Beleggen/investeren/sparen

Ik beleg ook maandelijks een (ongeveer) vast bedrag na het ontvangen van mijn loon in ETFs via DEGIRO. Voornamelijk een all-world ETF, waarbij elk aandeel als het ware een klein stukje van de wereldwijde aandelenmarkt is en je ondanks het kopen van één aandeel een gediversificeerd portfolio hebt in alle sectoren. Het fijne aan DEGIRO vind ik dat je geen transactiekosten betaalt voor aandelen in hun kernselectie, en je alles in eigen beheer hebt. Ik moet wel elke maand zelf geld overmaken naar mijn account en dan een order uitzetten, maar dit kost niet meer dan 5 minuten werk.

Ik probeer de markt niet te timen, omdat ik geen zin heb om er veel tijd in te stoppen en bovendien omdat er genoeg wetenschappelijke papers zijn die aantonen dat je geen beter rendement haalt door de individuele aandelen te analyseren dan wanneer je met de gehele markt meebeweegt (bron: een van de weinige dingen die ik heb opgeslagen van studie finance :stuck_out_tongue_winking_eye:) Belangrijke punten om aan te denken voor je begint zijn denk ik 1) hoe zorg je voor diversificatie en 2) bepaal je beleggingshorizon om de verdeling aandelen/obligaties/andere producten te bepalen

Edit: ik lees je bericht nog eens goed en zie dat je er helemaal niet zelf mee bezig wilt zijn. Dan zou ik gewoon de aanbieders die hierboven ook genoemd worden vergelijken qua kosten/gemak

3 likes

Ik ben de helft kwijt van de crash bij het begin van de pandemie. Toen verloor ik 60% van mijn rendement, maar binnen 7,5 maand stond ik weer op hetzelfde niveau. In de anderhalf jaar erop is mijn rendement meer dan verdubbeld. En nu ben ik vergeleken met het rendement voor de pandemie 40% kwijt. Maar ten opzichte van mijn totale rendement is dat 20%. Het zijn klappen, maar als je de tijd neemt, komt het altijd weer goed. Beter in ieder geval dan als het geld op een spaarrekening had gestaan.

Dit is mijn rendementsgrafiek:

Ik ben vanaf 2018 actiever gaan beleggen, voor die tijd stond er een klein bedrag waar ik niet naar om keek.

Dit is trouwens niet om iemand “de ogen uit te steken”, maar juist ter aanmoediging van iedereen die belegt en dit een beetje eng vindt. Met goede spreiding (zelf gedaan of laten doen) en periodiek inleggen kan iedereen dit soort rendementen behalen. En daar horen ook dips bij. Dat is onderdeel van het risico. Maar de lange horizon maakt de dips steeds minder heftig.

6 likes

Hier ben ik ook benieuwd naar, waarom kiezen sommige voor een externe partij zoals Meesman ipv hun eigen bank?
En is het ook rendabel als je de eerste jaren ‘maar’ 50 euro per maand inlegt?

Ik zat bij Triodos en belegde daar ook wat, daarna begonnen bij Meesman. Ik zag de beleggingen elke keer als ik de bankieren app opende. Dat beïnvloedde mij heel erg, ene dag was het weer 10 euro minder dan de dag daarvoor. Fijne aan Meesman vind ik dat je eens per week een update kan zien maar ik er juist niet de hele tijd mee bezig bent.

@Barbamama ja sowieso! Maar je moet het geld wel echt kunnen missen de komende 10 jaar.

3 likes

Als je toevallig ook een startkapitaaltje hebt liggen scheelt het al wel een hoop
Maar zelfs met 50€ keer 30 jaar heb je een lekker bedragje als het rendement bijv 7% is

2 likes

Ik doe dit precies zo sinds een aantal jaar! Elke maand - bij storting van loon- direct een vast bedrag in vaste ETF (Vanguard all world). Soms koop ik wat losse aandelen, maar niet vaak. Heb er geen / nauwelijks omkijken naar. Ik vind kosten van belang (omdat dat invloed heeft op je rendement) dus vandaar Degiro & deze ETF (naast dat ik toentertijd ook wel veel heb gelezen over welke ETF zou nemen).

2 likes

Thanks voor de snelle antwoorden @tskkie
Ik leg elke maand 50 euro weg via normaal bank sparen, maar dat gaat meer kosten en is uiteindelijk helemaal niet rendabel. Maar voor nu kan ik nog geen grote bedragen missen. Ik wil wel met een goede startkapitaal inleggen en dat is van mijn belastingteruggave (2000 euro ongeveer).

3 likes

Ja das wel chill op lange termijn scheelt dat al veel dat je die 2000€ had om te beginnen. En ookal heb je nu 50€ per maand over 5 jaar kan dat anders zijn. Als je meer kan gaan missen kan je je bedrag altijd verhogen

1 like

Na wat lezen, hoe beleggen jullie als het voor jullie gedaan word?

• Zeer offensief
  • Offensief
  • Neutraal
  • Defensief
  • Anders

0 stemmers

1 like

Normaal gezien bekijkt je beheerder dat aan de hand van jouw persoonlijke (financiële) situatie. Niet doen wat de rest doet want misschien ben jij bereid om minder risico te nemen dan anderen. Als je laat beleggen zou ik echt doen wat je adviseur zegt. En uiteindelijk houdt niets je tegen om offensiever (zelf) te beleggen met een kleinere inleg.

3 likes

Het grootste deel zit bij mij in een zeer offensief potje, maar de titel daarvan is Porsche. Als ik later als ik groot ben geen Porsche kan kopen ben ik heel even verdrietig, maar dat is het dan ook.
Als je potje pensioen of studie van de kinderen heet heb je hele andere belangen en moet je risicoprofiel dus ook heel anders zijn.

4 likes

Het enige nadeel hiervan is stel alles gaat goed en je hebt met je 7% rendement en je 100€ per maand over 30 jaar 100.000€ ik zeg maar wat. Hoeveel is 100.000€ dan nog waard, inflatie etc

7% rendement lijkt me altijd nog beter dan je geld tegen 0% op een spaarrekening te laten staan. Dus ik snap niet wat je precies bedoeld met ‘nadeel’. Welke alternatieven tegen inflatie stel je anders voor?

4 likes

Pandjesbaas worden :money_mouth_face::money_mouth_face::money_mouth_face:

6 likes

Haha nee zeker maar bedoel meer nu denk ik van lekker aanvullingje op mijn pensioen, maar als je tegen die tijd 1 jaar doet met een ton valt mijn plan wel in duigen :sweat_smile:
Ps ik ben geen econoom dus geen idee wat een een alternatief is

1 like

7% inflatie is zeker niet standaard hè, we zaten hiervoor op 1-2%

3 likes

Ik ben altijd meer een optimist :crazy_face:

Nee is het rendementsoverzicht van mijn portefeuille bij Robeco. Minus bedragen en plus een pijltje ter verduidelijking.

2 likes

Ik zit in het ‘blauwe goud’ water

1 like

Ik zou ook graag structureel maandelijks willen beleggen, dan zou ik graag een offensief of zeer offensief profiel willen kiezen. Ik ben nog redelijk jong en heb een lange beleggingshorizon. Echter kan je volgens mij mbij meesman niet voor een offensief profiel kiezen. Mijn eigen bank is ING en die is vrij prijzig met beleggen. Iemand tops hierin?
@tskkie is dat een ETF voor water of een specifiek aandeel? Zou je willen delen welke?
@anon50301661 leuk dat je zelf de aandelen uitkiest, doe je ook een soort analyse of baseer je je keuzes ergens anders op? Wat is Bayer voor iets trouwens?

1 like