Beleggen/investeren/sparen

Heel irritant, het vertrouwen in Degiro wordt wel steeds minder zo. Zal er op een cruciaal moment zeker weer uitliggen.

GME :rocket::rocket:

3 likes

Voor de mensen met GME en evt AMC, doen jullie ook dat DRS? Ik heb daar helemaal geen zin in en lijkt me onnodig, maar het lijkt alsof iedereen het doet en ik straks achter blijf met een mager bedrag omdat de broker de shit niet op orde heeft terwijl iedereen lambos heeft😂

Wat is DRS?:speak_no_evil: Ik heb nog steeds de aandelen, weet niet hoelang ik ze nog houd.

Verder ben ik nu aan het orienteren welke aandelen bij te kopen (gezien de 13e maand eraan komt haha) of dat ik meer cyrpto ga kopen maar voel me niet goed thuis in de cyrpto.

1 like

DRS is nu helemaal een ding op Reddit voor het aandeel GME. Het is eigenlijk het op naam zetten van het aandeel. Er zijn namelijk dingen naar boven gekomen waardoor is gebleken dat veel aandelen die je koopt bij een broker niet op jouw eigen naam staan. Mensen zijn dus bang dat wanneer MOASS gebeurt dat de broker het aandeel niet echt in bezit heeft en je niet kan betalen, omdat ze geen geld hebben om het aandeel alsnog aan te kopen. Ze hebben bijvoorbeeld de gebruikersvoorwaarden van Degiro helemaal uitgeplozen, daarin staat dat als de broker omvalt je verzekert bent tot €20.000. Aangezien velen van mening zijn dat de aandelen veel meer waard gaan worden is 20.000 een schijntje daarmee vergeleken. Daarnaast staat er ook iets in de zin van dat als ze niet genoeg aandelen in bezit hebben om iedereen hun deel te geven, dat het bedrag van de waarde van de aandelen wordt verdeeld over iedereen die dat aandeel heeft bij Degiro. Bijv. 20 mensen denken dat ze een aandeel hebben gekocht, maar Degiro heeft er om een of andere reden maar 10 in bezit, dan wordt het tekort verdeeld over iedereen.

Het klinkt voor mij wel een beetje als conspiracy, omdat ik er zelf geen verstand van heb en er zelf niet ingedoken ben. Vooral dat laatste gedeelte snap ik niet helemaal en komt wat vreemd op me over, want ik snap niet waarom ze een tekort zouden hebben. Maar toch ergens knaagt het dat als veel mensen wel het aandeel op naam hebben en weinig niet, dat die blijven zitten met niks. Vooral als je ziet dat bij het overstappen van brokers er wordt gesjoemeld met de gak, daardoor lijkt het alsof de aandelen pas worden gekocht door de broker op het moment dat ze het nodig hebben en niet eerder. Nogmaals snap ik er vrij weinig van en weet ik niet wat hiervan klopt, maar op Reddit is het DRS ineens een soort hype geworden

3 likes

Zijn hier ook meiden die pensioen beleggen?

Ik heb daar van de week een podcast over gehoord en ben zelf helemaal enthousiast om dit te gaan doen door het belasting voordeel dat je ermee kunt behalen.

Is het echt zo voordelig dan? Want ik vind het wel een groot nadeel dat het zo lang vast staat.

1 like

Een paar jaar geleden heb ik hier weleens naar gekeken, maar het toen niet gedaan op die manier omdat je wel een bepaalde fiscale ruimte (jaarruimte) moet hebben om van die voordelen gebruik te kunnen maken.

Mijn werkgever bleek het pensioen zodanig goed geregeld te hebben dat ik die ruimte niet heb/had. Als het bij jou minder goed geregeld is en er over bepaalde jaren sprake is van een pensioentekort dan kan het wel heel interessant zijn! Er zijn op internet wel tools te vinden om je jaarruimte te berekenen. Als ik het met goed herinner heb je hier dan je jaaropgaven voor nodig.

2 likes

Zelfde als @tessel, ik heb daar vorig jaar naar gekeken samen met een financieel adviseur en het voordeel vond ik niet opwegen tegen het feit dat het geld zo lang vast staat en je er dan dus niet tussendoor bij kunt.

2 likes

Zijn hier nog mensen die ervaring hebben met Trade Republic? Ik heb daar nu met een referral code via via een account aangemaakt (krijg je een gratis aandeel/deel daarvan, is willekeurig welke, maar kreeg er best veel voor). Maar vind de app zelf niet zo gebruiksvriendelijk, of moet er even aan wennen. Dus was benieuwd of iemand hier goede ervaring heeft…

-verwijderd door moderator-

Nouja je betaalt uitgestelde belasting.
Stel je stort 3000 euro, dan krijg je de eerder betaalde loonbelasting daarover terug (37%) wat meer dan 1000 euro is. Stel je stort die het jaar daarop weer (extra) mits het binnen je jaarruimte past, krijg je volgens mij een mooi sneeuwbaleffect.

Uiteindelijk betaal je bij het uitkeren wel belasting, maar is je inkomen wss lager en betaal je een lager tarief.

Hoop dat ik het goed heb uitgelegd, ben het zelf ook nog aan het uitvogelen dus verbeter me gerust als het niet klopt!

En het nadeel dat het lang vaststaat, dat klopt, maar ik beleg nu ook “voor later” zonder daar een doel voor te hebben dus dat vind ik zelf niet heel storend.

4 likes

Ja bij mij is het ook redelijk goed geregeld maar heb ik wel een beetje jaarruimte (ongeveer 1700 euro over de afgelopen jaren waarvan 1500 euro uit 2020 toen ik een grote bonus had). Ik kon mn gegevens van voor 2017 zo snel niet vinden maar toen werkte ik bij dezelfde werkgever als in 2017, 2018, 2019 waarin ik 0, 2 en 0 euro overhad als jaarruimte dus ik ga er vanuit dat dat in de jaren daarvoor ook niets was.

En ookal (of misschien juist omdat) is het geen mega bedrag, lijkt het mij wel fijn om van dat belastingvoordeel te profiteren.

Oef de aandelen gaan flink onderuit op dit moment. Ik blijf daar toch wel kriebels van krijgen

Can ook een correctie zijn? De inflatie is im de meeste landen enorm hoog en stijgt ieder kwartaal meer. Koopkracht neemt af voor een heleboel mensen. Crypto’s gaan ook mee bijvoorbeeld. Het voelt markt breed.

3 likes

Ja heftig is dat! Bij mij is inmiddels de helft van m’n winst verdampt.

Ik heb diverse artikelen gelezen variërend van een correctie tot het barsten van een bubbel. Ik ga dat dan toch spannend vinden

Ik heb hier toch een beetje op zitten broeden. Ik beleg ook voor later, maar als ik over 20 jaar in de shit raak (scheiding, arbeidsongeschikt idk) dan wil ik wel toegang hebben tot het geld.

Maarja, ik heb iets van 250 euro jaarruimte per jaar dus hier ga ik voorlopig niet mijn hele pensioen in opbouwen.

1 like

Oh dat is best een goed idee. Nu het einde van de pandemie in zicht lijkt voor Europa is het best een goede dip om bij te kopen. Zelfs na de crash van maart kwam alles snel weer op recordhoogte.

2 likes

Denk maar zo, dan koop je nu ook goedkoop! Dat is het voordeel van maandelijks inleggen. Je verliest nu op wat je eerder kocht, maar je koopt nu ook goed.

En als je dit topic terugscrolt naar het begin van de coronacrisis, toen gingen ook de koersen hard onderuit. Harder dan nu. Mijn beleggingen verloren 30-40%. Ik hoopte dat met 2 jaar de koersen weer terug bij oud zouden zijn. Het bleek een half jaar. Daarna winst op winst. Vergeleken met het begin van die crisis heb ik zoveel rendement gehaald.

Als je geknipt wordt, moet je stil zitten, zei mijn opa. En zeker met beleggingen. Rustig blijven, niets verkopen, niets doen. Je zit er in voor langere termijn. En als je over een paar jaar terugkijkt, dan zul je zien dat het wat opleverde!

1 like

Het is leuk om vanaf deze post nog even terug te lezen. De AEX stonden zakten toen onder de 500, en slechts 15% van ons dacht dat het binnen een half jaar weer terug op het oude niveau zou komen. Sindsdien hebben we 2 jaren van rond de 10-20% rendement achter de rug?

2 likes

Ik leg maandelijks een bedrag in (indexfondsen) maar nu denk ik er toch over na om individuele aandelen te kopen omdat deze laag staan. Nog meer dames die afwijken van hun strategie van alleen investeren in indexfondsen?

Wij leggen elke maand in in indexfondsen en hebben de afspraak dat als de S&P 10% keldert, we een extra inleg doen. We zitten hier in voor de lange termijn en hebben ook een potje staan om die extra inleg te kunnen doen als de aandelen “in de uitverkoop” zijn.

Niks om zenuwachtig van te worden als je gewoon de markt volgt, die fluctueert altijd. Belangrijkst is dat je er geen geld in hebt zitten dat je morgen nodig zou kunnen hebben. Beste tactiek is eigenlijk nog altijd gewoon maandelijks inleggen en niet naar omkijken.

3 likes