Beleggen/investeren/sparen

Nee echt totaal niet haha, snap er niks van. Misschien weten ze in het crypto topic wel meer erover, daar gaat het volgens mij wel eens over NFTs

2 likes

Vanochtend heb ik al een poll gemaakt over nadenken over je pensioen/toekomst.
Mijn situatie: weggehaald.

In dit topic (ik heb hem helemaal doorgelezen :sweat_smile:) zie ik vooral mensen die zelf beleggen en keuzes maken wanneer ze wat kopen. Dat zoek ik absoluut niet. Ik snap er de ballen niet van en wil er niet dagelijks of wekelijks mee bezig zijn. Bij de rabobank, mijn bank, zie ik een beheerd beleggen optie. Dat lijkt me wel wat. Met een startbedrag van 500 euro en en maandelijkse inleg van 100 euro heb, ik over 30 jaar 36.500 ingelegd. Er worden drie scenario’s geschetst: zeer slecht (over 30 jaar heb ik 36.992), zoals verwacht (eindbedrag 59.778), zeer goed (eindbedrag 106.678). Dat lijkt me wel wat. Ik wil zo weinig mogelijk risico lopen. Daarom ook alleen nog naar rabobank gekeken: lekker veilig en vertrouwd.

Alleeeeen, niemand in dit topic lijkt het op deze manier te doen. Is dit niet verstandig ofzo? Of gewoon niet zo interessant?

Ik doe het ook op die manier, alleen dan bij Meesman. Is een betrouwbare partij en lagere kosten dan je gewone bank. Ik post daar niet zo vaak over omdat je het een keer instelt en het dan gewoon loopt. Ik vind het juist wel lekker dan het niet in mijn app komt te staan, dan blijf ik het niet dagelijks checken en is het geld echt buiten mijn zicht. Mijn posts zijn niet heel boeiend omdat er gewoon elke maand ongeveer 200 euro bij komt en het gestaag groeit.

8 likes

Ik doe het ook bij Meesman, sinds een half jaar of zo. Je belegt automatisch in iets van 6000 aandelen. Er wordt elke maand geld afschreven en verder ben ik er weinig mee bezig. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik me niet druk wil maken om aandelen kiezen en hierbij spreid je automatisch je risico. Voor mij werkt het goed, juist omdat het niet spannend/interessant is.

5 likes

Ja, herkenbaar. Is trouwens een hele goede manier van beleggen, door iedere maand in te leggen vang je met je inleg ook alle ups en downs op. Er zijn veel partijen die dit op deze manier aanbieden. Bijna alle banken, en ook bij een aantal brokers, zoals Robeco, Degiro, Meesman, Binck. Iedereen heeft eigen kosten, maar als jij je lekker voelt bij de Rabo dan is dat prima.

Ik doe zelf een soort tussenvorm bij Robeco. Ik heb daar mijn portefeuille zelf ingericht met een basisbedrag (indertijd 5000) en ik leg maandelijks een bedrag in. Dat wordt dan automatisch verdeeld via een door mij ingestelde verdeelsleutel over mijn portefeuille. Ik kan zelf ook aanpassingen doen aan mijn portefeuille. Maar omdat het Robeco is, kan ik alleen in Robeco beleggingsfondsen beleggen.
Dat ik bij Robeco zit, komt omdat ik de rekening overgedragen kreeg van mijn vader. Hij had er tijdens mijn kindertijd geld gespaard om mijn opleiding te kunnen financieren. En toen ik ging werken, kreeg ik de rekening van hem. Jaren niet naar omgekeken, en toen ik ineens een bedrag kreeg en niet goed wist wat ik ermee moest doen, heb ik deze rekening afgestoft. Ik vind het een fijne partij, maar het is niet de goedkoopste. En momenteel kun je er geen klant worden, omdat ze nog steeds hun klantenadministratie niet op orde krijgen en ze daarom de AFM op hun dak hebben.

Overigens kun je bij al die partijen vaak wel kiezen voor hoe offensief of defensief je wil beleggen. Zeg maar je level of veiligheid. Persoonlijk vind ik deze levels nog aan de behoudende kant. Zeker als je jong bent en je beleggingstermijn langer is dan 10 jaar, zou ik niet te voorzicht zijn, maar een van offensievere levels kiezen.

3 likes

Ik en mijn vriend beleggen via een financieel adviseur. Wij willen er allebei zo weinig mogelijk mee bezig zijn, hebben er geen verstand van, maar moeten wel vermogen opbouwen omdat mijn vriend zzp’er is en dus geen pensioen opbouwt.

Wij hebben eerst een plan laten maken door onze financieel adviseur, intakegesprek en het laten maken van het plan koste 1000 euro. Op basis van onze gegevens (inkomen, uitgaven, spaargeld, huidig pensioen) heeft hij meerdere scenario’s uitgewerkt. Bijv alleen sparen, deels sparen deels beleggen, parttime werken vanaf 55 jaar etc. We kregen toen ook een overzicht van risico’s van onze huidige situatie mee zodat we daar meteen mee aan de slag konden.
Via de adviseur beleggen wij nu ook. Beleggingen gaan via OAKK, zij beleggen dus ons geld (500 euro per maand voor ons samen) en onze adviseur houdt dat in de gaten en geeft elk jaar een update hierover. Volgens onze adviseur was dit een van de meest stabiele opties om te beleggen, al kan ik nu niet meer uitleggen waarom dat is (zoals ik al zei, ik ben er het liefst zo min mogelijk mee bezig).

Ik vond sowieso het plan laten maken erg fijn, ik had echt geen idee hoe we er nou eigenlijk voor stonden, helemaal met de situatie van mijn vriend als zzp’er. Het maken van dit plan heeft echt veel helderheid verzorgt en ik raad het iedereen aan dit te doen, als je op dit moment hier geld voor hebt natuurlijk, ook al hoef je daarna niet meteen te beginnen beleggen, alleen het inzicht in je situatie is erg waardevol denk ik.

4 likes

Ik doe dit bij asn duurzame aandelen en milieu & waterfonds, maandelijks 200€ voor minimaal 30 jaar lang. Niet moeilijk, altijd een risico natuurlijk maar hopelijk gewoon 2 ton waard tegen die tijd :crazy_face:

1 like

Ik doe dit ook via Meesman. Ik zou alleen goed kijken en nadenken over het tussentijds willen opnemen, beleggen op deze manier zou ik echt alleen voor de lange termijn doen. En dan moet je wel de ruimte hebben om het te laten staan als de koers niet gunstig is. Je zal jaren hebben waarin je goed plust maar ook jaren waarin je wellicht verlies lijdt. Als je precies dan op zou willen of moeten nemen hang je.

4 likes

Wij beleggen ook via Meesman. Vooral omdat we geen zin hadden om er actief mee bezig te gaan. We leggen sinds vorig jaar februari iedere maand €300 in, dit gaan we binnenkort iets verhogen. Vind het ideaal op deze manier!

2 likes

Ik doe dit ook, maar het is niet zo interessant om over te posten zoals de rest al zegt, dus je leest er hier minder over.
Ik zat bij Binck, was ik heel erg tevreden over, maar die zijn overgenomen door Saxo en dat is echt een shitshow, alles is door elkaar gemikt (ik had verschillende doelen met verschillende horizons enzo, dat kan niet bij Saxo), ze zijn volstrekt onbereikbaar, fiscaal jaaroverzicht kwam pas 1.5 week geleden binnen (ik had hem niet nodig, maar als je hem nodig hebt voor je belastingaangifte is het knap lastig dat hij 7 weken te laat komt), etc. Alles staat nu in de min, ik laat het nog even op 0 komen en dan wil ik alles verplaatsen, weet alleen nog niet zo goed waarheen.
Ik heb nu ook nog een defensieve rekening geopend bij Rabo, ik wilde geen geld meer overmaken naar Saxo en ik wil niet al m’n geld offensief/risicovol beleggen.

5 likes

Hier in België zijn ze ook overgenomen en iedereen zegt dat het echt slecht is daar.

3 likes

Als het aandelen/obligaties in fondsen zijn, willen andere partijen ze nog wel eens overnemen. Je kunt de klantenservice van de partij waar je naartoe wilt bellen. Zo voorkom je verkoop- en aankoopkosten.

1 like

Ik beleg ook maandelijks een (ongeveer) vast bedrag na het ontvangen van mijn loon in ETFs via DEGIRO. Voornamelijk een all-world ETF, waarbij elk aandeel als het ware een klein stukje van de wereldwijde aandelenmarkt is en je ondanks het kopen van één aandeel een gediversificeerd portfolio hebt in alle sectoren. Het fijne aan DEGIRO vind ik dat je geen transactiekosten betaalt voor aandelen in hun kernselectie, en je alles in eigen beheer hebt. Ik moet wel elke maand zelf geld overmaken naar mijn account en dan een order uitzetten, maar dit kost niet meer dan 5 minuten werk.

Ik probeer de markt niet te timen, omdat ik geen zin heb om er veel tijd in te stoppen en bovendien omdat er genoeg wetenschappelijke papers zijn die aantonen dat je geen beter rendement haalt door de individuele aandelen te analyseren dan wanneer je met de gehele markt meebeweegt (bron: een van de weinige dingen die ik heb opgeslagen van studie finance :stuck_out_tongue_winking_eye:) Belangrijke punten om aan te denken voor je begint zijn denk ik 1) hoe zorg je voor diversificatie en 2) bepaal je beleggingshorizon om de verdeling aandelen/obligaties/andere producten te bepalen

Edit: ik lees je bericht nog eens goed en zie dat je er helemaal niet zelf mee bezig wilt zijn. Dan zou ik gewoon de aanbieders die hierboven ook genoemd worden vergelijken qua kosten/gemak

3 likes

Ik ben de helft kwijt van de crash bij het begin van de pandemie. Toen verloor ik 60% van mijn rendement, maar binnen 7,5 maand stond ik weer op hetzelfde niveau. In de anderhalf jaar erop is mijn rendement meer dan verdubbeld. En nu ben ik vergeleken met het rendement voor de pandemie 40% kwijt. Maar ten opzichte van mijn totale rendement is dat 20%. Het zijn klappen, maar als je de tijd neemt, komt het altijd weer goed. Beter in ieder geval dan als het geld op een spaarrekening had gestaan.

Dit is mijn rendementsgrafiek:

Ik ben vanaf 2018 actiever gaan beleggen, voor die tijd stond er een klein bedrag waar ik niet naar om keek.

Dit is trouwens niet om iemand “de ogen uit te steken”, maar juist ter aanmoediging van iedereen die belegt en dit een beetje eng vindt. Met goede spreiding (zelf gedaan of laten doen) en periodiek inleggen kan iedereen dit soort rendementen behalen. En daar horen ook dips bij. Dat is onderdeel van het risico. Maar de lange horizon maakt de dips steeds minder heftig.

6 likes

Hier ben ik ook benieuwd naar, waarom kiezen sommige voor een externe partij zoals Meesman ipv hun eigen bank?
En is het ook rendabel als je de eerste jaren ‘maar’ 50 euro per maand inlegt?

Ik zat bij Triodos en belegde daar ook wat, daarna begonnen bij Meesman. Ik zag de beleggingen elke keer als ik de bankieren app opende. Dat beïnvloedde mij heel erg, ene dag was het weer 10 euro minder dan de dag daarvoor. Fijne aan Meesman vind ik dat je eens per week een update kan zien maar ik er juist niet de hele tijd mee bezig bent.

@Barbamama ja sowieso! Maar je moet het geld wel echt kunnen missen de komende 10 jaar.

3 likes

Als je toevallig ook een startkapitaaltje hebt liggen scheelt het al wel een hoop
Maar zelfs met 50€ keer 30 jaar heb je een lekker bedragje als het rendement bijv 7% is

2 likes

Ik doe dit precies zo sinds een aantal jaar! Elke maand - bij storting van loon- direct een vast bedrag in vaste ETF (Vanguard all world). Soms koop ik wat losse aandelen, maar niet vaak. Heb er geen / nauwelijks omkijken naar. Ik vind kosten van belang (omdat dat invloed heeft op je rendement) dus vandaar Degiro & deze ETF (naast dat ik toentertijd ook wel veel heb gelezen over welke ETF zou nemen).

2 likes

Thanks voor de snelle antwoorden @tskkie
Ik leg elke maand 50 euro weg via normaal bank sparen, maar dat gaat meer kosten en is uiteindelijk helemaal niet rendabel. Maar voor nu kan ik nog geen grote bedragen missen. Ik wil wel met een goede startkapitaal inleggen en dat is van mijn belastingteruggave (2000 euro ongeveer).

3 likes

Ja das wel chill op lange termijn scheelt dat al veel dat je die 2000€ had om te beginnen. En ookal heb je nu 50€ per maand over 5 jaar kan dat anders zijn. Als je meer kan gaan missen kan je je bedrag altijd verhogen

1 like