Oke ik begrijp die naked shorts toch niet helemaal. Dat zijn dus niet bestaande aandelen die zijn verkocht. Maar wie koopt die naked shorts? Worden die bedrogen of horen de kopers bij het complot? En via wat voor platform kan je niet bestaande aandelen verkopen? Is dat illegaal op het dakwerk ofzo? Je kan via de gewone beurs toch geen naked shorts verkopen of wel? Kan het dat onze degiro-aandelen eigenlijk naked shorts zijn?
Wat een dramatische dag voor GME
Ik kan je vragen, denk ik, wel beantwoorden als je dat goed vindt. Het is alleen een beetje een lang verhaal geworden. Serieus dit is zo’n lang verhaal haha. Dit groter dan Enron of de economische crisis in 2008. https://www.youtube.com/watch?v=Tpgtb1NJZyw&t=116s&ab_channel=WokeWoke dit is de ingekorte versie van mijn verhaal hieronder en de gelijknamige documentaire over dit onderwerp.
Samenvatting
Als je een aandeel uitgeeft dan moet dat aandeel bestaan. Vroeger was dat een fysiek certificaat, maar nu is alles gedigitaliseerd. Alleen omdat de financiële producten zo complex zijn geworden is het heel lastig geworden om een aandeel te lokaliseren, dus wie precies de eigenaar is. Dat is eigenlijk wat de DDTC in Amerika hoort te doen. Depository Trust & Clearing Corporation - Wikipedia
Alleen eigenlijk hebben ze dat nooit echt gedaan. Dat kan door kwade zin, corruptie of incompetentie gebeurd zijn, maakt ook dat maakt niet zo heel veel uit, ze doen hun werk niet.
Verder zijn er een aantal broker dealers in Amerika die ook hun eigen aandelen mogen bijmaken om liquiditeit in de markt te creëren. Zij hebben de dubbele rol als market maker en broker dealer. Het hedgefund deel gaat short op een aandeel, waar hun market maker deel een prijs op heeft geplakt. Market maker | Wat is een market maker? | Beleggingswiki - Semmie.nl
Dankzij deze constructie en de incompetentie van de DDTC en de SEC zijn er een heleboel manieren om aandelen uit te lenen die niet bestaan. Het is vergelijkbaar met geld vervalsen. Deze aandelen komen dan gewoon in de markt terecht of worden verhandeld via een dark pool exchange An Introduction to Dark Pools
Gelukkig voor iedereen hier is dat zodra je een aandeel koopt via je broker, het aandeel wel van jou is. Helemaal in Europa omdat we dit soort dingen verboden hebben na 2008. Jouw aandelen kunnen bijvoorbeeld wel uitgeleend worden als je op margin koopt, hou hier dus rekening mee.
Het is de plicht van de hedgefunds, broker dealers en andere instanties die aandelen weer uitlenen om uiteindelijk aandelen te leveren.
Als ze dat niet doen dan komen ze op de lijst te staan bij de DDTC met Failure To Delivers, die hoort dat te controleren.
Ze doen het alleen niet en dat hebben ze nooit gedaan. Failure To Deliver (FTD) - Where are the stocks? - YouTube
Dankzij deze en veel andere loopholes zijn duizenden bedrijven failliet gegaan, zijn bepaalde medicijnen nooit op de markt gegaan etc… GME en AMC waren alleen de aanleiding om dit naar buiten te brengen, dit is al aan de hand sinds de jaren 80.
Ik beleg via Semmie. Is een Nederlands bedrijf, heeft een lage fee, wordt alleen in duurzame Fonsen belegd en is makkelijk. En ik hoef er zelf niet naar om te kijken. Je kan zelf af en toe een storting doen of een maandelijkse incasso. Je bent niet verplicht om maandelijks in te leggen en je hoeft ook geen grote bedragen in te leggen. Je kan als je je geld echt nodig hebt het binnen 1 a 2 weken op je rekening hebben staan.
Ik beleg bij DeGiro. Toen ik begon was het een NL platform. Het is nu overgenomen door een Duitse partij (Flatex).
Ik vind de app overzichtelijk, de transactiekosten zijn relatief laag en 200+ ETF’s zijn zelfs maandelijks eenmalig zonder transactiekosten aan te schaffen.
Mocht je specifieke vragen hebben, stel ze gerust.
10% DeGiro, vind die app trouwens echt niet overzichtelijk.
90% Meesman omdat ik anders mijn plannen steeds weer wijzig. nu wordt het gewoon na mijn salaris afgeschreven. lage transactiekosten. is wel echt voor op de lange termijn, ze zetten niet de dagkoersen op de site bijv
Go AMC
People always ask me what is going on in the markets. It is simple. Greatest Speculative Bubble of All Time in All Things. By two orders of magnitude.
Micheal Burry die weer geheimzinnig tweet… Als alles een bubbel is, kan de bubbel dan ooit barsten?
Tot hoever denken jullie dat AMC nog kan stijgen?
Ik heb er maar 2. Gekocht voor 14.50 dus het is nu al x4 gegaan maar durf het ook nog niet goed te verkopen omdat het ook nog veel verder kan stijgen (of dalen… zo moeilijk!)
Ik hoop tot ongeveer 100 dollar per aandeel.
Bepaal welk moment je voor jezelf wil verkopen. Ik had aandelen Galapagos op 250. Niet verkocht, want ik dacht gaat nog stijgen. Staat nu op 63…
Je kunt wat betreft dalen ook een stop limiet instellen. Dan verkoopt hij je aandelen automatisch als hij voorbij een bepaald punt daalt. Je kunt dat ook met 1 van je aandelen doen en de andere te laten staan.
ik heb ook maar 2 aandelen, heb voor mezelf gezegd dat ik m blijf houden totdat het 100,000 is, ik weet niet of dat gaat gebeuren maar zo niet, dan heb ik ook niets verloren
Mijn Galapagos aandelen vind ik een doorn in het oog haha, maar wil ze nog niet weg doen!
Nee haha ik ook niet. Maar is wel een groot deel van m’n portefeuille. Hopelijk gaan ze nog een keer stijgen.
Ja haha dat hoop ik ook echt. Denk dat wel dat de stijging nog even op zich laat wachten.
Ja dat denk ik ook. Lekker rustig laten staan.
Dank voor de reacties. Ik denk dat ik het toch nog even aan kijk en ze laat staan. Heb er nog geen €30 in zitten dus als het 0 wordt, is het niet heel erg.
En vind het toch leuker om te kijken of het bv 100 kan worden dan nu uit cashen.
@vanjie met 100.000 als target/doel, mag ik vragen waarop dat gebaseerd is? En op wat voor termijn? Zou heel tof zijn maar ook zo’n enorme stijging!
Ik heb veel van die DD topics op de AMC subreddit gelezen daar wordt het goed uitgelegd! Ik zelf snap het en geloof het ook niet 100% maar zou mezelf ook voor de kop slaan als met $100 verkoop en dat het dan stijgt.
Nou ik zit weer de ticker in de gaten te houden hoor. GME heeft vanochtend laten weten dat ze klaar zijn met die 5M shares verkopen, dat verklaart dan (officieel) de dip.
same. Ik was er net een beetje er vanaf
Leuk artikel dit! Over hoe alles werkt enzo.