Mijn vermogen is verspreid over spaarrekening (11%), index beleggen (86%), crowdfunding (3%). Er zit ook iets van waarde in mijn huis, maar niet veel en is ook onduidelijk wat daar mee gebeurt dus dat tel ik even niet mee.
Beleggen doe ik via Meesman, ik ben ingestapt op een ‘onhandig’ moment, maar uiteindelijk wel aardig wat rendement.
Crowdfunding heb ik via lendahand gedaan. Ik had hier eerst veel meer in zitten - rond de 10%, maar ik heb hier echt een fout in gemaakt. Het leek me leuk om dit soort organisaties te helpen en tegelijkertijd rendement te maken. Maar het risico voor mij is veels te groot gebleken, groter dan mee wordt geadverteerd. Het kan zijn dat ik niet de juiste organisaties heb gekozen, want ik zit redelijk veel in afrikaanse bedrijven die nu allemaal failliet gaan. Uiteindelijk verwacht ik hier behoorlijk wat te verliezen.
Bij indexbeleggen kan je nog wachten tot het weer beter gaat maar bij crowdfunding is het klaar als het klaar is.
Ik ga wachten tot al mijn investeringen rond zijn, maar ik draag niks meer bij en ben van plan volledig uit te stappen.
Ik weet dat dit destijds toen ik ben ingestapt redelijk veel werd besproken hier, dus vraag me af of andere zelfde ervaringen hebben of beter verspreid zijn ingestapt?