbeidscontract etc? Hebben jullie dit ook? Vind ik wel heel veel prive informatie om te delen. Ook al deel je er maar 1 van.

Nee ik kan me niet herinneren dat ik dit moest aanleveren.

Andere vraag; nu crypto weer lekker aan het stijgen is, hebben jullie een exit plan?

2 likes

Ik heb gemaild naar klantenserice en kreeg dit terug:

‘Dit bijkomend verzoek voor het aanleveren van informatie is in uitvoering van de verplichtingen die Openbank heeft in verband met de Spaanse wetgeving’

Maar jij hebt dus een actieve spaarrekening zonder dit aangeleverd te hebben? Dan hoop ik dat mij dit ook lukt!

Mbt cyrpto: ik heb alleen bitcoin & ethereum, geen dogecoin dus ik houd deze nog vast! Als ik dogecoin had, had ik hem verkocht.

1 like

Ja volgens mij wel?! Zie foto. Ik heb alleen al m’n geld in deposito’s zitten maar heb er wel een spaarrekening?

Ik weet niet of de regels in de tussentijd gewijzigd zijn. Mbt toerisme in Spanje en aanleveren gegevens wel. Dat was na de zomer in het nieuws maargoed dat is iets heel anders dus weet niet of er een verband is.

Crypto; als ik het goed begrijp wil je deze aanhouden? Ik wil zelf wel (tijdelijk) uitstappen of iig winst nemen. Ik heb het idee dat crypto toch met pieken en dalen gaat en zou dan weer goedkoop in willen stappen. Maar goed…. Wanneer stap je uit hè :face_with_monocle:

3 likes

oke thanks! Ja bitcoin & ethereum houd ik aan, ik denk dat die nog gaan stijgen.

Ik heb weer wat spaargeld en zit nu ook naar beleggen te kijken. Vooral Meesman lijkt me interresant. Maar hoeveel hou je er nou daadwerkelijk aan over? Want ik lees een gemiddeld rendement van 7% van de afgelopen jaren. Als ik een deposito open van 3,6% dan levert dat 36 euro per jaar op (bij 1000 euro)
Meesman levert dan 70 euro op, maar daar gaat dan weer 6,7% belasting vanaf. En het kan ook nog eens (flink) lager uitvallen. Waarom zou je dan alsnog voor een Meesman rekening gaan ipv deposito?

Deposito staat vast, bij Meesman kun je het elk moment eraf halen. En in Nederland zijn er nu weinig deposito’s met 3,6 rente.

Vermogensbelasting moet je alleen betalen als je boven de drempel van €57000 uit komt. ( met fiscaal partner €114.000). Je betaald alleen belasting over het bedrag daarboven. Bij beleggen rekenen ze idd met 6,7% fictief rendement, maar je betaald over die 6,7% maar 32% belasting. ( als je dus boven de drempel uitkomt)

2 likes

Ik vind dat eigenlijk nog wel het ergste, dat fictieve rendement. Als je dus in de min staat, moet je alsnog extra gaan betalen. Dubbel verlies!
Maar begrijp ik dat ook de belasting over je beleggingen pas hoeft te betalen boven de drempel? Ik dacht dat dat altijd moest ook al zat je onder de 57000 (ik wil met 2000 gaan beleggen, dus zit er nog ruim onder)

2 likes

Als je 57000 euro in totaal netto vermogen hebt en dan verlies lijdt moet je inderdaad alsnog betalen. Ik vind het niet bepaald erg.

Je moet hier ook je spaargeld bij optellen. Die 57000 betreft niet enkel je beleggingen, maar al je vermogen.

Oh ja maar ik heb niet veel meer dan dat haha, dus dan maak ik me ook helemaal geen zorgen

2 likes

Niet? Is toch zuur als je 100.000 hebt belegd, het helemaal instort naar 60.000 en je dan daar ook nog eens winstbelasting over moet betalen, terwijl je net al 40k verloren bent :stuck_out_tongue:

3 likes

Tja dat is in dit fictieve geval heel zuur. Zo’n verlies gebeurt als de markt instort (of je heel dom en niet gespreid belegd hebt) en dat herstelt zich meestal wel, zolang je maar niet paniekerig verkoopt. Over de lange termijn maak je op beleggingen historisch gezien alsnog ruim winst, zolang verstandig belegt. Als je 100.000 over hebt om te beleggen kan je die belasting ook wel leien. Die belasting zorgt er overigens voor zorgt dat we een gelijkere samenleving krijgen, waarbij belasting op arbeid hopelijk naar beneden kan/relatief minder wordt.

12 likes

Ik moet echt heel diep graven naar medelijden met mensen met 60.000 euro belegd hebben. Als je 40.000 euro verlies lijdt moet je wellicht wat minder agressief beleggen.

15 likes

Dat gebeurt alleen in de crypto business

1 like