Beleggen/investeren/sparen

Ja stuur je code maar, leuk! Ga ik binnenkort even inlezen in het project wat nu openstaat.

1 like

@JeMoeder ik weet niet of je hier weleens mee hebt gepost maar aangezien je nogal lullig werd benaderd in beutyblog/mommyvloggers/of welk topic was het: misschien zijn hier mensen wel geïnteresseerd! Ik denk niet dat ik ooit echt zo volgens die FIRE methode zou kunnen leven haha, maar vind het wel interessant hoe je beleggen echt kan gebruiken om nu al een potje op te gaan bouwen voor later

8 likes

Dit geldt toch voor ons allemaal hier :joy: we doen het niet om veel goeds de wereld in te brengen. Ik doe het voornamelijk voor de :moneybag: hoor

Ik vind de FIRE filosofie ook wel interessant. Weet niet of het echt mijn doel gaat worden maar wil vooral fuck you money hebben.

1 like

Ja eens, dat geldt voor alles denk ik. Ik zie beleggen/investeren in wat dan ook eigenlijk wel als gokken op een bepaalde manier hoor. Je weet toch niet wat het gaat doen.

Hee thanks! Denk inderdaad dat dit een betere plek is om erover te kletsen :upside_down_face:

@Shadina Precies om die reden ben ik ook begonnen met proberen financieel onafhankelijk te worden. Vind mijn werk niet stom, maar vind het wel zonde om straks oud en versleten te zijn en dan pas alle vrijheid te kunnen hebben. En als je er zo over nadenkt ook echt een flaw in the system, werken tot je zo oud bent dat je je einde al nadert.

@Kauai Beleggen heeft ook geen garanties natuurlijk. Wel is er een verschil tussen al je geld investeren in het kopen van een huis voor de verhuur (geen huurder = geen rendement) of aandelen in 1 bedrijf (geen winst of waardestijging = geen rendement) en je investeringen spreiden.
Wij kiezen ervoor alles in indexfondsen te steken. Praktisch koop je dan allemaal kleine stukjes aandeel in een grote groep bedrijven. Je spreidt als het ware je winkansen. Als één van die bedrijven slecht draait of zelfs failliet gaat, is er vaak weer een ander die het juist goed doet. Je volgt eigenlijk gewoon de markt. Ook die kan wel eens een periode slecht gaan, zoals tijdens de financiële crisis, maar die is de afgelopen 100 jaar ook altijd weer opgekrabbeld. Daarom moet je er ook geen geld in storten wat je op korte termijn nodig hebt.

Heb hem zelf niet geluisterd, maar hoor en lees hele goede verhalen over de Jong Beleggen podcast. Is een soort podcast cursus over beleggen door en voor jonge mensen. Zeker qua beleggen is het natuurlijk een onwijs voordeel als je jong begint, dan heeft je geld langer de tijd om rendement op rendement te maken.

4 likes

Heeft er hier iemand ervaring met Meesman? Porterenee raad hun aan. Ik moet mezelf nog meer inlezen en verdiepen maar denk er nu aan om €1.000 in te leggen en maandelijks €50. Hoe doen jullie dat? En welke termijn doen jullie?

Ik gebruik Meesman en ben heel tevreden. Fijn dat ik er eigenlijk niet naar om hoef te kijken en het is duurzaam. Ik koop vooral Wereldwijd Aandelen totaal. Minimale inleg is dus wel 100 euro per maand. Ik ben niet met een extra eerste inleg begonnen.

Ik beleg via Binck Forward, als ik er zo naar kijk is dat hetzelfde idee, alleen kies je bij Binck alleen een risico-niveau (defensief, neutraal of offensief) en niet zelf voor welke markten etc je dan wil. Dat bepaalt hun algoritme dan voor je.
Ik moest aan het begin een hele vragenlijst door met welk doel je hebt en wanneer je dat dan wil behalen etc etc, dan helpen ze je een risicoprofiel en beleggingshorizon kiezen. Met de einddatum die daaruit rolt gaan zij dan aan de slag, de eerste jaren zit je vermogen vooral in aandelen, de laatste jaren vooral in obligaties. Ik heb 2 ‘doelen’, de ene met een einddatum over 10 jaar, de ander over 20.
Je kunt met elk bedrag beginnen en bijstorten zoveel en wanneer je wil. Ik stort alleen bij als ik geld ‘over’ heb, zoals eindejaarsuitkering of vakantiegeld bijv.
Ik ben ooit bij hen uitgekomen door alle ‘beheerd beleggen’-opties naast elkaar te leggen en Binck had percentueel de laagste kosten en in de afgelopen jaren goede rendementen.

1 like

Ah Oke, wist ik niet van die minimale inleg. Voor hoe lang heb jij het vastgezet?

Waarom mag het niet?

Ik heb niets vastgezet, hoeft niet bij Meesman.

Wij hebben vorige week ons aangemeld en per 1 februari beleggen we €300 per maand. Verhouding aandelen en obligaties weet ik ff niet, m’n vriend heeft het verdeeld over verschillende.

Ik heb nu sinds maart 2020 Peaks en dat gaat best lekker! Afgelopen jaar zo’n 12% rendement weten te behalen met niets doen! Hier laat ik wisselgeld en eens per maand 30 euro naar overschrijven.

Sinds oktober (geloof ik) 2020 ben ik ook begonnen met beleggen via DeGiro. Voornamelijk in ETF, maar heb ook een handjevol aandelen Alfen.

Ik heb een paar dagen geleden een account gemaakt bij meesman en start per 1/2 met 100€/maand. Had ook DEGIRO (3 etfs en 1 aandeel dat mis ging :joy:), dus dit leek me beter.

2 likes

Dit is geen financieel advies om GME te kopen. .

Op https://www.reddit.com/r/wallstreetbets en de markt gebeurt nu alleen iets heel interessants. Het meest populaire aandeel daar is nu Gamestop. Een aandeel GME is in 2021 gestegen van 17 dollar tot 159 dollar.

Gisteren sloot het met 147,98. Er zijn een aantal grote short sellers geweest die speculeerden tegen GME. Gezamenlijk hebben ze nu 5 miljard verloren.

Het is een kat en muis spel voor wie de langste adem heeft. De jonge day traders tegen de gevestigde orde. Ik heb geen idee wat hier de uitkomst van gaat zijn, maar het is echt super interessant om te volgen.

Ik heb zelf wat aandelen Nokia gekocht als yolo investering en m’n vriend MAC. Nu gaan we kijken welke het meeste rendement heeft aan het eind van het jaar haha.

10 likes

Haha wow. GME opende vandaag rond de 300 dollar. Ook liggen de grote Amerikaanse handelsplatformen liggen er tijdelijk uit omdat ze de aanvragen niet kunnen verwerken.

Edit: yolo ik heb 1 aandeel GME gekocht.

1 like

Geen flauw idee, de markt is heel raar nu. Het lijkt een soort van protest te zijn tegen Wallstreet. Iedereen koopt nu en willen meeliften misschien waardoor ook andere aandelen stijgen? Ik heb echt geen idee. Wat denk jij?

Ik kom niet eens op de pagina. Bestaat ie nog wel op reddit?

Haha Elon is wel een soort van Messiah geworden daar. Die tweet nu ook over GameStop. Chill dat je weer gestegen bent haha.

@Howth Geen idee ik kan de subreddit nog gewoon openen. Anders kun je kijken of je een account kunt aanmaken?