Beleggen/investeren/sparen

Ik krijg bij jong beleggen wel vaak het idee dat ze maar wat doen eigenlijk. Volgens mij zijn ze ook vrij recent begonnen en dachten ze dat een podcast wel een leuke sidehusstle is.
Ik vind de podcast Goed met geld wel leuker, lijkt ook alsof zij er meer verstand van hebben. Daar komen ook andere dingen aan bod zoals belastingen etc.
@Barbamama ik zou voor simpel ETF beleggen geen cursus doen hoor, dat geld kan je beter in je beleggingen steken. Het is namelijk niet zo ingewikkeld als het nu misschien lijkt. Eenmaal een ETF gekozen is het beste om maandelijks (of op een ander moment als jij dat wil) in te leggen en gewoon niet meer naar omkijken tot je pensioen :joy:

1 like

Ik vond de RTL Z seminars die zij presenteerde ook leuk om te kijken toen ik zelf net begon. Zijn te vinden op YouTube. Janneke Willemse upload daar zelf ook af en toe video’s.

1 like

Dat doen wij ook. We zijn afgelopen februari begonnen en leggen elke maand €300 in. We hebben nu 4,5% rendement gemaakt. We kijken er eigenlijk nooit naar om, onlangs na aanleiding van een tip van Porterenee alle €300 ingezet op wereldfonds totaal ipv verdeeld over allemaal de verschillende fondsen (Europa, opkomende landen etc).

1 like

Waarom is het “beter” dan verdeeld? Ik beleg trouwens alleen in Vanguard qua ETF, maar dan wel allworld.

Ik doe lendahand. Het rendement is idd niet heel hoog, maar vind het wel een fijn idee en ze stimuleren ook vrouwen (met een deel van de projecten, maar ook om in NL stimuleren te investeren, vind ik heel tof!).

En ik investeer het rendement steeds weer terug in nieuwe projecten, waardoor het toch al met al aardig groeit.

3 likes

Goed plan! Gaan we tegelijkertijd ook onze FF crypto/NFT pumpen :grimacing:

Er zijn trouwens nu op Reddit een hoop vragen of de Giro wel een betrouwbare broker is.

Wat vinden jullie van dit soort berichten bijvoorbeeld? Ik weet niet helemaal of ik wel zin heb om alles over te zetten. :sweat_smile:

1 like

Ik ben mij aan het verdiepen in de wereld van beleggen, met name voor kinderen. Ik ben eruit waar ik wil beleggen, maar ik twijfel nu of ik het onze namen doe en dan tegen de tijd dat ze volwassen is het in een aantal stappen onder het schenkingsbedrag op een rekening voor kind zetten. Of dat we het gelijk op naam kind zetten. Dit ivm de beheerskosten die vaak hoger zijn voor kinderrekeningen dan volwassenen.

Wat hebben jullie gedaan en waarom?

Voor mij is dit nog niet aan de orde, maar ik zou het op onze naam houden. Je weet nooit of een kind er met 18 jaar mee om kan gaan of het verpatst aan domme dingen. Je betaalt misschien eerder vermogensbelasting, maar dat valt ook wel mee. Je kan veel schenken per jaar (5600 euro?) dus dat is ook geen beperking wat mij betreft.

1 like

Ik vraag me af hoe dat werkt met schenken dan? Moet je die aandelen dan verkopen en terugkopen? Dat zou zonde zijn namelijk, dan betaal je 2x aan/verkoopkosten en heb je kans dat de prijs stijgt intussen. Voor het overzetten van posities vragen ze normaal gesproken ook geld

1 like

Als je een beleggersrekening hebt op jouw naam en dan alles aan- en verkoopt dan kan je kind eens het 18 is zelf een rekening openen en doe je een kosteloze interne transfer van de ene rekening naar de andere. Dat is hoe wij het doen.

3 likes

Oke dat scheelt wel ja! Niet dat het nu relevant voor mij is, maar ik vroeg het me zo ineens af n.a.v. de vraag van tomtom haha. Bedankt!

Dit doe ik ook. Goede ervaringen met Lendahand.

1 like

Ik weet niet wie er nog allemaal GME aandelen hebben, maar er is weer iets gaande… :eyes: Staat weer boven de $250!

:rocket::rocket::rocket:

3 likes

Wow :open_mouth: nice.

2 likes

Ik ben aan het lezen geslagen in blondjes beleggen beter en ik kwam het onderdeel pensioenrekening tegen.
Nu vroeg ik mij af, wij van jullie doet dit en in welke vorm?

• Lijfrente
  • Banksparen
  • Eigen spaarrekening

0 stemmers

Waarom hebben jullie voor deze specifieke optie gekozen? Ik ben er nog niet helemaal uit wat het verschil is tussen de eerste twee.

Ik ga ook nog steeds lekker op semmie!

Sjongejonge, degiro ligt er gewoon uit… kan al sinds vanmiddag niet inloggen…:rage:

4 likes

Ik vind het ook echt belachelijk

2 likes

Ja nu net weer inderdaad, maar daarvoor lag hij er een hele tijd uit :expressionless:

1 like