Beleggen/investeren/sparen

Na wat lezen, hoe beleggen jullie als het voor jullie gedaan word?

• Zeer offensief
  • Offensief
  • Neutraal
  • Defensief
  • Anders

0 stemmers

1 like

Normaal gezien bekijkt je beheerder dat aan de hand van jouw persoonlijke (financiële) situatie. Niet doen wat de rest doet want misschien ben jij bereid om minder risico te nemen dan anderen. Als je laat beleggen zou ik echt doen wat je adviseur zegt. En uiteindelijk houdt niets je tegen om offensiever (zelf) te beleggen met een kleinere inleg.

3 likes

Het grootste deel zit bij mij in een zeer offensief potje, maar de titel daarvan is Porsche. Als ik later als ik groot ben geen Porsche kan kopen ben ik heel even verdrietig, maar dat is het dan ook.
Als je potje pensioen of studie van de kinderen heet heb je hele andere belangen en moet je risicoprofiel dus ook heel anders zijn.

4 likes

Het enige nadeel hiervan is stel alles gaat goed en je hebt met je 7% rendement en je 100€ per maand over 30 jaar 100.000€ ik zeg maar wat. Hoeveel is 100.000€ dan nog waard, inflatie etc

7% rendement lijkt me altijd nog beter dan je geld tegen 0% op een spaarrekening te laten staan. Dus ik snap niet wat je precies bedoeld met ‘nadeel’. Welke alternatieven tegen inflatie stel je anders voor?

4 likes

Pandjesbaas worden :money_mouth_face::money_mouth_face::money_mouth_face:

6 likes

Haha nee zeker maar bedoel meer nu denk ik van lekker aanvullingje op mijn pensioen, maar als je tegen die tijd 1 jaar doet met een ton valt mijn plan wel in duigen :sweat_smile:
Ps ik ben geen econoom dus geen idee wat een een alternatief is

1 like

7% inflatie is zeker niet standaard hè, we zaten hiervoor op 1-2%

3 likes

Ik ben altijd meer een optimist :crazy_face:

Nee is het rendementsoverzicht van mijn portefeuille bij Robeco. Minus bedragen en plus een pijltje ter verduidelijking.

2 likes

Ik zit in het ‘blauwe goud’ water

1 like

Ik zou ook graag structureel maandelijks willen beleggen, dan zou ik graag een offensief of zeer offensief profiel willen kiezen. Ik ben nog redelijk jong en heb een lange beleggingshorizon. Echter kan je volgens mij mbij meesman niet voor een offensief profiel kiezen. Mijn eigen bank is ING en die is vrij prijzig met beleggen. Iemand tops hierin?
@tskkie is dat een ETF voor water of een specifiek aandeel? Zou je willen delen welke?
@anon50301661 leuk dat je zelf de aandelen uitkiest, doe je ook een soort analyse of baseer je je keuzes ergens anders op? Wat is Bayer voor iets trouwens?

1 like

Nee dan moet je gewoon 100% of 90% van je inleg naar aandelenfonds laten gaan en niet of nauwelijks naar de obligaties.

1 like

Is milieu en waterfonds van Asn die doet het best goed, koop ik dus maandelijks bij

1 like

Maar die 50 euro, is die over naast normaal sparen? Want ik zou alleen beleggen als dat met geld kan dat je dus 10 jaar zou kunnen missen. Niet je reguliere sparen hierdoor vervangen.
Bij Meesman kan je alleen beleggen met een minimale inleg van 100 euro per maand of starten met 10k. Dus zou ook even goed kijken naar de mogelijkheden per aanbieder waar je in geïnteresseerd bent.

3 likes

Dat zou dan in principe gelijk staan aan een offensieve strategie? Ik dacht dat het namelijk ook te maken had met het soort bedrijven, maar dat is dus niet zo?

@tskkie zit jij sowieso al bij ASN of heb je die specifiek uitgekozen voor beleggen? In water beleggen lijkt me ook wel wat of eigenlijk duurzame beleggingen in het algemeen.

@anon50301661 vind ik knap! Het is voor mij allemaal zulke ingewikkelde materie, kan daar echt niks mee haha. Leuk ook dat je het samen met je vriend erover kan hebben, die van mij intereseert het echt niks en die weet er nog minder over dan ik :joy:

Dat lijkt mij meer een verkooppraatje tbh. Ik zou altijd zoveel mogelijk de hele markt meenemen en als je voor een lange termijn passief wil beleggen niet ingewikkeld gaan lopen doen met tech fondsen ofzo.

edit: sorry, ik zeg het niet goed. 100% aandelen (in een fonds) is offensief tot zeer offensief. Obligaties maken een strategie meer defensief. Door het te specificeren naar bijv. alleen tech bedrijven maak je het nog meer offensief. Dat laatste is volgens mij onnodig. Zulke beleggingen doe je wat mij betreft voor een langere termijn. Die fondsen worden regelmatig herzien om zo een brede dekking te hebben, en onderdelen van de markt te voegen die niet in verhouding gedekt werden. Waarom moeilijk doen met een water of tech fonds, als het geen toegevoegde waarde heeft? Kijk, als je het leuk vind individuele aandelen te kopen zou ik dat doen maar ik zou niet al je geld inzetten op tech omdat je tech leuk vindt. Je moet gewoon voor een lange termijn regelmatig aankopen doen, en dat doorzetten. Voor mij helpt het dat Meesman maandelijks het bedrag afschrijft omdat ik een wispelturig mens ben en maandelijks ga twijfelen als ik het via de Degiro zou moeten doen. Zal ik deze maand meer inleggen omdat de beurs laag staat? Oh, het staat vandaag erg hoog, misschien moet ik even wachten met inleggen?? Beleggen is voor mij geen hobby, het is gewoon een tool om later hopelijk fucking veel geld te hebben en dat is wat ik wil bereiken. Zolang het maar niet via wapenhandel/kolencentrales en dat soort ellende is, vind ik het prima.

5 likes

Mijn werk start met een traject over starten met beleggen. Voor diegenen die interesse hebben, stuur me een DM.

3 likes

Dan moet het wel heel veel schelen (en dat doet het volgens mij niet) als het uit kan om a 400-600 euro een samenlevingscontract aan te gaan. Ik zou los van elkaar beginnen!

4 likes

Nee ik zou niet weten waarom het voordeliger zou zijn dit samen aan te gaan. Je betaalt niet per rekening, maar een percentage per aankoop.

1 like