Beleggen/investeren/sparen

Ja dan moet je inderdaad voor een heel lange termijn die studieschuld ook blijven aanhouden. Ik had in mijn hoofd dat je dan na afloop van je studie je studieschuld wel versneld aflost in zo’n geval, en dus liever niet je inleg wilt verliezen (is nooit een garantie natuurlijk). Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet (al beperkt het je inderdaad al die tijd).

1 like

Belegt er hier iemand in cyber security of AI/Robotics? Waarom wel of juist niet? Kan iemand mij specifieke aandelen of liever ETFs aanraden waar ik in kan duiken? Ik vind het lastig een keuze te maken omdat er zoveel zijn, dus ik wil me graag inlezen

Ik in beide via een ETF. Bij de nieuwe kernselectie van DeGiro zijn allerlei nieuwe ETF’s toegevoegd waarin je in deze “sectoren” (weet even het juiste woord niet) kunt beleggen.

Ik heb deze oa gekozen omdat ik verwacht dat dit steeds belangrijker wordt en enorm gaat groeien.

1 like

Ik heb met name Vanguard all world. Als losse aandelen Justeat & AMC. Wil graag nog meer losse aandelen, maar me er eerst goed in verdiepen. Qua ETF denk ik aan iShares MSCI World nog als extra.

1 like

Sorry ik zag net dat ik helemaal niet meer had gereageerd, had je berichtje wel gelezen al haha. Ik zag inderdaad dat ze een aantal bij degiro in de kernselectie hebben ja, dus misschien zijn die wel goeie om mee te starten. Zelf denk ik ook dat het steeds belangrijker wordt, maar ik hoor/lees er nog niet zo heel veel over dat mensen daarin beleggen

1 like

Ben even benieuwd! Waarom wil je in 2 ‘world’ ETF’s investeren? Deze twee lijken toch erg op elkaar of heb ik het mis?

Heb het fout getypt zie ik; in China Ishares. Was aan het twijfelen na een aflevering Jong Beleggen de podcast, vanwege de upcoming markten in China & vanguard all world zit relatief weinig technologie in (17%) en Azie (iets van 10% volgens mij) terwijl ik denk dat daar de meeste groeipotentie zit de komende jaren.

1 like

Ah dan snap ik m!

Ik zit zelf in Vanguard S&P 500, MSCI Emerging Markets (hier zitten voor een groot deel Chinese bedrijven in maar ook uit andere opkomende landen zoals India, Taiwan, Brazilië) en Euro Dividend (50 grootste Europese bedrijven) en daarnaast nog ETF’s in opkomende sectoren en losse aandelen.

Was vorig jaar veel gestart met losse aandelen maar heb weinig tijd (en zin) om me daarin te verdiepen dus als die een bepaald rendement hebben gehaald ga ik het meeste daarvan naar ETF’s verplaatsen.

Iemand hier bekend met paraiba?

Dit is huilen :sob::sob::sob:

4 likes

Het is de hele markt :scream: best verontrustend dat de vastgoed sector in China dit kan veroorzaken. Overigens is China al jaren klaar voor de volgende vastgoed crisis.

Ja, echt gek! Weet nu niet goed of ik ga bijkopen of het even allemaal afwachten haha

Mijn portfolio be like:

3 likes

Haha ik ben flink gaan bijkopen. Voelt alsof dit juist het moment is.

2 likes

Ik ben megabenieuwd of jullie GME en AMC nog hebben aangehouden dan wel voor welm bedrag jullie uiteindelijk hebben verkocht.

Olaplex IPO vandaag!

Ik zit er nog steeds in.

2 likes

Ik ook

2 likes

Ben nog all in GME en zit elke dag all day mee te lezen op reddit haha

4 likes

Ik vind het niveau van Reddit de laatste tijd minder… ze maken zo vaak van muggen olifanten en zien overal samenzweringen in. Ik hou vooral vast aan het feit dat de DD die er tot nu toe is in de kern niet onderuit is gegaan (shorts have not covered). Maar dat gedoe rondom contacten tussen Robinhood/Citadel en de rechtszaak over handelsrestricties nu weer - als het al waar is zijn zij echt niet zo dom om daarover enig concreet bewijs op e-mail of Chat te zetten…

1 like