Beleggen/investeren/sparen

Dat weet toch niemand.

4 likes

Als je dit zou weten dan zou iedereen rijk worden van beleggen. In dit geval is het meer een soort gokken eigenlijk, dus als je dat leuk vindt kun je wat inleggen.

3 likes

Je moet alleen instappen als je bereid bent om ook alles te verliezen. Je moet geen aandelen kopen met de verwachting dat je giga winst gaat maken want het is allemaal mega onvoorspelbaar.

4 likes

Ja exact! Bij mij was het geld dat toch al een tijdje in m’n vrije ruimte van m’n portefeuille stond dus als ik het verlies merk ik het in de praktijk niet. Prima dus, maar we wachten af haha.

Ik wacht nog steeds tot Beyond Meat weer wat bijtrekt naar een normale prijs 🥲

4 likes

Maar dat is iets wat niemand weet. Wat hierboven ook al werd geschreven: als iedereen zeker weet hoe het verloop is dan had iedereen aandelen. Er is een verwachting dat iets gaat gebeuren maar wat dat precies is en of het ook zo gaat verlopen weet niemand.

2 likes

Ja zo is het bij mij ook. Ik eet er niet minder van, heb mijn rekeningen betaald, mijn spaarrekening weer aangevuld etc. Ik zie het een beetje als het kopen van een staatslot: elk jaar koop ik ze weer en zelden win ik wat. En win ik wat is het mooi meegenomen win ik niks dan heb ik in ieder geval het plezier van de fantasie gehad.

5 likes

Mark Cuban AMA op reddit nu!

5 likes

Kwam ik ook net posten haha. Ik blijf m’n aandelen vasthouden. Ik ga zeker niks meer bijkopen, dit is nu al een dure les haha.

Dit is een goede post. Ik heb echt volkomen blut geweest in m’n leven. Nu heb ik spaargeld en een vast contract. Het maakt voor mij echt 0% uit als ik mijn aandelen weer kwijt zou raken. Op vakantie gaan we toch niet dit jaar haha.

Het heeft me wel doen beseffen wat ik wat zuiniger moet leven en voortaan alleen weer verder ga op oersaaie indexfondsen haha.

Oh en hij zegt ook dat als de motivatie om in te stappen niet veranderd is en je kan het geld missen. Blijf dan vasthouden. Ik ben hier ingestapt omdat ik geloof in de collectieve krachten van sociale media. Dat is nog steeds niet veranderd.

12 likes

Ik ben vandaag aan Peaks begonnen want ik wil wel meer leren over beleggen maar ook ben echt een schijthaas haha. Mijn wisselgeld durf ik nog wel aan. Hopelijk kan ik hiermee wat meer vertrouwen opbouwen, want ik vind het echt een interessant onderwerp.

2 likes

AMC is weer voorzichtig aan het stijgen en ik ben dan benieuwd waar dat dan door komt. Iemand enig idee?

1 like

Holy shit de handel in GME is tijdelijk stilgelegd door de DTC. Vandaar dat je ook geen updates krijgt. Heeft voornamelijk met het kapitaal van de brokers te maken.

1 like

:clown_face:

3 likes

1 like

Voor de mensen die het half volgen en half snappen (zoals ik): in deze podcast leggen ze de situatie vanaf het begin uit.

1 like

Wil je zelf beleggen in aandelen en ETF’s, of wil je het voor je laten doen? Ik zit bij DEGIRO voor losse aandelen, en daarnaast bij Semmie. Daar beleg ik automatisch in beheerde fondsen, dus ik leg elke maand een vast bedrag in en dat wordt voor mij belegd in duurzame indexen, ook ETF’s. Als je er geen omkijken naar wil hebben zou ik je aanraden te kijken naar iets als Semmie of Meesman. Als je het leuk vindt om er zelf actief mee bezig te zijn kan je zelf in ETF’s handelen, bijvoorbeeld bij DEGIRO waar je al een rekening hebt.

Ja ik denk dat je altijd wel aan die transactiekosten vast zit, dat is waar die brokers hun winst op maken. In dat opzicht is het goed om meerdere ETF’s/aandelen in één keer te kopen, want dan hoef je die transactiekosten ook maar één keer te betalen. Maar aan de andere kant is spreiding juist ook goed dus daar kan je dan het beste een balans tussen zoeken die voor jou werkt.

1 like

Volgens mij was dat ook het probleem met Robin Hood. Ze rekende geen transactiekosten en verkochten de data door aan de hedgefunds. Hetzelfde geldt voor sociale media. Zolang je er niet voor betaalt ben jij het product.

4 likes

Even een waarschuwing over ripple en doge:
https://www.reddit.com/r/CryptoCurrency/comments/la3m4s/the_entire_rxrp_subreddit_just_fell_for_the_most/

Er was dus een stijging in waarde. Een groepje hyped dit door tegen iedereen (vooral nieuwe mensen) te zeggen dat ze ook moeten kopen en holden. Daarna gaat dit groepje gezamenlijk al hun coins verkopen tegen de hoogste waarde, ten koste van de (nieuwe) mensen die net coins hebben gekocht (voor de hoogste waarde).

1 like

Ik vind dit wel een handig overzichtje van de transactiekosten per beurs. Er is trouwens bij DEGIRO een uitzondering; van de trackers (ETF’s) in hun kernselectie kan je elke maand een transactie gratis uitvoeren.

1 like

Ik zit er over te denken om aandelen in Pfizer te kopen, meer mensen? Heb verder nog niks in farmaceutische bedrijven maar vind het wel een interessante optie, zeker aangezien ze waarschijnlijk veel winst gaan maken dit jaar.