Beleggen/investeren/sparen

Ik zit er nu sinds 6 weken bij. Nu 0,4% rendement. Als je dat omrekent naar jaarlijks zou dat 3,5% zijn (mits het zo doorgaat natuurlijk). Ze geven volgens mij aan dat ze gokken op jaarlijks minstens 3%. Vind het verder fijne communicatie en een overzichtelijke website!

Ik ben in die 6 weken ook gaan beleggen bij meesman met automatische overschrijving en daar heb ik al veeel meer rendement (maar goed dat is logisch want de markt is flink gestegen), maar dat is natuurlijk ook meer risicovol

3 likes

Ik zoek inderdaad iets met weinig risico, ik beleg al bij brand new day. Maar ik heb nog wat spaargeld dat ik heb als een soort noodpot wanneer ik of mijn partner inkomen verliest. Dat bedrag staat er nu maar en hoeven we hopelijk nooit aan te zitten. Overweeg dat deel in het rentefonds te plaatsen, dan groeit het ook een beetje mee met de inflatie.

2 likes

Ah ja dat kan dan wel een oplossing zijn! Ik heb het grootste gedeelte van m’n geld bij bunq staan (spaarrekening met 2,46%), dat is natuurlijk het allerveiligst + nog redelijk wat rente. Maar ik ken veel mensen die bij meesman zitten met goede ervaringen, dus vertrouwde er wel op om met een deel dat rentefonds te proberen

1 like

Het is beiden veilig als in: je zult niet je geld verliezen ofzo (tot 100.000 euro per bank). Maar bij bunq staat de rente vast op 2,46, bij het rentefonds staat de rente niet vast en zou het technisch gezien dus ook minder dan de 3% kunnen zijn die ze inschatten

4 likes

Op een spaarrekening ga je geen verlies lijden, mits je waardevermindering door inflatie niet kwalificeert als verlies.

Je aandelen kunnen bij meesman of een andere beleggingsrekening minder waard worden. Mijn dieptepunt bij meesman was -1200, maar nu sta ik op +3300.

Ik ben gaan beleggen bij meesman toen ik besloot dat mijn reguliere spaarrekening voldoende gevuld was. Dat geld is vrij toegankelijk. Het geld bij meesman overigens ook maar aandelen verkopen kan ongunstig zijn als ze net minder waard zijn geworden en de ‘winst’ opnemen is niet strategisch want dan mis je het effect van rendement op rendement.

3 likes

Volgens mij klopt dit niet. Ik ben mijn eigen verhaal helemaal aan het overdenken :joy:

Volgens mij is dit echt maar 100k per persoon en niet per bank, die regeling is door Europa opgelegd na de bankencrisis en komt op het bord van je landsregering.

1 like

Maar bedoel je -1200 in het rentefonds of bij indexbeleggen?
Want juist dat rentefonds zou heel stabiel moeten zijn en alleen dalen wanneer de rente negatief is.

1 like

Nee, is het 100k per persoon en per bank.

4 likes

Bij meesman! Ik heb geen rentefonds

1 like

Ah oke. Het ging hierboven ook over het rentefonds van meesman, dus daar is wat verwarring ontstaan.

1 like

Maar ook het rentefonds is gewoon een obligatiefonds, en geen spaarrekening. Ik zou absoluut niet mijn noodfonds daar neerzetten, ook omdat het lang kan duren voordat je het geld hebt en het kan zeker in waarde dalen.

4 likes

Nee het is geen spaarrekening inderdaad. Ze promoten het zelf wel als een alternatief voor je spaarrekening. Het risico is lager dan bij de standaard obligaties.
Maar het blijft wel meer risico dan een normale spaarrekening, dat is zeker waar.

Ik denk dat het toch nog even afwacht en misschien uiteindelijk probeer met een lager bedrag.

Mijn vermogen is verspreid over spaarrekening (11%), index beleggen (86%), crowdfunding (3%). Er zit ook iets van waarde in mijn huis, maar niet veel en is ook onduidelijk wat daar mee gebeurt dus dat tel ik even niet mee.

Beleggen doe ik via Meesman, ik ben ingestapt op een ‘onhandig’ moment, maar uiteindelijk wel aardig wat rendement.

Crowdfunding heb ik via lendahand gedaan. Ik had hier eerst veel meer in zitten - rond de 10%, maar ik heb hier echt een fout in gemaakt. Het leek me leuk om dit soort organisaties te helpen en tegelijkertijd rendement te maken. Maar het risico voor mij is veels te groot gebleken, groter dan mee wordt geadverteerd. Het kan zijn dat ik niet de juiste organisaties heb gekozen, want ik zit redelijk veel in afrikaanse bedrijven die nu allemaal failliet gaan. Uiteindelijk verwacht ik hier behoorlijk wat te verliezen.

Bij indexbeleggen kan je nog wachten tot het weer beter gaat maar bij crowdfunding is het klaar als het klaar is.

Ik ga wachten tot al mijn investeringen rond zijn, maar ik draag niks meer bij en ben van plan volledig uit te stappen.

Ik weet dat dit destijds toen ik ben ingestapt redelijk veel werd besproken hier, dus vraag me af of andere zelfde ervaringen hebben of beter verspreid zijn ingestapt?

Let daarbij wel op dat het per bankvergunning telt. Dus als je 100K hebt bij de Volksbank en 100K bij SNS, dan krijg je maar 1x 100K terug omdat zij een vergunning delen.

2 likes

Volgens mij is een van de jongens van de goed met geld podcast ook gestopt met crowdfunding, die hadden daar een aflevering over gemaakt.

3 likes

Je eerste vragen kan ik niet beantwoorden.

Maar wat bedoel je met vastzetten? Een beleggingsrekening zet je niet vast, die kan je altijd opnemen indien gewenst. Uiteraard is het voor de lange termijn, dus minimaal wel tien jaar.

Wij storten in ieder geval elke maand een bedrag, zonder een hoge eerste inleg te hebben gedaan.

1 like

je eerste deel is toch gewoon over rendement op rendement? Omdat je met een hoog bedrag begint heb je in principe altijd al een hoge rente om te starten waardoor je een sneuwbal effect krijgt. Als je rekening op 5% bijvoorbeeld heb je na een jaar dus 10.5K, het jaar daarna is dat 11.025 etc zonder dat je er iets voor moet doen, omdat beleggen wel gezien wordt als iets voor lange termijn krijg zo een sneuwbaleffect.

1 like

Ik zou van die 10k niet alles bij een meter afrij vastzetten laag eerder kijken naar mogelijkheden om zelf te beleggen via aandelen en etf’s, crowdlending.

Nooit “al” je eieren in een mandje zetten en zoveel mogelijk diversifiëren.

3 likes

wow haha, autocorrect was goed bezig. Ik bedoelde alles bij één partij vast zetten.
Ik ben zelf ook niet actief bezig met mijn portefeuille, heb één keer aandelen/etf’s gekocht en die hou ik op de lange termijn en kijk ik niet naar om, we zien wel wat het opbrengt binnen 10-15 jaar minstens.
Voor crowdlending, heb ik mij ingeschreven op de nieuwsbrief van een platform en krijg zo de deals binnen. Het is risicovoller maar toch wel zo laagdrempelig omdat je bvb vanaf 100 euro kan investeren en je krijgt dan een rente van bvb 6% netto.

1 like