Beleggen/investeren/sparen

Het is, voordat je begint met beleggen, echt de moeite waard om een paar uur te investeren (pun intended) in het lezen van een “instap boek” zodat je een idee hebt van de basale processen die bij beleggen horen. Bijvoorbeeld Blondjes Beleggen Beter van Janneke Willemse. Ook als je kiest voor passief beleggen via Meesman of andere indexfondsen of ETF’s.

In de eerste plaats zodat je zelf een goede afweging kunt maken over wat voor jou verstandig is qua inleg / maandelijks bedrag. Maar ook om vervelende verrassingen down the line te voorkomen.

Ik beleg zelf overigens onder andere via Meesman en ben tevreden. Zij rekenen natuurlijk wel kosten voor hun service, dus dat is ook iets wat een afweging kan zijn.

6 likes

Heeft iemand een spaarrekening bij Trade Republic? Zag dat je nu ook daar een spaar ipv beleggingsrekening kunt openen, 4% rente momenteel

Heeft er iemand rabobank certificaten?
Heb een mail gehad met een bepaald soort aanbod.

Ik ervaar hetzelfde bij lendahand; het merendeel is bij mij gelukkig goed gegaan, maar idd ook een faillesement.

Eerst kreeg ik ook maandelijk updates, met het bericht geen update🥲 maar tegenwoordig ook al niet meer.

Vond het sowieso eerder een sympathiek idee dan een groot rendement, en heb nog wat lopen maar het is idd minder interessant nu

1 like

Gelukkig gaat het beter bij jou! Ik vind de communicatie vanuit lend a hand ook bar slecht en hele langzame afronding van faillissementen.

Ook als je het meer vanuit de liefdadigheid doet (je bent een beter mens dan ik haha) vind ik het zonde dat ik heb geïnvesteerd in bedrijven die hun uiteindelijk goede intenties en beloftes, zoals duurzame energie in kenia stimuleren, niet kunnen nakomen.

1 like

Ik ga vanaf volgende maand weer beleggen. Ik heb hiervoor eindelijk de financiele ruimte om dit te doen.

Wat ik heb is het volgende

• Realty Income
  • MSCI all world ETF

Niet zo veel maar de onderstaande ETF is 26 euro gestegen.

Mijn doel is een mooie dividend zodat ik deze kan herinvesteren en ETFs die groeien zodat ik dit later kan verkopen met winst.

Momenteel twijfel of ik 1 MSCI bij koop of ga voor Ahold Delhaize.

Hier zitten best wat mensen met een rekening bij BUNQ toch? Gaan jullie je geld ergens anders onder brengen nu ze slecht in het nieuws zijn? Ik twijfel.

1 like

Ik heb toevallig deze week meegemaakt dat iemand om mij heen zijn geld is kwijtgeraakt via Bunq. Dat was zo’n nachtmerrie dat ik mijn geld al weg wilde halen, maar dit nieuws bevestigt het voor mij alleen maar. Niet eens echt om het risico, maar vooral omdat ik die bank niet meer wil steunen.

1 like

Ik twijfelde om daar een gedeelte van mijn spaargeld weg te zetten maar ga dat nu niet meer doen.
Hebben andere tips en ervaringen met spaarrekeningen met een iets hogere rente?

Peaks heeft sinds kort ook een renterekening met 3,39%

1 like

Ik denk dat het vooral zaak is om goed op te letten. Supersneu voor al die mensen, maar ook cruciaal om te onthouden dat banken niet sms’en of zomaar bellen. Ik heb precies sms’je uit het nrc artikel ook gekregen en je kunt je geld nu wel verplaatsen, maar het is niet dat je het bij een andere bank wel terug krijgt. Stoor me ergens ook wel aan die berichtgeving want Bunq was altijd al een online bank met een minder gebruikersvriendelijke omgeving, nu zijn allemaal mensen halsoverkop overgestapt voor een paar procentpunt meer rente en ineens verbaasd als de online bank dat ook blijkt.

Edit; Denk dat goede dingen die je sowieso kan doen zijn: 2factor controleren, je daglimiet aanzienlijk verlagen, je geld bij meerdere banken neerzetten zodat je nooit alles kwijt kan raken, je app op één device instellen. Eigenlijk jezelf zo min mogelijk gevoelig maken mocht je ookt toch in een scam trappen.

@Luzarl cruciaal verschil, dat is een beleggingsrekening

10 likes

Precies dit, supersneu, en ja het is kut dat Bunq er zo laconiek over doet, maar het is gewoon eigen schuld van die mensen.

7 likes

Ik vind het erg hard om te zeggen dat dit iemands eigen schuld is. Het kan iedereen overkomen. Het is de schuld van de oplichters.

7 likes

Ik zie wekelijks een nieuw artikel in de krant over mensen van alle leeftijden die in phising trappen waar iedere keer opnieuw wordt vermeld dat de bank je nooit telefonisch, via mail of sms zal contacteren en vragen naar je login gegevens o zaken recht te zetten. Toch trappen mensen erin, ik snap dan wel dat mensen ook de schuld bij henzelf leggen. Oplichters kunnen ook alleen maar hun ‘werk’ doen zolang mensen dom genoeg zijn om er in te (blijven) trappen, wat dus blijkbaar nog steeds ongelooflijk makkelijk is voor bankfraude.

9 likes

Ja dit! Dat er in drie kwartier in verschillende bedragen een ton afgeschreven kan worden is echt gek. Een vriendin had een keer via marktplaats op een link gedrukt. Had zelf daarna direct iets van shit, maar in die minuut werd haar bank al geblokkeerd en konden ze misschien 1 keer 500 afschrijven. Niet je hele spaarrekening leegtrekken.

Verder zou ik idd zelf veel voorzorgsmaatregelen nemen, niet alles op 1 bank, die limieten etc

3 likes

Maar dit zal ook de reden zijn waarom ze een hoge rente kunnen bieden, omdat ze besparen op kosten wat betreft klantenservice en dit soort zaken.

4 likes

Ik vind dit wel wat te makkelijk.

Bunq doet er bar weinig aan om hun klanten te beschermen. Niet bereikbaar zijn, bedragen rechtstreeks van een spaarrekening naar een andere rekening over kunnen maken, hele hoge daglimieiten die eenvoudig en snel te veranderen zijn.

Ik vind dat je als bank ook een bepaalde verantwoordelijkheid hebt. Ik heb een keer gehad dat er een verdachte betaling was op mijn creditcard, die werd door de bank meteen geblokkeerd zodat de schade beperkt was.

5 likes

Dividend weegt toch totaal niet op tegen de groei van MSCI? De Ahold aandelen zijn ook super vlak qua groei (of zelfs geen groei). Zou gewoon lekker volledig voor ETFs gaan.

2 likes

Ik niet. Ik vind bunq dus zelf ook een gebruikersonvriendelijke te laconieke bank en ze zouden best iets meer kunnen doen (beter bereikbaar zijn, gedupeerden compenseren), maar Bunq heeft een duidelijk product en deze dingen zijn van tevoren bekend. Het is geen ing of rabobank qua service en de bank is gebouwd op techsavy mensen die daar bewust voor kiezen zodat ze niet vier uur hoeven te wachten om het betaallimiet te verhogen en juist van spaarrekening naar elke tegenrekening kunnen. Ik vind het supersneu voor gedupeerden, maar ik vind het ook raar om precies dezelfde veiligheidsmaatregelen als andere banken te gaan implementeren omdat de bank scamgevoelig blijkt voor mensen die hun inloggegevens afgeven.

1 like

Nou ik vraag me af of iedereen die link kan leggen. Dat als je zelf makkelijker geld kan overmaken en er zeer hoge limieten zijn dat dit dan ook betekent dat je een makkelijker target bent voor scammers.
Ik denk dat veel mensen toch denken: het is een bank met een vergunning, het zal wel goed geregeld zijn allemaal.

2 likes