Beleggen/investeren/sparen

Ik heb me afgelopen weekend aangemeld bij DeGiro en ik wil simpel beginnen met ETFs. Misschien daarna aandelen, maar dat weet ik nog niet zeker

1 like

Ik zat er zelf eigk nog niet man wel, dus ik zit er alleen om te beleggen en is idd duurzaam dus heb milieu en waterfonds en duurzame aandelen

1 like

Ja whatever ik hou me er niet enorm mee bezig alleen sommigen dingen zijn wel echt meer toekomst gericht dan anderen denk ik. Kan niet echt voorbeelden geven laten we eerlijk zijn we are here for the money

1 like

ik denk dus dat dit best tegenvalt. Ik denk dat die “duurzame” fondsen over het algemeen een wassen neus zijn en dat ze profiteren van dat mensen denken “oh duurzaam zal wel goed zijn”.

1 like

Momenteel enorm veel greenwashing maar er wordt door de regulering gekeken naar de groene labels en brokers die claimen duurzaam te beleggen.
Gaat binnen een jaar of twee strenger op toegezien worden.

6 likes

Dat was wel zo, maar er gebeurt veel op dit gebied. Allereerst is er vorig jaar (maart '21) wetgeving vanuit de EU aangenomen die de komende jaren steeds strenger wordt. Hierin worden de aanbieders gedwongen om beter te informeren over de duurzaamheid van hun aanbod en is er een classificatie opgesteld, Sustainable Finance Action Plan. Hiermee krijgt de consument steeds meer inzicht in hoe duurzaam een fonds daadwerkelijk is. De markt had zelf al ESG scores gemaakt (Environmental, Social and Governance), maar deze richtlijnen gaan nog wat verder hebben ook zogenaamde disclosure verplichtingen. Meer inzicht dus.

Even nog verduidelijken dat er een verschil is tussen duurzaam beleggen en groen beleggen. Onder groenbeleggen vallen producten die een bijzondere fiscale regeling hebben. Daar zijn de regels superstreng voor, en die producten zijn vaak moeilijk te krijgen omdat ze vol zitten. Duurzaam beleggen is inderdaad een marketing term, maar net als met het woord biologisch in de supermarkt, wel steeds meer aan regelgeving gebonden. Je kiest hier mee ook voor een maatschappelijk statement.

2 likes

Ja ik denk persoonlijk helemaal niks zoals al zei je belegd niet om de wereld te verbeteren ofzo

Ja dat laatste verschil ken ik! Ik moet zeggen dat ik me twee/drie jaar geleden hier meer in verdiept heb en mijn kennis blijkbaar snel verouderd is obv wat jij en @Daelyss zeggen. Ik ben vega voor het milieu en ben allround idealist maar ik vond het ‘duurzaam’ beleggen toendertijd flink tegenvallen. Maar goed om te horen dat er het eea verandert, ik zie mezelf in de toekomst nog wel wat aanpassen!

2 likes

Dit herken ik wel ja haha, vandaar ook dat ik me meer wil richten op maandelijks automatisch beleggen.

Ik moet wel nog extra betalen voor het hebben van een beleggingsrekening zelf, bij de bank tenminste. Dat zijn geen enorme kosten gelukkig, denk iets van €30 per jaar oid. En als je bij een andere bank gaat dan je eigen dan ben je vaak wel verplicht om een betaalrekening daar te openen, waar ook kosten aan verbonden zijn.

Ja ik denk ook wel dat je goed moet kijken of het wel echt zo duurzaam is als wordt beweerd. Fijn om te lezen dat het steeds meer gereguleerd wordt en je er (over een tijdje) dan ook echt van uit kan gaan dat het daadwerkelijk duurzaam is. Ik ben zelf absoluut niet heilig, maar ik vind het een kleine moeite om als ik toch ga beleggen dat ook duurzaam te doen, in ieder geval een deel. Dan moet het fonds ook wel daadwerkelijk duurzaam en ethisch zijn en niet enkel een verkooppraatje, daar heb je zeker gelijk in.

1 like

30 euro per jaar vind ik best veel, is dat onafhankelijk van hoeveel belegd is?

Nee de fondsen van beleggers kunnen niet opgeëist worden door een curator, die vermogens moeten gescheiden blijven.

3 likes

Nee sorry ik heb het verkeerd! Ik zat eerst te twijfelen tussen 2 vormen en bij de één betaal je een vast bedrag maandelijk en bij de ander een percentage van je belegde vermogen. Ik had dus in mijn hoofd dat ik die andere vorm had gekozen :joy: het bedrag is dus inderdaad afhankelijk van je belegde bedrag

Holy shit zeg de prijs van Netflix is echt een afgrond ingestort. In 48 uur is de waarde met 50% verminderd. Nu gaan ze ook nog allemaal stomme dingen doen bedrijfsmatig dus byeee. Gaat dit nog goed komen haha?

Netflix voelt voor mij al een hele tijd als een dying company… verbaas me er vooral over hoe slecht de app/interface is en hoe lang dat al zo is… ik mis echt de tijd dat je kon filteren op beoordeling en zo altijd wel iets leuks nieuws kon vinden. Dat systeem met % match heeft nooit gewerkt maar is toch blijven bestaan.
Wij delen ook een abo met schoonouders en betalen dus meer voor een tweede scherm. Maar als Netflix dat onmogelijk gaat maken gaat ons abo direct de deur uit :wave:

Edit: o ik zie dat dat straks nog wel kan maar dat je meer moet betalen. Maar goed, dat maakt het voor ons niet per se aantrekkelijker

2 likes

Ja daar heb je helemaal gelijk in. M’n familie deelt ook een account, in je eentje vind ik de gewoon prijs niet gerechtvaardigd. In vergelijking met HBO of Disney plus, dan lopen ze zo ver achter met alles. Facebook zou de volgende moeten zijn, maar die heeft gewoon veel bedrijven opgekocht. Dat kan Netflix niet echt doen meer.

1 like

Wow The Musk heeft Twitter gekocht. Nog een miljardair met een media bedrijf. :tada: Kan hij lekker negatieve informatie over zichzelf verwijderen. Zou Trump nu ook weer terug mogen op het platform? Ben benieuwd wat dit doet met de waarde van Twitter

3 likes

Tamelijk deprimerend grafiekje zo :sob:

1 like

Haha, ik ben zo iemand. Ik sta flink in de min.
Persoonlijk doet het me niet zo veel, ik ga ervan uit dat het in de komende 40 jaar nog wel gaat bijdraaien.

9 likes

Ik zou graag willen beginnen met beleggen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb echt geen flauw idee waar ik moet beginnen. Ik zit bij de Rabobank en daar kan je sinds kort ook beleggen. Is het een goed idee om dit via de bank te doen? Het rendement is ook niet heel hoog eventueel.

Wat zijn de tips?

2 likes

Als je even iets omhoog scrollt staan er super veel tips, volgens mij worden door de mensen die hier meeposten echt veel verschillende dingen gebruikt, maar ik denk goed om even te bedenken hoe “actief” je er mee bezig wil. Als je het liever uit handen geeft (beheerd beleggen) kan via de bank?Meesman (of zelfs Peaks) een goede optie zijn, je hebt dan soms een paar keuzes maar hoeft het niet echt zelf in de gaten te houden. Wil je zelf beleggen dan kan degiro of rabo wel handig zijn:
Maar misschien heb je hier wat aan: https://www.bankenvergelijking.nl/beleggen/laten-beleggen/ (je kan het vinkje ook zetten op zelf beleggen)

Leestip: Blondjes beleggen beter! Om even een beetje een idee te krijgen wat voor keuzes je allemaal hebt

3 likes