Beleggen/investeren/sparen

Ik sta nog steeds in de plus, met name wegens de ETF. Op dit moment bijna alle aandelen - op 1 na- in de min.

2 likes

Welke app is dat?

1 like

De app van m’n bank, daarmee beleg ik.

1 like

Ahh! Ik dacht oh wat handig, ben zelf namelijk aan het verdiepen in beleggen en twijfel nog over het ‘waar’ (zit nu ook aan mijn bank te denken, maar dat is ING en ik ben het eigenlijk niet eens met waar zij geld in steken)

1 like

Het is inderdaad heel handig en fijn, kan het op deze manier makkelijk zien. Ik zit bij de sns.

3 likes

Ik beleg passief via Meesman en ik vind het heel fijn dat ik niet de hele tijd het totale bedrag zie in de app van mijn bank. Toen ik nog bij degiro zat, keek ik steeds in die app om te kijken of het vandaag meer of minder was dan gisteren :sweat_smile:

4 likes

Weet iemand waarop ze dit verwachte rendement baseren? Ik heb in 2022 -16% rendement gehad, kan me niet helemaal voorstellen dat het in 2023 ineens totaal de andere kant op gaat.
Niet dat ik boven die grens uitkom, dus praktisch maakt het niks uit, maar vindt het wel een opvallend percentage.

1 like

Als je jouw vraag op mail hebt, zou ik direct mailen (bewijs) dat ze herstellen wat ze gedaan hebben. Dit is niet alleen mega weird, maar juridisch ook niet juist. Voor het gevolgen heeft voor jullie (gedeelde) pensioen, zou ik nu goed op mijn strepen gaan staan om dit direct te herstellen.

2 likes

Ik hoef zelf niets voor m’n pensioen te regelen maar luister regelmatig podcasts over geld, beleggen etc. Wat vaak genoemd wordt is pensioenbeleggen via Brand New Day of Meesman.

Waar je met pensioen beleggen wel rekening mee moet houden (volgens mij) is als je een rekening opent dat deze ook pas te gebruiken is op je pensioen leeftijd en je niet eerder bij het geld kunt.

Mijn partner en ik beleggen (niet op een pensioenrekening) bij Meesman en daar zouden we op elk moment bij kunnen dus dat kan je ook overwegen.

1 like

Je eigen bank is vaak relatief duur! Ik vind het zelf ook prettig om de bedragen niet in dezelfde app te zien, dat leidde bij mij alleen maar tot onzekerheid.

Wat @Nebula zegt klopt helemaal, een voordeel van pensioenbeleggen is dat het niet mee telt voor de vermogensbelasting. Is nu misschien nog niet aan de orde maar misschien een overweging die in de toekomst mee kan tellen.

2 likes

Ik ben steeds meer aan het inlezen over beleggen.
Voor mezelf wil een een combinatie doen van ETF’s en dividend beleggingen. Daarmee wil ik eind deze maand mee starten en ik wil 200 euro per maand gaan inleggen bij DeGiro.

Mijn vraag aan jullie is, hoeveel euro leggen jullie per maand/week in?
Waarin beleggen jullie en waarom?
Waarop heb jij je beleggingsstrategie op gebaseerd?
Wat zijn extra tips tricks? Ik heb het boek blondjes beleggen beter thuis liggen en ik luister naar de podcast van jong beleggen en volg op reddit ook verschillende groepen m.b.t. aandelen.

1 like

Waarom wil je beleggen? Echt voor later? Zo ja, waarom dan aandelen/fondsen met dividend? Zie daar zelf nooit zo het voordeel van in als je het voor vermogensopbouw gebruikt.

Ik heb het all-world aandelen fonds van Meesman en iets aan obligaties, maar echt relatief weinig. 200 euro per maand, kijk er praktisch nauwelijks naar en dat bevalt me eigenlijk heel goed. Beleggen is voor mij geen hobby, beetje in tegenstelling tot wat ik vaak zie bij die lui van jong beleggen en reddit.

1 like
  • Hoeveel euro leggen jullie per maand/week in? 750 euro p/m
  • Waarin beleggen jullie en waarom? EFT’s bij Brand new day
  • Waarop heb jij je beleggingsstrategie op gebaseerd? Ik beleg zeer offensief omdat ik het geld de komende 20 tot 25 jaar niet nodig denk te hebben. Het doel is om tussen mijn 50e en 55e met pensioen te kunnen.
  • Wat zijn extra tips tricks? De beste belegger is een dode belegger. Dus niet de markt proberen te timen, blijven inleggen en er vooral niet te veel naar omkijken.
5 likes

Ik beleg 600 euro per maand op een Robecorekening, met een vrij offensieve strategie, omdat ik de komende 15/20 jaar dit geld niet nodig heb. Doel is mijn hypotheek af te lossen en extra vermogen op te bouwen als extra pensioen. Mijn tip is om consequent iedere maand te blijven inleggen voor langere termijn. Alleen zo profiteer je van de lows en genereer je echt een vliegwieleffect in de highs.
En ik beleg een deel in dividendfondsen, en laat het dividend aan mezelf uitkeren. Dit zet ik op mijn “vakantie en leuke dingen” rekening. Zo heb ik het gevoel iets leuk te doen van al dat geld waar ik niet aan mag zitten.
@Barbamama

1 like

Ik heb een jaar zelf geld ingelegd bij DeGiro in ETF’s en merkte dat ik er erg mee bezig was. Met de koersen en eventueel niet/wel inleggen vanwege die koersen. Ook losse aandelen werden ineens aantrekkelijk, terwijl dit niet mijn intentie was.
Na dit jaar gekozen voor beleggen via Meesman, daar wordt mijn inleg automatisch afgeschreven en hoef ik niet zelf ETF’s e.d. uit te kiezen. Geeft me veel rust, ook omdat mijn intentie is de komende 20/25 jaar dit geld niet nodig te hebben dus waarom zou ik er dan maandelijks mee bezig zijn.
Mijn inleg is 200 euro per maand, daarnaast spaar ik ook elke maand op mijn spaarrekening.
Ik ben van mening dat meerdere opties aanhouden (beleggen, sparen, evt. aflossen hypotheek) het beste is.

4 likes

Wellicht ook interessant voor de mensen hier:
https://www.ad.nl/geld/strijd-om-spaarder-barst-los-hier-wordt-de-rente-van-2-procent-maandelijks-uitgekeerd~aa57fe6a/

3 likes

Mijn vraag aan jullie is, hoeveel euro leggen jullie per maand/week in? 500e per maand voor mezelf (en nog deel met partner)
Waarin beleggen jullie en waarom? op dit moment vanguard all world met name, 75% van mijn portefeuille via DeGiro (ivm laagste transactiekosten) Nog een paar losse aandelen, maar wil ik eigenlijk vanaf. Ik wil niet maandelijks bezig zijn met mijn portefeuille maar gewoon structureel beleggen in ETF’s.
Waarop heb jij je beleggingsstrategie op gebaseerd? wil het echt voor ‘‘later’’, dus pas >20 jaar dus ik ga voor een safe strategie waarbij ik weinig omkijken heb
Wat zijn extra tips tricks? vooral niet te veel speculeren, beter maandelijks elke maand hetzelfde inleggen dan willen inspelen op de markt. In the end blijkt proberen in te spelen op de markt vrijwel altijd nadeliger uit te pakken, ook al ben je er veel mee bezig.

1 like

Haha, goed gedaan! Wat een mafketel zeg, zo maar een pensioen opzeggen. Mooi dat het zo snel goed is gekomen.

Ik wil daarom een combinatie doen van dividend en ETF. Dividend om een klein passief inkomen op te bouwen die ik kan herinvesteren, ik wil 20% van mijn portfolio daarvoor gebruiken. ETF’s voor een lange termijn 20-30 jaar.
Waarom heb jij juist gekozen voor obligaties? Jong beleggen en Reddit gebruik ik om informatie te verkrijgen over welke vormen van beleggen er is. Ik ga niet elke dag alles bij houden en losse aandelen kopen. Ik volg uiteraard niet blind wat andere zeggen, vandaar dat ik ook op verschillende platformen informatie opvraag :).

@Wonderland bedankt waarom hebben jullie gekozen vor S&P en AEX?
@NewBlood klopt, ik lees inderdaad ook veel dat je de markt niet kunt timen, gewoon per maand kopen en het laten staan. Heb jij geen momenten gehad waarin je het spannend vond? Zeker met de corona / oorlogs periode?
@TanteBetje In welke dividendfondsen zit jij?
@anoniempje Begrijp ik dat meesman de ETF’s voor jou uitkiest? Ik wil inderdaad 200 per maand inleggen voor beleggingen en ook een deel sparen voor een buffer.
@VanderWoodsen Waarom hebben jullie gekozen voor Vanguard en waarom wil je van de losse aandelen af?

Bedankt allemaal voor jullie persoonlijk inzicht en dat jullie open genoeg zijn om dit te delen, ik heb hier enorm veel aan!

1 like

Maar waarom een passief inkomen om te herinvesten? Ga je ooit van dat inkomen leven? Waarom niet gewoon iets wat puur in waarde stijgt? Snap de logica nooit.

Ik heb een heel klein percentage obligaties voor iets dempen van hoe offensief ik beleg, meeste is een fonds met aandelen wereldwijd (die van Meesman).