Beleggen/investeren/sparen

Als ik het herinvesteer kom ik op een punt waarin ik genoeg dividend binnen krijg waardoor ik daarmee bepaalde vaste lasten kan betalen. Ik zie er wel het voordeel van in. Het vermogen van het bedrijf blijft ook steeds stijgen omdat ze dividend uitkeren, dat maakt het aandeel ook blijvend aantrekkelijk.

Bij meesman kan je kiezen voor twee type profielen als je wilt investeren in aandelen: Aandelen Wereldwijd Totaal en Aandelen Duurzame Toekomst. Als je er meer over wilt weten zou ik de website even uitpluizen.
Ik zit met mijn inleg volledig is Aandelen Wereldwijd Totaal.

2 likes

Maar is je doel dan om vermogen op te bouwen of een passief inkomen te krijgen, of een beetje van beide?

Inderdaad beide, ik wil voor 80% vermogen opbouwen in een periode van 20-30 jaar en niet meer naar omkijken. En 20% passief inkomen om eerst te herbeleggen waarin ik op een zeker moment zodanig ‘veel’ dividend krijg per kwartaal dat ik er bepaalde lasten van kan dekken en herbeleggen niet meer nodig is.

Ik beleg via mijn eigen bank. De reden hiervoor is dat ik ook werkzaam ben voor deze bank en een geedelte van de aan en verkoop moet gemonitiord worden. Voor mij was de meest makkelijke optie om een rekening bij hen aan te houden, dan goedkeuring te vragen voor transacties. Per maand beleg ik minimaal 200 a 500 euro per maand. Dit is afhankelijk van een meevaller en of er redenen zijn om bij te leggen. Mijn stratiegie is offensief en gericht op langere termijn (15 a 20 jaar). Ik beleg in aandelen een ETF’s. De ETF’s zijn bijv. iShares S&P 500, iShares MSCI World. De ETF’s zijn voor de lange termijn en leg in zodat overal ongeveer hetzelfde bedrag in is geinvesteerd. Aandelen hou ik meer in de gaten en koop en verkoop ik actief. Ik vind het namelijk leuk om de beurs en niews hierover te volgen.

1 like

Ik probeer beleggen een beetje te ontdekken dus ben begonnen via BUX en heb oa wat crypto gekocht. Nu zie ik dat er rond 17 uur vandaag al m’n crypto een hele grote dip hebben gehad, die gelukkig ook snel weer voorbij was. Iemand daar een verklaring voor? Ik probeer t allemaal een beetje te begrijpen hahaha

@Tamara wat is je reden geweest om te starten met crypto? Ik ben ook een beginner, althans dat schreeuw ik al 6 maanden maar ik ben nog steeds bezig met mijn portfolio te ontwikkelen.

Ik zelf heb nu eigenlijk alles gereed staan en per februari wil ik gaan starten met mijn eerste ETF te kopen.

1 like

Ik zeg een collega bezig met BUX en ik dacht: heee dat lijkt mij ook wel leuk. Dus niet zo heel spannende reden hahaha. Heb ook totaal geen plan.

4 likes

Misschien is het toch goed om eventueel een profiel op te bouwen? Het kan enorm risicovol zijn, mits je het geld niet mist :stuck_out_tongue: Wat is je doel met beleggen?

Ik doe geen gekke bedragen hoor, heb 450 euro ingelegd en dat is nu 584 waard. Ik probeer maar wat.

1 like

Er is een cryptotopic:

1 like

En wat inlezen / podcasts luisteren om het e.e.a. te begrijpen over hoe de markt kan reageren.

2 likes

Heeft een van jullie al de jaaropgave van Degiro?

Ik kan hem via de app downloaden. Hij staat onder documenten.

Ik heb hem ook nog niet. Onder documenten staat alleen die van 2021.

Edit: oke sinds vanmorgen staat die van 2022 er ook bij. :yum:

Ai ai ai. Zou er weer een banken crisis ontstaan?

Ik ben waarschijnlijk te naïef en totaal geen expert maar europese banken hebben sinds 2008 verplicht veel meer solvabiliteit moeten opbouwen als buffer.
Het doet me wel vragen stellen bij het hele rentesysteem want ik vind het wel heel toevallig dat banken sinds de rente verhogingen plots problemen beginnen te krijgen.

5 likes

In Amerika zijn die regels dankzij Trump juist allemaal versoepeld. :sweat_smile: Hopelijk komt het hier inderdaad allemaal goed.

2 likes

Per volgende maand ga ik een hoger bedrag inleggen, ik denk zo’n 200 euro per maand.
Ik heb een REIT waar ik in wil gaan beleggen en die keert ook dividend uit en daarnaast ETFS om vermogen op te bouwen.
Ik heb nog meerdere dividend aandelen waarin ik geïnteresseerd ben, zijn hier anderen die ook aan dividend beleggen doen?

1 like

Er is een lijst van dividendaristocraten, dat zijn bedrijven die afgelopen 25 (?) jaar steevast een (hoger) dividend uitkeren aan aandeelhouders. Daarnaast kan je ook kijken naar GVV’s, in Nederland heet dat anders dacht ik maar is hier al over gepost, zij zijn verplicht om een hoog percentage uit te keren in dividenden. Een paar Belgische voorbeelden Montea, Retail Estates, WDP, …
In België kan je je roerende voorheffing op dividenden tot een bepaald bedrag terugvorderen. Is dat bij jullie ook zo?

Edit: GVV’s en Reits zijn hetzelfde haha

2 likes