Nee dan moet je gewoon 100% of 90% van je inleg naar aandelenfonds laten gaan en niet of nauwelijks naar de obligaties.
Is milieu en waterfonds van Asn die doet het best goed, koop ik dus maandelijks bij
Maar die 50 euro, is die over naast normaal sparen? Want ik zou alleen beleggen als dat met geld kan dat je dus 10 jaar zou kunnen missen. Niet je reguliere sparen hierdoor vervangen.
Bij Meesman kan je alleen beleggen met een minimale inleg van 100 euro per maand of starten met 10k. Dus zou ook even goed kijken naar de mogelijkheden per aanbieder waar je in geĂŻnteresseerd bent.
Dat zou dan in principe gelijk staan aan een offensieve strategie? Ik dacht dat het namelijk ook te maken had met het soort bedrijven, maar dat is dus niet zo?
@tskkie zit jij sowieso al bij ASN of heb je die specifiek uitgekozen voor beleggen? In water beleggen lijkt me ook wel wat of eigenlijk duurzame beleggingen in het algemeen.
@anon50301661 vind ik knap! Het is voor mij allemaal zulke ingewikkelde materie, kan daar echt niks mee haha. Leuk ook dat je het samen met je vriend erover kan hebben, die van mij intereseert het echt niks en die weet er nog minder over dan ik
Dat lijkt mij meer een verkooppraatje tbh. Ik zou altijd zoveel mogelijk de hele markt meenemen en als je voor een lange termijn passief wil beleggen niet ingewikkeld gaan lopen doen met tech fondsen ofzo.
edit: sorry, ik zeg het niet goed. 100% aandelen (in een fonds) is offensief tot zeer offensief. Obligaties maken een strategie meer defensief. Door het te specificeren naar bijv. alleen tech bedrijven maak je het nog meer offensief. Dat laatste is volgens mij onnodig. Zulke beleggingen doe je wat mij betreft voor een langere termijn. Die fondsen worden regelmatig herzien om zo een brede dekking te hebben, en onderdelen van de markt te voegen die niet in verhouding gedekt werden. Waarom moeilijk doen met een water of tech fonds, als het geen toegevoegde waarde heeft? Kijk, als je het leuk vind individuele aandelen te kopen zou ik dat doen maar ik zou niet al je geld inzetten op tech omdat je tech leuk vindt. Je moet gewoon voor een lange termijn regelmatig aankopen doen, en dat doorzetten. Voor mij helpt het dat Meesman maandelijks het bedrag afschrijft omdat ik een wispelturig mens ben en maandelijks ga twijfelen als ik het via de Degiro zou moeten doen. Zal ik deze maand meer inleggen omdat de beurs laag staat? Oh, het staat vandaag erg hoog, misschien moet ik even wachten met inleggen?? Beleggen is voor mij geen hobby, het is gewoon een tool om later hopelijk fucking veel geld te hebben en dat is wat ik wil bereiken. Zolang het maar niet via wapenhandel/kolencentrales en dat soort ellende is, vind ik het prima.
Mijn werk start met een traject over starten met beleggen. Voor diegenen die interesse hebben, stuur me een DM.
Dan moet het wel heel veel schelen (en dat doet het volgens mij niet) als het uit kan om a 400-600 euro een samenlevingscontract aan te gaan. Ik zou los van elkaar beginnen!
Nee ik zou niet weten waarom het voordeliger zou zijn dit samen aan te gaan. Je betaalt niet per rekening, maar een percentage per aankoop.
Ik heb me afgelopen weekend aangemeld bij DeGiro en ik wil simpel beginnen met ETFs. Misschien daarna aandelen, maar dat weet ik nog niet zeker
Ik zat er zelf eigk nog niet man wel, dus ik zit er alleen om te beleggen en is idd duurzaam dus heb milieu en waterfonds en duurzame aandelen
Ja whatever ik hou me er niet enorm mee bezig alleen sommigen dingen zijn wel echt meer toekomst gericht dan anderen denk ik. Kan niet echt voorbeelden geven laten we eerlijk zijn we are here for the money
ik denk dus dat dit best tegenvalt. Ik denk dat die âduurzameâ fondsen over het algemeen een wassen neus zijn en dat ze profiteren van dat mensen denken âoh duurzaam zal wel goed zijnâ.
Momenteel enorm veel greenwashing maar er wordt door de regulering gekeken naar de groene labels en brokers die claimen duurzaam te beleggen.
Gaat binnen een jaar of twee strenger op toegezien worden.
Dat was wel zo, maar er gebeurt veel op dit gebied. Allereerst is er vorig jaar (maart '21) wetgeving vanuit de EU aangenomen die de komende jaren steeds strenger wordt. Hierin worden de aanbieders gedwongen om beter te informeren over de duurzaamheid van hun aanbod en is er een classificatie opgesteld, Sustainable Finance Action Plan. Hiermee krijgt de consument steeds meer inzicht in hoe duurzaam een fonds daadwerkelijk is. De markt had zelf al ESG scores gemaakt (Environmental, Social and Governance), maar deze richtlijnen gaan nog wat verder hebben ook zogenaamde disclosure verplichtingen. Meer inzicht dus.
Even nog verduidelijken dat er een verschil is tussen duurzaam beleggen en groen beleggen. Onder groenbeleggen vallen producten die een bijzondere fiscale regeling hebben. Daar zijn de regels superstreng voor, en die producten zijn vaak moeilijk te krijgen omdat ze vol zitten. Duurzaam beleggen is inderdaad een marketing term, maar net als met het woord biologisch in de supermarkt, wel steeds meer aan regelgeving gebonden. Je kiest hier mee ook voor een maatschappelijk statement.
Ja ik denk persoonlijk helemaal niks zoals al zei je belegd niet om de wereld te verbeteren ofzo
Ja dat laatste verschil ken ik! Ik moet zeggen dat ik me twee/drie jaar geleden hier meer in verdiept heb en mijn kennis blijkbaar snel verouderd is obv wat jij en @Daelyss zeggen. Ik ben vega voor het milieu en ben allround idealist maar ik vond het âduurzaamâ beleggen toendertijd flink tegenvallen. Maar goed om te horen dat er het eea verandert, ik zie mezelf in de toekomst nog wel wat aanpassen!
Dit herken ik wel ja haha, vandaar ook dat ik me meer wil richten op maandelijks automatisch beleggen.
Ik moet wel nog extra betalen voor het hebben van een beleggingsrekening zelf, bij de bank tenminste. Dat zijn geen enorme kosten gelukkig, denk iets van âŹ30 per jaar oid. En als je bij een andere bank gaat dan je eigen dan ben je vaak wel verplicht om een betaalrekening daar te openen, waar ook kosten aan verbonden zijn.
Ja ik denk ook wel dat je goed moet kijken of het wel echt zo duurzaam is als wordt beweerd. Fijn om te lezen dat het steeds meer gereguleerd wordt en je er (over een tijdje) dan ook echt van uit kan gaan dat het daadwerkelijk duurzaam is. Ik ben zelf absoluut niet heilig, maar ik vind het een kleine moeite om als ik toch ga beleggen dat ook duurzaam te doen, in ieder geval een deel. Dan moet het fonds ook wel daadwerkelijk duurzaam en ethisch zijn en niet enkel een verkooppraatje, daar heb je zeker gelijk in.
30 euro per jaar vind ik best veel, is dat onafhankelijk van hoeveel belegd is?
Nee de fondsen van beleggers kunnen niet opgeëist worden door een curator, die vermogens moeten gescheiden blijven.
Nee sorry ik heb het verkeerd! Ik zat eerst te twijfelen tussen 2 vormen en bij de één betaal je een vast bedrag maandelijk en bij de ander een percentage van je belegde vermogen. Ik had dus in mijn hoofd dat ik die andere vorm had gekozen het bedrag is dus inderdaad afhankelijk van je belegde bedrag