Oef de aandelen gaan flink onderuit op dit moment. Ik blijf daar toch wel kriebels van krijgen
Can ook een correctie zijn? De inflatie is im de meeste landen enorm hoog en stijgt ieder kwartaal meer. Koopkracht neemt af voor een heleboel mensen. Crypto’s gaan ook mee bijvoorbeeld. Het voelt markt breed.
Ja heftig is dat! Bij mij is inmiddels de helft van m’n winst verdampt.
Ik heb diverse artikelen gelezen variërend van een correctie tot het barsten van een bubbel. Ik ga dat dan toch spannend vinden
Ik heb hier toch een beetje op zitten broeden. Ik beleg ook voor later, maar als ik over 20 jaar in de shit raak (scheiding, arbeidsongeschikt idk) dan wil ik wel toegang hebben tot het geld.
Maarja, ik heb iets van 250 euro jaarruimte per jaar dus hier ga ik voorlopig niet mijn hele pensioen in opbouwen.
Oh dat is best een goed idee. Nu het einde van de pandemie in zicht lijkt voor Europa is het best een goede dip om bij te kopen. Zelfs na de crash van maart kwam alles snel weer op recordhoogte.
Denk maar zo, dan koop je nu ook goedkoop! Dat is het voordeel van maandelijks inleggen. Je verliest nu op wat je eerder kocht, maar je koopt nu ook goed.
En als je dit topic terugscrolt naar het begin van de coronacrisis, toen gingen ook de koersen hard onderuit. Harder dan nu. Mijn beleggingen verloren 30-40%. Ik hoopte dat met 2 jaar de koersen weer terug bij oud zouden zijn. Het bleek een half jaar. Daarna winst op winst. Vergeleken met het begin van die crisis heb ik zoveel rendement gehaald.
Als je geknipt wordt, moet je stil zitten, zei mijn opa. En zeker met beleggingen. Rustig blijven, niets verkopen, niets doen. Je zit er in voor langere termijn. En als je over een paar jaar terugkijkt, dan zul je zien dat het wat opleverde!
Het is leuk om vanaf deze post nog even terug te lezen. De AEX stonden zakten toen onder de 500, en slechts 15% van ons dacht dat het binnen een half jaar weer terug op het oude niveau zou komen. Sindsdien hebben we 2 jaren van rond de 10-20% rendement achter de rug?
Ik leg maandelijks een bedrag in (indexfondsen) maar nu denk ik er toch over na om individuele aandelen te kopen omdat deze laag staan. Nog meer dames die afwijken van hun strategie van alleen investeren in indexfondsen?
Wij leggen elke maand in in indexfondsen en hebben de afspraak dat als de S&P 10% keldert, we een extra inleg doen. We zitten hier in voor de lange termijn en hebben ook een potje staan om die extra inleg te kunnen doen als de aandelen “in de uitverkoop” zijn.
Niks om zenuwachtig van te worden als je gewoon de markt volgt, die fluctueert altijd. Belangrijkst is dat je er geen geld in hebt zitten dat je morgen nodig zou kunnen hebben. Beste tactiek is eigenlijk nog altijd gewoon maandelijks inleggen en niet naar omkijken.
Hahaha sucks to be you Mark. Facebook verliest bijna 30% van de waarde op een dag.
Ik geef straks een presentatie over mijn werk aan een groep vrouwelijke beleggers. Ik vind het zo leuk om te doen en te zien dat meer en meer vrouwen waar voor hun geld willen zien.
Ik vind het ook heel leuk dat jij zo actief bent in dit topic en heel veel dingen weet en vaak uitleg geeft!
Ohh alles keldert zo, probeer maar de hele tijd voor ogen te houden dat al m’n beleggingen voor de lange termijn zijn en dat dit er bij hoort.
Ik beleg ook voor de lange termijn, ik zat juist gisteren te stressen, moet ik bijkopen of niet haha. Meestal koop ik namelijk begin van de maand.
Ik zie het nu echt als ‘uitverkoop’ zoals ik ook graag kleding koop in de uitverkoop of met korting
M’n vriend is overigens echt een baas, die heeft zo goed gespreid met individuele aandelen (ik heb alleen indexen) dat ie gister maar 1% verlies had. Zo knap vind ik dat toch hoe hij én goede winst maak én goede inschattingen heeft gemaakt wat overeind blijft staan in deze tijd. Maarja, ik ga hem niet nadoen want dat defeats the purpose dat we ook nog risico spreiden over ons twee hahaha
Wij hebben de regel dat we bijkopen bij elke -10%. Al moet ik eerlijk zeggen dat het gek voelt om deze bizarre situatie als een goede mogelijkheid voor beleggingen te zien.
Absoluut waar, maar de beurzen zijn ook zo overgewaardeerd dat de enorme volatiliteit me niks verbaasd. Ik probeer het los te zien van al het verschrikkelijke wat gaande is, want het is vooral echt een bizarre situatie
Wat gebeurt er met GME?!
Oja die heb ik ook nog staan, zou wel leuk zijn als die even flink doorstijgt!
Heeft te maken met die NFT marketplace toch?